Portal Miasta Gdańska
PL | EN | DE

Uchwala Krajobrazowa. Nowy design szyldów w Gdańsku - dyskusja w IKM. RELACJA

- To problem nie ekonomiczny, ale kulturowy - twierdzili artyści, przedstawiciele miasta i organizacji pozarządowej podczas dyskusji po prezentacji prac studentek ASP, które na zaproszenie miasta zaprojektowały nowe szyldy dla kilkunastu sklepów z różnych części miasta. To jeden z elementów wprowadzania przez Gdańsk, od kwietniu 2018 r., Uchwały Krajobrazowej.

Uchwala Krajobrazowa. Nowy design szyldów w Gdańsku - dyskusja w IKM. RELACJA
A
A
data publikacji: 26 maja 2018 r.
Olga Lewandowska. Projekt szyldu kantoru
Olga Lewandowska. Projekt szyldu kantoru
Olga Lewandowska

Za dwa lata (to okres przejściowy) tworzące chaos w przestrzeni publicznej i szpecące budynki reklamy i krzykliwe szyldy mają zniknąć z wielu gdańskich ulic. To efekt przyjęcia przez Gdańsk w kwietniu 2018 Uchwały Krajobrazowej, która reguluje zasady dotyczące wielkości i umieszczania reklam, szyldów i ogrodzeń na terenach miasta, również tych nie należących do gminy.

Czwartkowe spotkanie, 24 maja 2018 r., w IKM poświęcone było konkretnemu aspektowi tej uchwały. Dotyczyło szyldów.

Punktem wyjściowym do dyskusji były projekty, które na zaproszenie Biura Prezydenta ds. Kultury przygotowały studentki ASP w Gdańsku, podczas zajęć w Pracowni projektowania dla kultury ASP.

W spotkaniu udział wzięli również: dr Anita Wasik i Joanna Czaplewska prowadzące Pracownię projektowania dla kultury na ASP, Jacek Wielebski ze stowarzyszenia Traffic Design, który merytorycznymi uwagami wspomagał młode artystki podczas pracy, Piotr Czyż z Inicjatywy Miasto, która od 2015 r. bierze udział w debacie reklamowej oraz przedstawiciele miasta: Karina Rembiewska - Menadżer Śródmieścia i Dariusz Słodkowski z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni z Działu użytkowania przestrzeni publicznej.

Spotkanie rozpoczął Jacek Wielebski ze stowarzyszenia Traffic Design, wykładem z historii sztuki dotyczącym związków architektury i projektowania, m.in. szyldów. Przedstawił teoretyczną stronę projektowania, współczesne i historyczne realizacje i inspiracje, a także działania i prace wykonane przez stowarzyszenie Traffic Design.

Dariusz Słodkowski z GZDiZ przypomniał założenia Uchwały i czas pracy nad nią, m.in. tryb przyjmowania uwag do uchwały, których - po jej wyłożeniu - zebrało się blisko 450.

- Uwzględniliśmy bądź częściowo uwzględniliśmy 44 procent z nich - tłumaczył. - Nad Uchwałą pracowaliśmy 29 miesięcy. Wczoraj zakończyliśmy nabór na członków zespołu terenowego, który będzie się zajmował egzekucją Uchwały. W kwietniu został wykonany lot samolotem, który zatrzymał Gdańsk na zdjęciach lotniczych i w najbliższych miesiącach zacznie się kontrola porównawcza tego, co od 16 kwietnia zmieniło się do dzisiaj. Uchwała w całej swojej mocy wchodzi w życie w kwietniu 2020 roku. O tym będzie jeszcze okazja dyskutować, ale jej wprowadzenie nie będzie kwestią lat, ale dekad. Doszliśmy do takiego etapu, że zmiana złych nawyków zajmie nam dużo czasu.  

