Portal Miasta Gdańska
PL | EN | DE

MEVO. Zalecenia i kary umowne dla operatora systemu roweru metropolitalnego

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, zamawiający MEVO dokonał analizy systemu Roweru MEVO i sporządził zalecenia dla wykonawcy, którą jest firma Nextbike Polska. Obszar Metropolitalny G-G-S wskazuje na wciąż występujące problemy i zapowiada kary wynikające z niedotrzymania umowy.

MEVO. Zalecenia i kary umowne dla operatora systemu roweru metropolitalnego
A
A
data publikacji: 11 kwietnia 2019 r.
Zamawiający Obszar Metropolitalny G-G-S zapowiada kary umowne dla wykonawcy systemu
Zamawiający Obszar Metropolitalny G-G-S zapowiada kary umowne dla wykonawcy systemu
zdj. Domink Paszliński/gdansk.pl


Dominik Makurat, specjalista ds. promocji Systemu Roweru Metropoltalnego MEVO przesłał mediom najnowsze informacje, będące podsumowaniem tego jak funkcjonuje system MEVO od 26 marca, czyli od momentu inauguracji. Zainteresowanie Rowerem MEVO jest ogromne, ale zauważalna jest ich mniejsza dostępność. Dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot Michał Glaser nie ukrywa, że wykonawca musi liczyć się z karami umownymi. Z kolei firma Nextbike Polska zapewnia, że w ciągu najbliższych tygodni sytuacja powinna się poprawić.



Rekordowa liczba wypożyczeń


Od początku funkcjonowania MEVO odnotowano ponad 129 tys. wypożyczeń. Oznacza to, że każdy rower został wypożyczony średnio ponad 105 razy. Rowery MEVO są wypożyczane dwa razy częściej niż rowery w innych polskich miastach.  Obecnie w 14 miastach i gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot można korzystać z 1224 rowerów, a wkrótce ta liczba wzrośnie do 4080!

Cieszy nas duża popularność MEVO. Wdrożenie tak dużego projektu jest dużym wyzwaniem, jednak zdajemy sobie sprawę, że operator nie dotrzymuje wszystkich zobowiązań. Widoczny jest spadek dostępności sprawnych rowerów. Nie jesteśmy zadowoleni z tej sytuacji, dlatego skierowaliśmy do operatora szereg uwag dotyczących funkcjonowania systemu MEVO. Już teraz spółka musi się jednak liczyć z karami za niedotrzymanie warunków umowy. Mieszkańców Metropolii przepraszamy za niedogodności i prosimy o jeszcze chwilę cierpliwości.

– mówi Michał Glaser, Dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego  Gdańsk – Gdynia – Sopot.
 

Zdaniem zamawiającego System MEVO wciąż nie działa zgodnie z wymaganiami. Nz. inauguracja systemu 26 marca
Zdaniem zamawiającego System MEVO wciąż nie działa zgodnie z wymaganiami. Nz. inauguracja systemu 26 marca
zdj. Dominik Paszliński/gdansk.pl


Główne zalecania dla systemu MEVO i zobowiązania opertarora

                                                                                                                                                                                                                                                        
OMG-G-S, jako zamawiający System MEVO, skierował do operatora, spółki NB Tricity szereg uwag dotyczących funkcjonowania roweru metropolitalnego. Do głównych zaleceń należą:


  • unormowanie kwestii ładowania baterii i skrócenie czasu naprawy uszkodzonych rowerów
praca zespołów serwisowych odbywa się  24h na dobę, operator zamówił kolejne zapasowe baterie i zwiększył liczbę ładowarek, dzięki czemu wymiana baterii odbywa się na bieżąco w czasie przewidzianym umową (do 12 godzin), operator zobowiązał się też do kilkukrotnego zwiększenia obsady ekip serwisowych; jednym z najczęstszych problemów jest kwestia wyłamanych nóżek w rowerach, dlatego operator planuje jeszcze w tym tygodniu rozpocząć montaż dodatkowego wzmocnienia we wszystkich rowerach, dodatkowo powstaną dedykowane dla systemu szafy do ładowania baterii, co przyspieszy proces, operator sprowadził także rowery cargo, które będą służyły do wymiany baterii głównie w pasie nadmorskim oraz w miejscach gdzie utrudniony jest wjazd pojazdów serwisowych, rowery cargo w tej chwili są wykorzystywane do obsługi systemu w Tczewie, gdzie nie widzimy żadnych problemów z wymianą baterii w rowerach;

  • zwiększenie liczby dostępnych rowerów
w Gdańsku jest już kolejna partia nowych rowerów, które wymagają jednak jeszcze modyfikacji dostosowujących je do funkcjonowania w systemie MEVO, operator zapewnia, że gotowe rowery zostaną udostępnione użytkownikom w możliwie jak najkrótszym czasie;

  • lepsza relokacja
rozmieszczenie rowerów na stacjach nie spełnia oczekiwań użytkowników i nie jest zgodne z zapisami umowy; operator zobowiązał się do jak najszybszej poprawy tej sytuacji tak, by w czasie przewidzianym Umową, między 5:00 a 7:00 rano, we wszystkich lokalizacjach znajdowała się odpowiednia liczba rowerów;

  • skrócenie czasu naprawy uszkodzonych rowerów
wszystkie drobne usterki powinny być usuwane w ciągu 12 godzin, operator zobowiązał się do zwiększenia obsady ekip serwisowych;

  • wznowienie możliwości dokonywania płatności
wyłączenie możliwości dokonywania płatności, (co wiąże się z tym, że nowi użytkownicy nie mogą dokonać opłaty inicjalnej, by aktywować konto, a dotychczasowi użytkownicy po wykorzystaniu dostępnych środków nie mogą doładować nowych) było jednostronną decyzją operatora, na którą nie było zgody OMGGS. Wobec operatora zostaną wyciągnięte konsekwencje finansowe, wynikające z zapisów umowy.


Oto stanowisko wykonawcy w sprawie zaleceń:

Dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej i najskuteczniej poprawić sytuację. W każdym tygodniu na terenie Metropolii pojawiać się będzie kilkaset nowych rowerów. Udoskonaliliśmy system ładowania baterii. Wzmocniliśmy zasoby ludzkie w dziale serwisu, aby nadążyć z naprawą uszkodzonych rowerów. Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystko udało się nam zrobić od początku prawidłowo – pamiętajmy jednak, że nasze rozwiązanie to najbardziej innowacyjny w Polsce i w Europie system wypożyczania rowerów miejskich. Wszystkie strony zaangażowane – począwszy od mieszkańców-użytkowników, gmin i nas są prekursorami tego wdrożenia. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby w czasie kilku najbliższych tygodni móc zapewnić w pełni komfortowe korzystanie z naszych usług.

- powiedził Rafał Federowicz, Członek Zarządu ds. Operacji w Nextbike  

Czytaj też: Rowery Mevo. Kiedy znikną obecne problemy? Zobacz wideoczat              

                                                                                                                                                                            

oprac. MW (0)
www.gdansk.pl
oprac. MW (0)
www.gdansk.pl