PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE
.
Pożegnanie mercedesów serii O405N. Sentymentalna podróż pierwszym gdańskim niskopodłogowcem
Pożegnanie mercedesów serii O405N. Sentymentalna podróż pierwszym gdańskim niskopodłogowcem
Nie dorównują sławą kultowym ogórkom czy ikarusom, ale mogą liczyć na pamięć gdańszczan i na godne pożegnanie. Mercedesy O405N 25 lat temu zapoczątkowały w gdańskiej komunikacji miejskiej epokę pojazdów niskopodłogowych. Długo cieszyły się opinią najlepszych i najtańszych, dziś powoli znikają z naszych ulic, ustępując miejsca swoim następcom z trójramienną gwiazdą - citaro.
Ul. Nowa Medyków i Cygańska Góra. Pożegnanie w Gdańsku autobusów miejskich marki Merdedes serii O405N
Ul. Nowa Medyków i Cygańska Góra. Pożegnanie w Gdańsku autobusów miejskich marki Merdedes serii O405N
fot. Maciej Kosycarz/KFP

 

W 1994 roku flota naszego przewoźnika wzbogaciła się o 15 „czterystapiątek”. Późną wiosną pierwszy w Polsce fabrycznie nowy miejski autobus niskopodłogowy otrzymał w gdańskim ZKM numer inwentarzowy 22001. Debiutował 15 czerwca na linii 124, ruszając w trasę spod dworca PKP we Wrzeszczu.

Z tego samego miejsca w sobotę, 6 kwietnia 2019 roku, o godz. 10 wyjechał w swój ostatni całodniowy kurs mercedes O405N nr 2012, jeden z tych pierwszych piętnastu sprowadzanych w częściach z Niemiec i montowanych przez firmę Sobiesława Zasady w Głownie koło Łodzi.

Przejazd okolicznościowy pn. „Pożegnanie Mercedesów serii O405 w Gdańsku” zainicjowało Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego. Trasa siedmiogodzinnej eskapady prowadziła m.in. przez Niedźwiednik, Piecki-Migowo, Suchanino, Śródmieście, Przeróbkę, Górki Zachodnie, Nowy Port, Oliwę, Osowę i okolice portu lotniczego.

Kierowcą był członek stowarzyszenia Michał Nowicki. Gdańszczanin, student II roku stomatologii na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, prawo jazdy kategorii D (na autobusy) zrobił trzy lata temu. Przyjechał w ten weekend w rodzinne strony specjalnie po to, żeby poprowadzić mercedesa. 

 

Pojazd prowadził kierowca i pasjonat Michał Nowicki
Pojazd prowadził kierowca i pasjonat Michał Nowicki
fot. Maciej Kosycarz/KFP

 

Oczywiście przy tak wyjątkowej okazji nie mogło zabraknąć tzw. fotostopów – postojów na zrobienie bohaterowi dnia zdjęć w miejscach atrakcyjnych historycznie bądź krajobrazowo. Ku radości pięćdziesięcioosobowej grupy miłośników komunikacji „2012” nie był jedynym obiektem zainteresowań w tej sentymentalnej podróży. Na ul. Kościuszki część z nich mogła przesiąść się do mercedesa O405GN o numerze inwentarzowym 9069. Przegubowca spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje poprowadził członek stowarzyszenia Jakub Meller. Wcześniej, na Wileńskiej, do wycieczki dołączył wóz O405N (nr 9069) gdańskiego PKS, również jeżdżący w miejskich barwach (PKS jest wykonawcą zadań zleconych przez GAiT). O tę niespodziankę postarali się zaprzyjaźnieni z Pomorskim Stowarzyszeniem Sympatyków Transportu Miejskiego łodzianie z grupa Czerwony Ikarus.

 

Podczas przejazdu nie mogło zabraknąć tzw. fotostopów - postojów na zrobienie bohaterowi dnia zdjęć w miejscach atrakcyjnych historycznie bądź krajobrazowo
Podczas przejazdu nie mogło zabraknąć tzw. fotostopów - postojów na zrobienie bohaterowi dnia zdjęć w miejscach atrakcyjnych historycznie bądź krajobrazowo
fot. Maciej Kosycarz/KFP

 

 Staraliśmy się dotrzeć wszędzie tam, gdzie mercedesy O405 zaliczały swoje pierwsze kilometry i gdzie można było je najczęściej spotkać. Do takich miejsc należą m.in. podjazd na Migowo ul. Bulońską, ul. Powstańców Warszawskich na Suchaninie czy pętla Śródmieście SKM. Oczywiście i wtedy, i dziś, wszystko zaczęło się i skończyło przy dworcu we Wrzeszczu. Odwiedziliśmy naprawdę bardzo dużo miejsc, co w przypadku tak dużej grupy nie jest sprawą łatwą. Nawet jeśli tylko część wycieczkowiczów wysiada na każdym fotostopie i robi zdjęcia, to nie da się uniknąć przy tym zamieszania. Jestem usatysfakcjonowany, że udało się nam to dość sprawnie przeprowadzić - dzieli się wrażeniami Karol Woźniak, wiceprezes PSSTM, koordynator pożegnalnego przejazdu. Najbardziej dumny jest z tego, że było to autentyczne pożegnanie. Mercedes O405N nr 2012 niebawem zostanie skasowany.

W pojeździe powoli demontowany jest system informacji pasażerskiej. Nie ma w nim kasowników. Jego ostatnią misją była akcja pomocowa dla bezdomnych. Jako gdański autobus SOS jeździł do końca marca. 

 I tego się trzymaliśmy, wybierając termin pożegnania. Dziś mamy pierwszą sobotę po tym, jak autobus po raz ostatni wrócił z misji do zajezdni - dodaje Woźniak.

Żal się rozstawać, ale pocieszmy się: spółka GAiT zachowa pierwszego gdańskiego niskopodłogowca o numerze inwentarzowym nr 22001. Debiutant z 15 czerwca 1994 roku zasili w najbliższych latach flotę pojazdów historycznych, dołączając do swojego rówieśnika - ikarusa 260 nr 2307 oraz starszego o 10 lat jelcza ogórka.

Autor: KFP