• Start
  • Wiadomości
  • PC Drama - „Scroling” w reżyserii Macieja Wiktora, z udziałem Mateusza Deskiewicza. Są bilety

PC Drama - „Scroling” w reżyserii Macieja Wiktora, z udziałem Mateusza Deskiewicza. Są bilety

Współczesna sztuka białoruska „Scrolling” Aleny Ivaniushenko będzie bohaterką październikowej odsłony czytań performatywnych sztuk teatralnych PC Drama w klubie Żak. Czytanie reżyseruje Maciej Wiktor, w głównych rolach występują Mateusz Deskiewicz i Weronika Nawieśniak. Wydarzenie odbędzie się w poniedziałek, 26 października - są jeszcze bilety.
19.10.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
W jedną z głównych ról w sztuce „Scrolling” Aleny Ivaniushenko wcieli się Mateusz Deskiewicz - popularny trójmiejski aktor dramatyczny i musicalowy, znany m.in. z kreacji w spektaklach „Hairspray”, „Chłopi”, „Zły”, „Avenue Q”, „Lalka”, „Shrek” czy „Kiss Me, Kate”
W jedną z głównych ról w sztuce „Scrolling” Aleny Ivaniushenko wcieli się Mateusz Deskiewicz - popularny trójmiejski aktor dramatyczny i musicalowy, znany m.in. z kreacji w spektaklach „Hairspray”, „Chłopi”, „Zły”, „Avenue Q”, „Lalka”, „Shrek” czy „Kiss Me, Kate”
fot. Piotr Paweł Wójcik

 

 

Sztuka „Scrolling” Aleny Ivaniushenko, którą usłyszymy w czytaniu performatywnym w Sali Suwnicowej klubu Żak (al. Grunwaldzka 195/197) w poniedziałek, 26 października, powstała pod koniec ubiegłego roku. Jest efektem polsko-litewsko-białoruskich warsztatów dramaturgicznych, organizowanych przez Teatr im. Horzycy w Toruniu, wspólnie z Teatrem Dramatycznym Litwy w Wilnie i Republikańskim Teatrem Dramaturgii Białoruskiej w Mińsku.

- „Scrolling” to dramat nowoczesny w formie, nie ma w nim podziału na bohaterów czy dialogi; to zbiór myśli, spostrzeżeń, wątpliwości, opowieści znajomych, spisanych niczym w internetowym blogu czy na Facebooku - opisuje kurator PC Dramy Mirosław Baran. - W efekcie powstaje poruszający zbiorowy portret mieszkańców Białorusi. Scrollując dalej w głąb tekstu poznajemy marzenia młodych ludzi z sąsiedniego kraju - niewiele, tak naprawdę, różniące się od naszych - potrzebę poszukiwania samych siebie i swojego miejsca na świecie, ich opinie o ojczyźnie, emigracji - także do Polski - miłości i związkach, i polityce.

Fragment sztuki:

„Coś we mnie pękło. Bo ja jestem właśnie takim człowiekiem, który kiedyś był super polityczny, a potem stał się super apolityczny. Może będzie przesadą, jeśli powiem, że wstałam z kolan. Ale nagle zrozumiałam coś o sobie, że dokładnie wiem, przeciw czemu jestem. Ale nie wyściubiam nosa z kuchni. Bo, obiektywnie rzecz biorąc, boję się. Boję się dostać na placu pałką po głowie, spędzić parę dni w więzieniu, a może i lat”.

 

Czytanie wyreżyseruje Maciej Wiktor (ur. 1983 r.) - reżyser filmowy i teatralny, producent, współpracujący z teatrami w Polsce i Rosji. W ramach PC Dramy zrealizował dwa inne czytania - w 2017 oraz 2018 roku
Czytanie wyreżyseruje Maciej Wiktor (ur. 1983 r.) - reżyser filmowy i teatralny, producent, współpracujący z teatrami w Polsce i Rosji. W ramach PC Dramy zrealizował dwa inne czytania - w 2017 oraz 2018 roku
fot. Jan Rusek

 

Czytanie reżyseruje Maciej Wiktor - reżyser filmowy i teatralny, producent. Realizował spektakle w teatrach w Polsce i Rosji, współpracuje między innymi z moskiewskim festiwalem Lubimovka. Asystent Nikołaja Kolady. Kurator cyklu czytań performatywnych „Nowe spojrzenie - teatr Europy" w Kaliningradzie. Jego krótkometrażowe filmy były nagradzane na festiwalach w Polsce i za granicą. Studiował filologię rosyjską na Uniwersytecie Gdańskim, reżyserię na NTNU (Trondheim), a także w London Film School i Royal Academy of Dramatic Arts (Londyn). W cyklu PC Drama przygotował już czytania „Metoda Grönholm" Jordiego Galcerána w 2017 roku oraz „Człowiek z Podolska” Dmitrija Daniłowa w 2018 roku.

Tekst sztuki przetłumaczyła Jakub Adamowicz. Występują: Mateusz Deskiewicz, Dawid Dziarkowski, Marta Markowicz oraz Weronika Nawieśniak.

Początek o godzinie 19:00. Po czytaniu odbędzie się dyskusja z udziałem twórców. Bilety: normalny 20 zł, z Kartą do Kultury 15 zł, Karta Dużej Rodziny / studenci / uczniowie / seniorzy 10 zł. Uwaga, ze względu na stan epidemii, obowiązuje zakrywanie ust i nosa przez widzów (osoby bez maski nie będą wpuszczone do sali).

 

Czytanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu: Teatr i taniec.

 

Uwaga! Zasady obowiązujące w Kubie Żak podczas epidemii:

  • Zakrywanie ust i nosa przez widzów (osoby bez maski nie będą wpuszczone do sali);
  • Udostępnienie 50 krzeseł (w tym 5 antresola boczna) w wyznaczonych miejscach (z zachowaniem odległości) lub wyznaczenia znakami na podłodze miejsc stojących;
  • Wyznaczenie odległości od sceny 3 metry / 6 metrów w przypadku spektakli/koncertów z udziałem wokalistów;
  • Wietrzenie sali przed i po każdej prezentacji teatralnej / koncercie;
  • W holu Klubu będą dostępne formularze zbierające podstawowe dane widzów uczestniczących w spektaklach/koncertach, takie jak: imię i nazwisko, data i godzina prezentacji spektaklu/koncertu, data wypełnienia formularza, kontakt do widza (nr telefonu), zgoda na przekazanie danych służbom sanitarnym w przypadku potwierdzenia obecności osoby z SARS-CoV-2 na danym seansie. Dane będą zbierane w celu poinformowania widzów o ewentualnym kontakcie z osobą zakażoną. Formularze będą przechowywane przez 14 dni, a następnie niszczone;
  • Na podłodze w holu kina (kasa) zostaną wskazane miejsca do zachowania w kolejce dystansu zgodnego z aktualnym stanem prawnym;
  • Wejście i wyjście z sali odbywać się będą odrębnymi drzwiami. Wejście do sali będzie się odbywać 15 minut przed spektaklem / koncertem - osoby oczekujące w holu na spektakl / koncert zobowiązane są do zachowania bezpiecznego dystansu;
  • Szatnia do odwołania nie działa.

 

 

TV

Kaszubi – tożsamość obroniona. Rozmowa z prof. Cezarym Obrachtem-Prondzyńskim