• Start
  • Wiadomości
  • Pięciogwiazdkowy hotel w sercu Gdańska. Inwestor z Pomorza kupi 10 kamienic na Długim Targu

Pięciogwiazdkowy hotel w sercu Gdańska. Inwestor z Pomorza kupi 10 kamienic na Długim Targu

48,8 mln zł - tyle zapłaci inwestor za kamienice pod adresem Długi Targ 1-10 i przylegającą do nich działkę o pow. 3 tys. mkw. Agencja Rozwoju Pomorza po latach poszukiwań, znalazła nabywcę należących do niej zabytkowych budynków. Za trzy lata powstanie w nich luksusowy hotel.
12.01.2018
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Fasady sprzedanych kamienic przy Długim Targu 1-10 (dziesięć fasad od patrząc od prawej)

Kamienice położone pod adresem Długi Targ 1-10, naprzeciwko Fontanny Neptuna, wewnątrz stanowią dwa połączone ze sobą budynki, z zewnątrz zaś podzielone są na dziesięć historycznych fasad. Dziś w tej przestrzeni funkcjonują m.in departamenty Urzędu Marszałkowskiego, biura wynajmują różne firmy i instytucje. Powierzchnia całkowita budynków to 3,3 tys. mkw.

Właściciel nieruchomości - Agencja Rozwoju Pomorza od 10 lat starała się ją sprzedać lub wydzierżawić, tak by zamiast biur powstał tu hotel. Po trzech nieudanych podejściach, w końcu czwarte postępowanie, prowadzone od października 2016 r., zakończyło się sukcesem (więcej o tym w ramce pod tekstem) i 8 stycznia 2018 r. podpisano akt notarialny - umowę przedwstępną sprzedaży nieruchomości z firmą Hotelsberg, spółką celową należącą do grupy Landsberg - pomorskiej firmy specjalizującej się m.in w produkcji kształtowników do okien PCV. Nabywca zapłacił już zaliczkę i wkrótce stanie się właścicielem kamienic oraz 3 tys. mkw. przylegającego do nich podwórza (w obrębie ul. Mieszkańskiej, Ławniczej i Ogarnej).

- Dlaczego tak długo nic nie wychodziło z naszych planów? Ponieważ szukaliśmy inwestora tylko dla naszych kamienic, bez przylegających do nich terenów - mówi Łukasz Żelewski, prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza. - Podwórka były własnością miasta Gdańska.

Dzięki życzliwości władz miasta zostały wniesione do Agencji, dzięki czemu mogliśmy również ten teren włączyć do oferty inwestycyjnej. Nabywców lub dzierżawców szukaliśmy po całym świecie, w globalnych korporacjach, a ostatecznie rozwiązanie znaleźliśmy na Pomorzu.

- Miasto Gdańsk podjęło decyzję by podarować te blisko 3 tys. mkw. nieruchomości od strony podwórek, żeby pomysł Agencji mógł zostać zrealizowany i żeby to miejsce ożyło, żeby było lepiej wykorzystane i otwarte - dodała Aleksandra Dulkiewicz, zastępczyni prezydenta miasta Gdańska. - Nie możemy się doczekać kiedy powstanie tu hotel odpowiadający na potrzeby turystów, których na Pomorzu i w jego stolicy coraz więcej. Chciałam przypomnieć, że serce Gdańska, sama Droga Królewska także wkrótce się zmieni i zostanie przebudowana.- Długi Targ to wizytówka nie tylko Gdańska, ale całego naszego regionu - powiedział Ryszard Świlski, członek zarządu Województwa Pomorskiego. - Inwestycja hotelowa w sercu Gdańska to doskonały krok w rozwoju jednej z kluczowych branż gospodarki Pomorza - turystyki.

Na wizualizacji widać kamienice, w których powstanie hotel

- Realizacja hotelu w tak reprezentacyjnym miejscu zawsze była marzeniem prezesa firmy Landsberg - podkreślił Krzysztof Król, przedstawiciel inwestora. - Długi Targ zyska pieczołowicie odrestaurowany akcent, nie tylko od strony elewacji. Naszym celem jest również otwarcie wyjątkowych wnętrz kamienic. Już teraz zapraszam mieszkańców Gdańska do wizyty w hotelowych restauracjach i galeriach sztuki.

Autorem projektu przebudowy będzie pracownia KD Kozikowski Design.

- Łatwo byłoby ulec pokusie, wyburzyć istniejący, zbudowany przecież po wojnie, budynek, pozostawić tylko fasady od Długiego Targu i zbudować nowy obiekt we współczesnej technologii, ale my zamierzamy w maksymalnym stopniu pozostawić te wyjątkowe wnętrza takimi, jakimi są obecnie - zaznacza Marcin Kozikowski, prezes KD Kozikowski Design. - Tutejszy reprezentacyjny hol to niepowtarzalna, unikalna przestrzeń. W kamienicach powstanie luksusowy hotel na poziomie zbliżonym do pięciu gwiazdek, a może nawet pięciogwiazdkowy.

Reprezentacyjny hol przyszłego hotelu


Projekt podzielono na dwa etapy. W pierwszym, którego realizacja potrwać ma maksymalnie trzy lata, przebudowane zostaną kamienice, powstanie tu ponad 60 pokoi, częściowo także na poddaszach. W drugim etapie - po zakończeniu obowiązkowych wykopalisk architektonicznych na terenie podwórek, zbudowana zostanie druga część obiektu, pod którą powstanie parking podziemny. Nie ma jeszcze dokładnych planów co do ilości pokoi w drugim obiekcie, w sumie, w obu częściach hotelu może ich być nawet 200.

Fasada od strony Długiego Targu będzie zachowana w obecnej kolorystyce, poddana pracom konserwatorskim, podobnie przedproża kamienic. Główne wejście do hotelu zaplanowano od Długiego Targu, dojazd do obiektu będzie możliwy od ul. Ławniczej, podczas pierwszego etapu prac będzie tu mały parking naziemny. Realizacja całości inwestycji potrwać może ok. 7 lat.

Piwnice pod budynkami zachowają funkcje gastronomiczne i handlowe, ich standard po przebudowie ma być jednak wyższy.

Za standaryzację hotelu do luksusowego poziomu odpowiadać ma jedna z globalnych sieci hotelarskich z najwyższej półki, obiekt funkcjonować będzie później pod jej szyldem. Inwestor deklaruje, że wkrótce rozpocznie rozmowy z potencjalnymi operatorami z branży.    

W JAKI SPOSÓB WYBRANO KUPCA KAMIENIC ARP?

Postępowanie wyboru inwestora miało dwa etapy. Najpierw, we współpracy z firmą doradczą PwC, ARP wyszukało 103 deweloperów, inwestorów i operatorów hoteli z całego świata. Firmom przesłano oferty, proponując kupno, dzierżawę lub wspólną inwestycję w ramach nieruchomości Długi Targ 1 - 10.

Ostatecznie do poziomu negocjacji przeszły cztery podmioty: dwa z Polski oraz po jednym z Francji i z Austrii. Oceniano: warunki finansowe, wiarygodność oferenta, koncepcję inwestycji hotelowej, proponowany projekt architektoniczny. Ostatecznie za najlepszą uznano ofertę polskiego inwestora - wspomnianej spółki Hotelsberg.


TV

Profilaktyka piersi w tramwaju w Dzień Kobiet