• Start
  • Wiadomości
  • Od września ruszy nowa klasa ratownictwa medycznego w IV LO w Gdańsku

Od września ruszy nowa klasa ratownictwa medycznego w IV LO w Gdańsku

Pomarańczowo granatowe mundurki z napisem “klasa ratownictwa medycznego” założą we wrześniu 2017 roku uczniowie nowej klasy w IV LO w Gdańsku. Klasa o profilu ratownictwa medycznego to propozycja dla uczniów, którzy chcą kontynuować naukę w kierunku ratownictwa medycznego, medycyny, ale też innych, pokrewnych kierunków zawodów medycznych.
29.03.2017
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Nz Elżbieta Januszewska dyrektor IV Liceum Ogólnokształcącego, Grzegorz Kryger zastępca dyrektora Wydziału Rozwoju Społecznego i prof. Marcin Gruchała, rektor Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego podpisali porozumienie dot. stworzenia klasy o profilu ratownik medyczny

- Absolwenci klasy o tym profilu będą znać podstawy ratowania życia człowieka w ostrych stanach, będą umieli udzielić pomocy przedmedycznej - mówi prof. Marcin Gruchała rektor Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. - Zyskają wiedzę na temat podstaw najczęstszych chorób człowieka, zasad ich leczenia. Poznają w stopniu rozszerzonym biologię i chemię. Oczywiście taka klasa nie będzie zamiennikiem studiów ratowniczych czy medycznych, ma dać młodemu człowiekowi wyobrażenie przyszłego zawodu. A zawody medyczne są trudne, związane ze stresem i odpowiedzialnością, warto więc wiedzieć jak wyglądają z bliska.

Nowa klasa o profilu ratownictwo medyczne powstanie dzięki współpracy Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i IV Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku. Program edukacyjny z zakresu ratownictwa medycznego szkoła przygotowała dzięki współpracy z dr. hab. Tomaszem Smiataczem prorektorem GUMed ds. studenckich i prof. Andrzejem Basińskim dziekanem Wydziału Nauki o Zdrowiu z Oddziałem Pielęgniarstwa i Instytutem Medycyny Morskiej i Tropikalnej. 

W programie znajdzie się m.in szczegółowa wiedza z zakresu ratownictwa medycznego i innych nauk medycznych, wiedza z zakresu regulacji prawnych i norm etycznych odnoszących się do wykonywania zawodu ratownika medycznego. Uczniowie w ramach przedmiotów specjalistycznych będą mieli zajęcia z toksykologii, chorób wewnętrznych, podstaw etyki i psychologii, organizacji ochrony zdrowia. Od przyszłego roku szkolnego będą też brali udział w zajęciach dydaktycznych, konferencjach, seminariach, sympozjach i festiwalach nauki, w planach jest współpraca ze studenckimi medycznymi kołami naukowymi.

- Przez trzy lata nauki w tej klasie będzie trzysta godzin przedmiotów medycznych - dodaje Elżbieta Januszewska dyrektor IV LO w Gdańsku. - To szansa na zdobycie naprawdę rzetelnych podstaw i ich wykorzystania. Oczywiście przez trzy lata uczeń może zmienić decyzję i oczekiwania, a nawet stwierdzić że to zupełnie nie ten profil, ale taka wiedza też jest potrzebna. 

Magdzie Osowskiej, uczennicy prowadzonej już w szkole klasy II A straży granicznej nauka w sprofilowanej klasie przyda się w przyszłości:

- Mamy zajęcia z funkcjonariuszami służby celnej - mówi Magda. - Uczymy się technik taktyki interwencji, technik kondycyjnych, prawodawstwa, psychologii, mamy też dodatkowe lekcje wychowania fizycznego. Interesuje mnie to, wybór tej klasy jest dla mnie sensowny, bo zamierzam pracować w służbach celnych.

- Od 15 do 20 proc. uczniów wybiera dokładnie ten kierunek, w jakim sprofilowana jest klasa, w której się uczą - dodaje Ewa Szwejkowska nauczycielka chemii, przyszła opiekunka klasy ratownictwa medycznego. - Uczniowie idą np. do szkół policyjnych, więc oferta profilowania klas w naszej szkole wydaje się sensowna i przydatna uczniom, a o to przecież chodzi. 

TV

Profilaktyka piersi w tramwaju w Dzień Kobiet