Portal Miasta Gdańska
PL | EN | DE

PC Drama w Klubie Żak. Mroczny, metafizyczny kryminał, czyli “Czwarta księga” Roberta Jarosza

W ramach cyklu PC Drama, czyli czytań performatywnych w Klubie Żak o godz. 19.00 zapoznamy się w poniedziałek, 26 listopada, z “Czwartą księgę” Roberta Jarosza, w reżyserii Waldemara Raźniaka. Sztuka balansuje pomiędzy konwencją mrocznego kryminału, a metafizycznym odczytaniem niebezpieczeństwa i krzywdy.

PC Drama w Klubie Żak. Mroczny, metafizyczny kryminał, czyli “Czwarta księga” Roberta Jarosza
A
A
data publikacji: 26 listopada 2018 r.
Sławomir Pacek
Sławomir Pacek
Paweł Wyszomirski


W rolach głównych wystąpią: Maria Sobocińska (ONA), Marcin Bubółka (PASAŻER), Katarzyna Skarżanka (MATKA I), Magdalena Smalara (MATKA II), Sławomir Pacek (KONDUKTOR/JAN), Waldemar Raźniak (KOT).

Dyskusję po spektaklu, w której udział weźmie autor sztuki, poprowadzi Wojciech Owczarski.

Robert Jarosz, autor sztuki 'Czwarta księga'
Robert Jarosz, autor sztuki 'Czwarta księga'
Mat. pras.


Robert Jarosz w „Czwartej Księdze” w kilku wariantach kreśli sytuację intymnego zbliżenia, które miało miejsce w przedziale pociągu. Mógł to być gwałt, fantazja, plotka lub oszczerstwo. W zbliżenie dwojga bohaterów uwikłane były ich matki, Konduktor, a także tajemniczy narrator nazwany Kotem.

Jarosz bawi się konwencją mrocznego kryminału, lecz konsekwentnie nadaje niebezpieczeństwu i krzywdzie rangę metafizyczną. Używa poetyckiego języka i cytatów biblijnych, medytując nad tym, czy utrata niewinności, przekroczenie tabu lub naruszenie czyjegoś dobra może mieć większe znaczenie niż osobista, indywidualna tragedia.

Waldemar Raźniak, reżyser
Waldemar Raźniak, reżyser
Paweł Wyszomirski


Jeśli uratowanie jednego człowieka jest dla wielu ocaleniem całego świata, jeśli można zidentyfikować zło lub dobro, określić winę i nałożyć karę, to czy nazwanie czegoś grzechem lub cudem będzie naiwnością albo fanatyzmem? Czy słowa, które wypełniają księgi uznawane dziś jeszcze za święte, są manipulacją i przemocowym językiem pewnych grup interesu, plemion lub patriarchatu?

„Czwarta Księga” Roberta Jarosza opublikowana została w miesięczniku Dialog (10/2017). Wciąż czeka na swoją prapremierę.


Waldemar Raźniak
– reżyser i aktor; prodziekan Wydziału Aktorskiego warszawskiej Akademii Teatralnej (gdzie w 2011 roku ukończył Wydział Reżyserii, a w 2013 doktoryzował się).

Robert Jarosz jest reżyserem, dramatopisarzem, absolwentem Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza na wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku, gdzie także wykłada. Ukończył też podyplomowe studia Menedżerów Kultury, a obecnie pracuje jako dyrektor artystyczny warszawskiego Teatru Lalek Guliwer. Jego sztuka „Wnyk” została wystawiona w ramach PC Dramy w 2011 roku). Ostatnio autor wystawił kilka swoich utworów we własnej reżyserii: „Krzywiryjka” we Wrocławskim Teatrze Lalek (2014), „Szczurzysyna” w Centrum Sztuki Dziecka (2015), autorską wersję „Kota w butach” w Guliwerze (2015) i „Lustrzaną chmurę” w Teatrze Animacji w Poznaniu (2017).

OBSADA:

Marcin Bubółka – od 2014 roku student Akademii Teatralnej w Warszawie, w latach 2013/14 był aktorem wrocławskiego Teatru Na Wagę. W teatrze Syrena wcielił się w postać Szambelana w spektaklu „Princess Ivona”, w teatrze Ochoty brał udział w „Teatralnym domu strachów”. Można go zobaczyć m.in. w spektaklu Teatru TV „Listy z Rosji” w reżyserii Wawrzyńca Kostrzewskiego, w spektaklu OCH-teatru „Dobry Wojak Szwejk idzie na wojnę” czy w serialu „Korona królów”.

Maria Sobocińska, aktorka
Maria Sobocińska, aktorka
Mat. pras.


Maria Sobocińska (ur. 1994) – absolwentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Gościnnie występuje w teatrze Ateneum w Warszawie wystąpiła w „Wołyniu”, „Księdzu” i „Klerze” Wojciecha Smarzowskiego. W 2019 roku premierę będą miały dwa filmy z jej udziałem – „Pan T.” Marcina Krzyształowicza oraz „Mydło” Małgorzaty Imielskiej.

Katarzyna Skarżanka – absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej  im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (1992). Związana z Teatrem Nowym w Warszawie, Teatrem im Stefana Jaracza w Olsztynie, Tarnowskim Teatrem im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, Teatrem Kamienica w Warszawie, Teatrem Polskim w Warszawie. Jej ostatnie najważniejsze role: Teofila w sztuce „Chryje z Polską czyli rzecz o Stanisławie Wyspiańskim” Macieja Wojtyszki (w reżyserii autora), Maryla Cuthbert w „Ani z Zielonego Wzgórza” (reż. Karol Stępkowski). Od września 2016 prodziekan Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej w Warszawie.

Magdalena Smalara – aktorka, która bywa wokalistką, reżyserką i autorką tekstów. Na co dzień można ją oglądać na deskach stołecznego Teatru Dramatycznego. Od 2009 roku współpracuje z Fundacją Okularnicy, prowadząc warsztaty i koncerty kolejnych edycji festiwalu „Pamiętajmy o Osieckiej”. Wystąpiła w kilkudziesięciu spektaklach teatralnych, zagrała w wielu filmach i serialach, a także była członkinią obsady programu satyrycznego SNL Polska.

Sławomir Pacek – ukończył warszawską PWST w roku 1990. Aktor filmowy, serialowy, dubbingowy i teatralny, lektor audiobooków i słuchowisk. W latach 1990–1996 był aktorem stołecznego Teatru Nowego, współpracował także z Teatrem Powszechnym. Ma na swoim koncie drugoplanowe role w popularnych filmach kinowych: „Ostatni dzwonek”, „Spona”, „Kraj świata”, „Młode wilki”, „Chłopaki nie płaczą”, a także szereg ról w spektaklach Teatru TV. W 2011 roku zagrał tytułową rolę w szekspirowskim „Koriolanie” (reżyserii Gabriel Gietzky) w Teatrze Powszechnym.



-
oprac. AU (0)
www.gdansk.pl
-
oprac. AU (0)
www.gdansk.pl