• Start
  • Wiadomości
  • Zielona Brama. Ostatnia szansa, by zobaczyć „Made in Britain” i „…on making”

Zielona Brama. Ostatnia szansa, by zobaczyć „Made in Britain” i „…on making”

Tylko do niedzieli, 9 czerwca, w Zielonej Bramie - oddziale Muzeum Narodowego w Gdańsku można oglądać wystawy „Made in Britain” i „…on making”, prezentujące najciekawsze współczesne brytyjskie malarstwo, grafikę i fotografię. W ostatnim dniu trwania wystaw odbędzie się oprowadzanie kuratorskie.
06.06.2019
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Wystawa „Made in Britain” w Muzeum Narodowym w Gdańsku to wyjątkowa, pierwsza w Polsce prezentacja współczesnej sztuki brytyjskiej
Wystawa „Made in Britain” w Muzeum Narodowym w Gdańsku to wyjątkowa, pierwsza w Polsce prezentacja współczesnej sztuki brytyjskiej
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

 

Pokazywany w Muzeum Narodowym w Gdańsku - oddziale Zielona Brama (ul. Długi Targ 24) multidyscplinarny projekt „Made in Britain” prezentuje sztukę brytyjską, tworzoną w Wielkiej Brytanii w XXI wieku. Na wystawie - po raz pierwszy w Polsce, możemy zobaczyć 132 prace reprezentujące malarstwo, rysunek i grafikę z prywatnej kolekcji The Priseman Seabrook Collection, którą w 2014 roku założył artysta Robert Priseman wraz z żoną Ally Seabrook.

- Świadomi renesansu tradycyjnego środka wyrazu, jakim jest malarstwo, wybrali właśnie tę dziedzinę sztuki jako fundament własnej kolekcji. Skupili się na sztuce tworzonej w Wielkiej Brytanii od 2000 roku, niemniej w odniesieniu do grafik, rysunków i akwareli rozszerzyli kryterium czasu powstania dzieł o XX wiek. W rezultacie powstała kolekcja będąca ciekawą prezentacją aktualnych tendencji i postaw artystycznych brytyjskich twórców - tłumaczy Małgorzata Ruszkowska-Macur, jedna z kuratorek wystawy, obok Ann McNay i Roberta Prisemana.

Kilkudziesięciu artystów prezentuje w Zielonej Bramie swoje wyjątkowe prace malarskie i grafiki, które powstały w XXI wieku
Kilkudziesięciu artystów prezentuje w Zielonej Bramie swoje wyjątkowe prace malarskie i grafiki, które powstały w XXI wieku
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

 

O tym, jak wyjątkową wartość mają dzieła wchodzące w skład kolekcji, świadczą nazwiska i ich twórców. Tracey Emin - nominowana do Nagrody Turnera, jedna z dwóch pierwszych kobiet z tytułem profesorki rysunku w Royal Academy od Art oraz jedną z najbardziej wpływowych kobiet Wielkiej Brytanii. David Hockney - członek Royal Academy of Art, w latach 60. związany z ruchem pop-art, uważany jest za jednego z najbardziej znaczących artystów brytyjskich. Alisson Pilkington - malarka, która znalazła się w gronie 100 najbardziej wpływowych i ekscytujących twórców początku XXI wieku, przedstawionych przez Kurta Beersa w jego obszernej książce 100 Artists of Tomorrow.

Listę słynnych i cenionych nazwisk uzupełniają: Ehryn Torrel, Marry Webb, Paula McArthur, Nicholas Middleton i Simon Burton - laureatki i laureaci międzynarodowych konkursów, zdobywczynie i zdobywcy nagród na międzynarodowych wystawach. Cathy Lomax jest nie tylko malarką zainteresowaną symboliką kultury masowej, ale także wraz z Alexem Michonem prowadzi uznaną Transition Gallery.

- Wiele prezentowanych prac sytuuje się na pograniczu abstrakcji i figuracji, w innych odnajdziemy połączenia malarstwa, fotografii, kolażu z techniką 3D - dodaje kuratorka. - Niektóre prace świadczą o tym, że już sam wybór środków i formy był częścią procesu twórczego, refleksją nad malarstwem jako medium.

 

Towarzysząca wystawie ekspozycja „...on making” prezentuje najciekawsze zjawiska we współczesnej fotografii brytyjskiej
Towarzysząca wystawie ekspozycja „...on making” prezentuje najciekawsze zjawiska we współczesnej fotografii brytyjskiej
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

 

Ekspozycji „Made in Britain” towarzyszy wystawa fotografii „...on making”. To prezentacja 44. fotografii dziewięciu autorek, wybranych przez Sian Bonnell.

Wystawa stanowi próbę wglądu we współczesną brytyjską fotografię. Pokazane prace to z jednej strony wyraz postaw wynikających z osobistych dociekań artystek nad tożsamością narodową w kontekście zjawiska wielokulturowości i fali imigracji (Maryam Wahid), z drugiej - efekt rozważań o miejscu człowieka w naturze (Fleur Olby) oraz jego kondycji wynikającej ze społecznego uwikłania w stereotypy i narzucane systemy religijne (Flannery O'kafka), a także głęboko zakorzenione w zachodnioeuropejskiej narracji mitologii (Cheryl Newman).

 

To prezentacja dziewięciu mocnych głosów wypowiedzianych we współcześnie najbardziej utylitarnym medium, jakim jest fotografia
To prezentacja dziewięciu mocnych głosów wypowiedzianych we współcześnie najbardziej utylitarnym medium, jakim jest fotografia
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

 

Artystki tworzą katalogi wspomnień i budują je z rejestrowanych obrazów zastanej rzeczywistości (Phoebe Kiely) lub wrażeń skrzętnie i precyzyjnie przekładanych na fotograficzny obraz w zaciszu ciemni fotograficznej (Dafna Talmor). Podejmują najnowszy dialog z medium, wychodzą poza jego ramę, zapisują performance, rejestrują ruch i kreację - mówi kuratorka Sian Bonnell, której prace także możemy zobaczyć na wystawie.

- Analizują też kontekst ciała - przedmiotu - miejsca, aby odkrywać integrujące bohaterów relacje (Eleonora Agostini). Wszystkie te wątki można również znaleźć w fotografiach Lydii Goldblatt, dla której fotografia jest zarówno środkiem poetyckiego wyrazu, jak i narzędziem analizy symboliki cyklu życia - dodaje Bonnell.

 

Prace można oglądać codziennie z wyjątkiem poniedziałków, w godz. 10:00-17:00. Obie ekspozycje potrwają do 9 czerwca. Ostatniego dnia, w niedzielę, o godz. 13:00 odbędzie się spacer kuratorski z Małgorzatą Ruszkowską-Macur i Małgorzatą Taraszkiewicz-Zwolicką (początek na wystawie „Made in Britain” - oddział Zielona Brama, I p.). Bilety: normalny 10 zł, ulgowy 6 zł, dzieci i młodzież (7-26 lat) 1 zł, rodzinny 15 zł. O godz. 16:00 odbędzie się finisaż.

 

TV

To przedszkole jest wzorem