„Nosexnosolo” to tekst polskiej reżyserki i dramatopisarki Agnieszki Jakimiak, która reżyserowała m in. w Tatrze Powszechnym w Warszawie czy współpracowała jako dramaturżka z Oliverem Frljiciem przy głośnej „Klątwie”.
Sztuka odwołuje się do gorącego obecnie tematu molestowania i przemocy w teatrze, nawiązując do autentycznych oskarżeń o molestowanie seksualne, skierowanych wobec Jana Fabre’a, jednego z najważniejszych europejskich twórców teatralnych.
- Bezpośrednim bodźcem do napisania tego dramatu był dla mnie list otwarty wystosowany przez byłych współpracowników i współpracowniczki Jana Fabre’a, dotyczący jego praktyki pracy - opartej na przemocy, mobbingu, molestowaniu i egzekwowaniu pozycji władzy - opowiada Agnieszka Jakimiak. - Zafascynowała mnie oraz zszokowała odpowiedź Jana Fabre’a, a raczej obecnego zespołu Troubleyn, balansująca między protekcjonalizmem, a całkowitą ignorancją wobec cudzego cierpienia. Uznałam, że ta sytuacja zawiera w sobie wielki potencjał sceniczny.
„No sex no solo” to hasło przywoływane przez jednego z byłych współpracowników Fabre’a, który twierdził, że już w latach osiemdziesiątych ta maksyma określała zasadę pracy z belgijskim twórcą.
Choć sztuka odwołuje się do konkretnych wydarzeń, dotyczących belgijskiego reżysera, trudno nie czytać jej dziś jako mocnego głosu w toczącej się od wielu miesięcy dyskusji o przemocy i nadużyciach w polskim teatrze. W „Nosexnosolo” powtarzane są wielokrotnie dwie sytuacje, przepisane - niczym w wymienianych jako jedna z inspiracji „Ćwiczeniach stylistycznych” Raymonda Queneau - w różnych stylach i konwencjach. Tym samym sztuka przedstawia wiele punktów widzenia i argumenty przywoływane przez obie strony głośnego konfliktu.
- Tekst „Nosexnosolo” może być czytany jako dokumentacja postawy charakterystycznej dla ludzi u władzy, która, mam nadzieję, niedługo będzie musiał odejść w niepamięć - podkreśla Agnieszka Jakimiak.
Sztuka powstała w ramach III Konkursu Dramaturgicznego Strefy Kontaktu, organizowanego przez Wrocławski Teatr Współczesny im. E. Wiercińskiego i Miasto Wrocław, na którym została wyróżniona Nagrodą Pawła Korczaka.
Sztukę zobaczymy w poniedziałek, 26 lipca, na scenie Sali Suwnicowej Klubu Żak (al. Grunwaldzka 195/197). Wyreżyseruje ją debiutujący na PC Dramie Michał Kurkowski, dramaturg Teatru Wybrzeże. Wystąpią: Kinga Bobowska i Piotr Witkowski. Spotkanie po czytaniu poprowadzi Magdalena Hajdysz.
Początek o godzinie 19:00. Bilety: normalne 25 zł, super zniżka na Kartę do Kultury 20 zł, ulgowe (przysługują studentom studiów stacjonarnych i niestacjonarnych licencjackich i magisterskich, do 26. roku życia, uczniom, emerytom i rencistom oraz na Kartę Dużej Rodziny - za okazaniem aktualnej, właściwej legitymacji lub karty) 15 zł. Sprzedaż biletów i rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak: w dni robocze w godzinach od 15.00 do 21:00, w soboty i niedziele od godz. 16:00 lub na pół godziny przed I seansem. Kontakt: kasa@klubzak.com.pl; Tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 - w.117. Bilety bez zniżek można kupić w sklepie internetowym Klubu Żak do wyczerpania puli lub do godz. 17:00 w dniu wydarzenia.
Obowiązują aktualne zasady sanitarne.