Portal Miasta Gdańska
PL | EN | DE

Miejskie inwestycje. Które rozpoczęto, a które zakończono w mijającym już 2018 roku?

W mijającym 2018 roku w Gdańsku realizowano dziesiątki inwestycji: mniejszych - głównie lokalnych, dzielnicowych (w tym remonty ulic, chodników, a także pomieszczeń szkolnych), jak i tych bardziej spektakularnych, budzących duże zainteresowanie zarówno wśród mieszkańców, jak i lokalnych mediów. Przygotowaliśmy subiektywną listę jedenastu inwestycji, o których sporo mówiono i pisano w tym roku.

Miejskie inwestycje. Które rozpoczęto, a które zakończono w mijającym już 2018 roku?
A
A
data publikacji: 28 grudnia 2018 r.
Jedną z najbardziej wyczekiwanych obecnie inwestycji jest budowa tzw. Nowej Bulońskiej Północnej
Jedną z najbardziej wyczekiwanych obecnie inwestycji jest budowa tzw. Nowej Bulońskiej Północnej
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl


INWESTYCJE ZAKOŃCZONE W 2018 ROKU:


Bardzo wyczekiwany, i otwarty... w przeddzień rocznicy 100-lecia odzyskania przez nasz kraj niepodległości
Bardzo wyczekiwany, i otwarty... w przeddzień rocznicy 100-lecia odzyskania przez nasz kraj niepodległości
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl


Most na Wyspę Sobieszewską. Na tę inwestycję gdańscy "wyspiarze" czekali bardzo długo. Po niemałych perturbacjach, związanych głównie z problemami jednego z wykonawców, obiekt udało się wybudować, a 10 listopada uroczyście otworzyć. Oficjalna nazwa obiektu to Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski. Most w Sobieszewie jest konstrukcją o najdłuższej rozpiętości przęseł zwodzonych w kraju. Długość samego obiektu wynosi 173 metry, a ze skrzydłami - 181,5 m. Wszelkie łodzie i łódki bez problemu będą mijać się przy obiekcie - światło poziome przęsła żeglownego, z uwzględnieniem prowadnic, wynosi 50 metrów, natomiast światło pionowe przęseł żeglownych bez otwierania: 4 metry ponad poziom wysokiej wody żeglownej i 5 metrów ponad poziom wody średniej. Czas otwierania obu przęseł to 150 sekund.

Zobacz relację wideo z otwarcia mostu:

Przeczytaj też: Most na Wyspę Sobieszewską otwarty!


Szkołę metropolitalną w Kolbudach otwarto we wrześniu
Szkołę metropolitalną w Kolbudach otwarto we wrześniu
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl


Szkoła Metropolitalna na Kowalach. 3 września zabrzmiał tu pierwszy szkolny dzwonek. To pierwsza placówka w kraju, w której budowę zaangażowały się aż trzy samorządy: Gdańsk, Kolbudy i Pruszcz Gdański. We wrześniu oddano do użytku jeden budynek, w przyszłym roku gotowy będzie drugi, bowiem zgodnie z planem, szkoła składać się będzie docelowo z dwóch 3-kondygnacyjnych budynków. W jednym, oddanym jesienią do użytku, mieszczą się sale dydaktyczne, biblioteka i świetlica. W drugim, który powinien być gotowy na początku 2019 r., znajdzie się sala gimnastyczna z aulą widowiskowo-konferencyjną, stołówką oraz kuchnią. Oprócz tego uczniowie do dyspozycji mają boiska sportowe: boisko do piłki nożnej, boisko wielofunkcyjne (koszykówka, siatkówka, tenis), bieżnię i skocznię do skoku w dal, a także plac zabaw. Budynki szkoły w Kowalach zostały dostosowane do reformy oświaty, czyli do przyjęcia większej liczby uczniów niż planowano: zamiast klas I – VI są klasy I – VIII. Placówka pomieści nawet 850 uczniów.