Na pytanie z sali czy egzekucja będzie skuteczna Słodkowski odpowiedział:

- Uchwała przewiduje dotkliwy system kar administracyjnych. Za nośnik 18-metrowy umieszczony niezgodnie z zasadmi uchwały kara wyniesie 6400 zł za miesiąc jego obecności w przestrzeni publicznej. Za taką samą wiszącą na budynku na Hucisku zapłacimy 79 tys, zł, a za powieszenie jej na Zieleniaku - 270 tys. zł za miesiąc.

Czy może być piękniej?

Przygnębiający obraz polskich miast, również Gdańska, przedstawiły na fotografiach dr Anita Wasik i Joanna Czaplewska z ASP.

- Takie widoki nauczyliśmy się omijać wzrokiem - mówiła Wasik. - Nie zawsze jest to jednak wynik braku poczucia estetyki. Czasem po prostu właściciele sklepów nie mogą się dogadać, nawet co do malowania elewacji na jeden kolor.

Anita Wasik podkreślała, że malowany ręcznie szyld może być nawet tańszy od popularnych i nieestetycznych kasetonów.

Malowane typograficznie szyldy na elewacji nie dość, że mają w sobie dotknięcie ręki na ścianie, przez co są oryginalne, są też często tańsze niż zrobienie kasetonów - tłumaczyła. - Bardzo dużo znaczy wyczyszczenie elewacji czy pomalowanie jej na jednolity kolor. Przed wojną, na przykład w sklepach kolonialnych, były malowane odręcznie tablice z wypisywanymi dobrami, które można tam było kupić. Jeszcze za czasów PRL polska szkołą rzemiosła artystycznego kwitła, ale lata 90., i ogólny dostęp do druku, banerów, zachwyt plastykiem, spowodowały to, co mamy teraz w miastach.

Obie artystki prowadzą Pracownię Projektowania dla Kultury na ASP, w której powstały projekty studyjne wybranych szyldów dla gdańskich sklepów. Studentki: Paulina Kozicka, Agnieszka Antonowicz, Anna Tatar, Kamila Jasińska, Hanna Kmieć, Katarzyna Cichosz, Olga Lewandowska pracowały nad nimi cały semestr, projektując zgodnie z wytycznymi gdańskiej Uchwały Krajobrazowej.

Najpierw zebrały materiał fotograficzny, a GZDiZ wskazał im miejsca, którymi warto się zająć. Jacek Wielebski ze stowarzyszenia Traffic Design podpowiadał techniczne rozwiązania.

Podczas spotkania studentki przedstawiły prezentacje swoich prac. Projekty nie były konsultowane z najemcami.

Zaproszeni goście przytoczyli też dane, mówiące o tym, że ponad 80 proc. mieszkańców polskich miast chce zmian w przestrzeni publicznej. Byli też zgodni, że wprowadzenie uchwały musi być połączone z edukacją, że trzeba rozmawiać i przekonywać przesiębiorców.

- Skala zjawiska nie jest ekonomiczna - twierdził Piotr Czyż. - Nie chodzi o to, że małym przedsiębiorcom opłaca się budować takie reklamy, tylko czysto kulturowa. Nie wiadomo dlaczego pojawił się w Polsce “wyścig zbrojeń” w reklamach. Może dlatego, że w latach 90. brakowało nam kolorów?   

Jaki wizualny efekt może spowodować wejście w życie Uchwały możemy zobaczyć na zdjęciach zamieszczonych w galerii.

O TYM WIĘCEJ:

Uchwała Krajobrazowa. Jakie szyldy w mieście? Ciekawe spotkanie - dzisiaj

Uchwała krajobrazowa: wchodzi w życie, częściowo unieważniona przez wojewodę

Uchwała krajobrazowa Gdańska. Czy zakończy “reklamowy wyścig zbrojeń”? [ROZMOWA]

Uchwała krajobrazowa to początek świadomego kreowania wizerunku Gdańska

Zapis dyskusji poniżej:

-
Anna Umięcka (0)
www.gdansk.pl
anna.umiecka@gdansk.pl
więcej tekstów autora
-
Anna Umięcka (0)
www.gdansk.pl
anna.umiecka@gdansk.pl
więcej tekstów autora