PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE
.

Osiem rowerów przejedzie jednym kursem pod Martwą Wisłą

Osiem rowerów przejedzie jednym kursem pod Martwą Wisłą
Sobota, 23 kwietnia, jest pierwszym i jednocześnie... ostatnim dniem, kiedy legalnie można przejść się bądź przejechać rowerem w tunelu pod Martwą Wisłą. Od niedzieli, 24 kwietnia, będzie to niemożliwe. Kursować na tym odcinku będą natomiast autobusy nowej linii 258 oraz istniejącej 158.

W autobusach linii 169 jest miejsce na trzy rowery, w autobusach linii 258 zmieści się osiem rowerów
W autobusach linii 169 jest miejsce na trzy rowery, w autobusach linii 258 zmieści się osiem rowerów
Materiały prasowe

Tunel pod Martwą Wisłą jest przeznaczony dla pojazdów mechanicznych: samochodów, ciężarówek, motocykli. Ale Miasto Gdańsk zadbało też o pieszych i rowerzystów. To specjalnie dla nich przygotowana zostaje nowa linia komunikacji miejskiej. Aktualnie w Poznaniu dobiegają końca prace adaptacyjne autobusów, które będą ją obsługiwać. 

Podobne pojazdy, od blisko trzech lat, jeżdżą na trasie linii 169, między Oliwą a Osową. Wyposażone są w stojaki, umożliwiające bezpieczne zamocowanie trzech rowerów. W autobusach linii 258 na stojakach zmieści się sześć jednośladów.

Nową linię będą obsługiwały dwa autobusy typu Solaris Urbino 12, które od kilku lat jeżdżą po gdańskich ulicach.

- W każdym z nich znajdzie się sześć wieszaków rowerowych. Poza tym dwa rowery będzie można przymocować, za pomocą pasów, do burty autobusu - wylicza Maciej Lisicki, wiceprezes Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. - Dzięki temu jednym kursem będzie można przewieźć osiem rowerów.

Dzięki specjalnym hakom jednoślady wiszą w pozycji pionowej i zajmują mniej miejsca.

- To atestowane rozwiązanie, co oznacza, że jest ono bezpieczne, dopuszczone do stosowania - zaznacza wiceprezes Lisicki.

Linia 258, do której przystosowywane są wspomniane dwa autobusy, będzie linią wahadłową między węzłem Ku Ujściu a węzłem Marynarki Polskiej. Będzie ona obsługiwała wyłącznie tunel pod Martwą Wisłą.

- Ta linia jest wprowadzona z myślą o pieszych i rowerzystach. Po prostu zastąpi prom - tłumaczy Lisicki.

Autobusy będą kursowały, co pół godziny. Jeżeli okaże się, że zapotrzebowanie jest większe, niż zaproponowana częstotliwość, wówczas zostanie ona zwiększona.

- Ale o tym będzie już decydował Zarząd Transportu Miejskiego i Miasto. Będziemy wspólnie obserwować obłożenie tej linii - zaznacza wiceprezes ZKM.

Przez tunel będą też przejeżdżały autobusy linii 158. Te jednak nie będą specjalnie przystosowane do przewozu większej liczby rowerów. Zmieszczą się w nich maksymalnie dwa jednoślady, podobnie jak w większości gdańskich autobusów, które można ustawiać w miejscu wyznaczonym dla wózka dziecięcego bądź osoby niepełnosprawnej. Linia 158 będzie kursowała między Wrzeszczem a Stogami, co 20 minut w szczycie komunikacyjnym i, co 40 minut poza szczytem.

Na obu liniach obowiązywać będzie taka sama taryfa biletowa, jak w całym Gdańsku.


W sobotę, 23 kwietnia, zaplanowano Dzień Otwarty tunelu pod Martwą Wisłą. To doskonała okazja, by się w nim przejechać, przebiec lub przejść. Dzień później, już na stałe, tunel zostanie otwarty dla ruchu kołowego. 

Tak rowery jeżdżą między Oliwą a Osową
Tak rowery jeżdżą między Oliwą a Osową
Materiały prasowe


 

Kamila Grzenkowskawww.gdansk.plkamila.grzenkowska@gdansk.pl
Kamila Grzenkowska - najnowsze
Kamila Grzenkowskawww.gdansk.plkamila.grzenkowska@gdansk.pl
Kamila Grzenkowska - najnowsze