Przeczytaj też: Otwarcie szkoły metropolitalnej. Pierwszy dzwonek na Kowalach


Budowa tunelu pod ul. Wilanowską była najbardziej spektakularną częścią prac przy zagospodarowaniu Jaru Wilanowskiego
Budowa tunelu pod ul. Wilanowską była najbardziej spektakularną częścią prac przy zagospodarowaniu Jaru Wilanowskiego
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl


Jar Wilanowski. Na początku listopada zakończyły się prace w ramach drugiego etapu projektu jego zagospodarowania. Jar, który znajduje się głównie na terenie dzielnicy Chełm, to największy zielony teren w tej części miasta. W ramach inwestycji zbudowano ścieżki spacerowe, zainstalowano dodatkowe oświetlenie i monitoring, powstał też kameralny skwer ze stawkiem, miejsce do ćwiczeń Tai Chi, a dla najmłodszych kolejne place zabaw (w tym plac sprawnościowy i linowy) oraz place sąsiedzkie, na których będzie można spędzić czas ze znajomymi np. przy grillu. Zamontowano tu również stoły do ping ponga i specjalne stanowiska do minigolfa. Pojawiła się także tzw. mała architektura, a więc: deszczochrony, ławki i kosze na śmieci. W parku pojawiły się też budki lęgowe, karmniki dla ptaków, a nawet domki dla owadów. Najbardziej spektakularną inwewstycją w tym etapie prac była budowa tunelu pod ul. Wilanowską.

Przeczytaj też: Jar Wilanowski coraz atrakcyjniejszy. Zakończono jego zagospodarowanie


Pływalnię na Stogach otwarto w styczniu
Pływalnię na Stogach otwarto w styczniu
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl


Baseny na Oruni i Stogach. Pod koniec stycznia nowoczesną miejską pływalnię otwarto na Stogach, przy ul. Stryjewskiego. Znajduje się tu czterotorowy basen, brodzik rekreacyjny z urządzeniami do masażu oraz basenu rekreacyjnego. Jest tu również wanna z hydromasażem i sauna. Na parterze budynku znajduje się pomieszczenie biurowe z zapleczem socjalnym, a także pomieszczenia techniczne. Na pierwszym piętrze usytuowane są baseny, szatnie, pokój ratownika, "pierwszej pomocy", a także pomieszczenia magazynowe oraz ogólnodostępna toaleta. Obiekt połączony jest z budynkiem SP nr 11 za pomocą szklanego łącznika.

Pod koniec lipca otwarto z kolei basen na Oruni, przy ul. Smoleńskiej. Znajduje się tu basen pływacko – rekreacyjny z czterema torami o głębokości od 1,1 m do 1,8 m, strefa rekreacyjna z urządzeniami do masażu: masaż ścienny, masaż karku szeroki, masaż karku wąski, gejzer, ławeczka masażu powietrznego, a także basen rekreacyjny o głębokości od 0,8 m do 0,9 m z atrakcjami wodnymi: masaż karku szeroki, masaż karku wąski, wanna z hydromasażem o głębokości oraz sauna fińska.

Przeczytaj też: Basen na Stogach uroczyście otwarty. Co się tam działo? oraz Orunia. Nowy basen przy ul. Smoleńskiej już otwarty! 


Most w ul. Starogardzkiej otwarto na początku października
Most w ul. Starogardzkiej otwarto na początku października
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl


Most w ul. Starogardzkiej. Nowy obiekt powstał dokładnie w tym samym miejscu, w którym znajdował się dotychczasowy, mocno wysłużony most nad kanałem Raduni. Po jego rozbiórce powstała przeprawa ramowa jednoprzęsłowa z ryglem w postaci pełnej płyty. Całkowita długość mostu to 12,9 m. Szerokość jezdni i geometria pobliskiego skrzyżowania została tak zmieniona, by umożliwić tu ruch dwukierunkowy. Szerokość całego obiektu wynosi od 19,6 do 26 metrów. Oruński most łączy ul. Starogardzką z Traktem Św. Wojciecha. W ramach inwestycji rozebrano również istniejące mury oporowe i zbudowane nowe na dojeździe do mostu od strony ul. Trakt Św. Wojciecha. Poza tym umocniono kanał Raduni na odcinku w bezpośrednim sąsiedztwie z przyczółkami nowego mostu.

Przeczytaj także: Most na ul. Starogardzkiej mocno wyczekiwany


INWESTYCJE, KTÓRE ROZPOCZĘŁY SIĘ W 2018 ROKU:


Nowa Bulońska Północna połączy Jasień z Pieckami-Migowem
Nowa Bulońska Północna połączy Jasień z Pieckami-Migowem
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl


Nowa Bulońska Północna. W ramach inwestycji powstanie jezdnia dwukierunkowa o szerokości siedmiu metrów, z jednostronnym chodnikiem. Na całej długości, czyli 2,7 km drogi, powstanie również droga rowerowa z infrastrukturą towarzyszącą. Zbudowana zostanie także dwutorowa linia tramwajowa (o długości 2,6 km), która będzie przedłużeniem istniejącej linii tramwajowej od skrzyżowania ul. Bulońskiej i Myśliwskiej w kierunku ul. Jabłoniowej. Na trasie przecinać będzie m.in. ulice Stolema i Kartuską, a kończyć się będzie na wysokości skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. Powstanie m.in. węzeł integracyjny tramwajowo - autobusowy, tzw. "Węzeł Ujeścisko", wraz z parkingiem dla samochodów osobowych i rowerów oraz węzeł przesiadkowy tramwajowo – autobusowy tzw. "Węzeł Zabornia". Realizację inwestycji rozpoczęto pod koniec kwietnia. Zakończyć ma się pod koniec 2019 r.

Zobacz relację wideo z budowy Nowej Bulońskiej:

Przeczytaj też: Nowa Bulońska Północna. Budowa zgodnie z planem


Trwa budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Obecny jest w złym stanie technicznym
Trwa budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka. Obecny jest w złym stanie technicznym
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl


Wiadukt Biskupia Górka. Pierwsze prace związane z budową wiaduktu rozpoczęły się pod koniec marca. br. Zastąpi on wysłużoną estakadę, która jest w kiepskim stanie technicznym. Kiedy powstanie nowy obiekt (najprawdopodobniej będzie to w 2020 r. - red. ), wówczas rozebrany zostanie dotychczasowy. Znajduje się on na wysokości gmachów Urzędu Marszałkowskiego i Urzędu Wojewódzkiego. Wiadukt jest elementem Traktu Św. Wojciecha, który stanowi główny ciąg komunikacyjny Gdańska prowadzący z południa do centrum. W sąsiedztwie nowego obiektu, przy ul. Okopowej, wybudowany zostanie także wielopoziomowy parking, który pomieści około 370 samochodów. W ramach przedsięwzięcia zbudowany i przebudowany zostanie także pobliski układ drogowy, który obejmie rejon od ulicy 3 Maja do ulicy Augustyńskiego.

Przeczytaj też: Wiadukt Biskupia Górka. Budują podpory pod nowy obiekt


Modernizacja torów na Stogach powinna zakończyć się w połowie przyszłego roku
Modernizacja torów na Stogach powinna zakończyć się w połowie przyszłego roku
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl


Modernizacja torowiska na Stogach. W jej ramach przebudowane zostanie 3,7 km torów tramwajowych. Prace modernizacyjne realizowane są na odcinku od skrzyżowania ul. Sucharskiego z ul. Wosia Budzysza, wzdłuż ul. Wosia Budzysza, ul. W. Stryjewskiego i ul. Nowotnej do Pętli „Stogi Plaża". Przebudowane zostaną także dwie pętle: tramwajowo - autobusowa „Pasanil” i tramwajowa „Plaża Stogi”, na których pojawią się dodatkowo tory odstawcze. Na tym odcinku przebudowane zostaną też przystanki tramwajowe. W ramach inwestycji przebudowany zostanie również istniejący układ drogowy (ul. Wosia Budzysza, ul. W. Stryjewskiego, odcinek ul. Nowotnej) wraz ze skrzyżowaniami, zjazdami, chodnikami, ścieżkami rowerowymi i ciągami pieszo-rowerowymi. Łączna długość przebudowywanych dróg wyniesie około 2500 m, natomiast łączna długość budowanych i przebudowywanych chodników - około 1900 m, a łączna długość budowanych i przebudowywanych ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych - około 1200 m. Wykonawca zmodernizuje także sieci wodociągowe i kanalizacyjne. Inwestycja powinna być gotowa w czerwcu 2019 r.

Przeczytaj też: Stogi. Rozpoczyna się remont torowiska, będzie komunikacja zastępcza


Szkoła podstawowa przy ul. Jabłoniowej będzie gotowa w przyszłym roku
Szkoła podstawowa przy ul. Jabłoniowej będzie gotowa w przyszłym roku
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl


Szkoła podstawowa przy ul. Jabłoniowej. Ta placówka będzie się składać z 46 oddziałów szkolnych. Cały kompleks szkolny, a więc trzy budynki, boiska, plac zabaw oraz zagospodarowanie terenu, gotowe będą na nowy rok szkolny 2019/2020. W trzykondygnacyjnym budynku dydaktycznym (A) znajdzie się 25 oddziałów szkolnych. Będą tu sale lekcyjne, biblioteka, szatnie dla uczniów i pracowników, węzły sanitarne i pomieszczenia socjalne. Do tego gabinety lekarskie, świetlica i stołówka z zapleczem kuchennym. W drugim dwukondygnacyjnym budynku dydaktycznym (B) mieścić się będzie 21 oddziałów szkolnych. Znajdą się tu m. in. gabinety i pracownie przedmiotowe. W tej części kompleksu będzie też pokój nauczycielski, gabinet psychologa i pedagoga. Budynek sali gimnastycznej (C) będzie trzykondygnacyjny. Oprócz sali sportowej znajdzie się tu nowoczesna aula widowiskowo-konferencyjna oraz zespół sal gimnastycznych i korekcyjnych.

Przeczytaj też: Centrum Edukacyjne Jabłoniowa. Co dzieje się na placu budowy nowej podstawówki?


Budowę kładki rozpoczęto w maju, a już w czerwcu... przerwano prace ze względu na rozpoczynający się sezon wakacyjny i żeglarski
Budowę kładki na Wyspę Spichrzów rozpoczęto w maju, a już w czerwcu... przerwano prace ze względu na rozpoczynający się sezon wakacyjny i żeglarski
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl


Kładka na Wyspę Spichrzów. To inwestycja realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego przez prywatną spółkę: Granaria Development Gdańsk.  To jedyny przykład (w tym zestawieniu) projektu, który nie powstaje z publicznych środków. Cieszy się jednak dużym zainteresowaniem wśród gdańszczan. W maju rozpoczęła się budowa obiektu. Kładka połączy Długie Pobrzeże, na wysokości ul. Św. Ducha, z północym cyplem Wyspy Spichrzów. Będzie liczyć 57 metrów długości i 4,5 metra szerokości. W przeciwieństwie do zwodzonego mostu łaczącego Stare Miasto z wyspą Ołowianka, ten obiekt będzie obrotowy. Fundament kładki będzie przypominać wynurzającą się łódź podwodną. Będzie ważył co najmniej 100 ton. Na nim będzie się obracać pomost. Wynurzający się element ma pełnić przede wszystkim funkcję ochronną na wypadek uderzenia przepływającego statku. Kładka powinna być gotowa w pierwszej połowie przyszłego roku.

Przeczytaj też:  Kładka na Wyspę Spichrzów w budowie - kiedy będzie gotowa?

Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora