- “Nirwana” Agata Nowosielskiej w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia 2
Czy druga Vivian Maier mieszka w Nowym Porcie? Fotografka, która nosi serce w aparacie
Przedwojenny obraz, uważany dotąd za zaginiony, imponujące wizerunki statków i pejzaże ukazujące piękno polskiego Wybrzeża – twórczość wybitnego polskiego marynisty, Mariana Mokwy Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku zaprezentuje w Spichlerzach na Ołowiance od 16 czerwca do 15 września 2021 r. w ramach 18. wystawy z cyklu „Polscy artyści o morzu”.
Urodzony w 1889 roku, Marian Mokwa pierwsze lekcje rysunku pobierał w gimnazjum w Starogardzie Gdańskim. Malarstwo studiował w Norymberdze, Monachium i w Berlinie. Jako korespondent „Gazety Grudziądzkiej” podróżował po Bałkanach, Bliskim i Środkowym Wschodzie.
W odrodzonej Polsce artysta zyskał sławę jako malarz marynista. Zaangażował się w promowanie idei Polski morskiej – uczestniczył w wystawach w kraju, m.in. w warszawskiej „Zachęcie” i za granicą (Niemcy, USA). Stworzył wielki historyczny cykl „Apoteoza Polski Morskiej”, eksponowany w należącej do Mokwy Galerii Morskiej w Gdyni.
Po II wojnie światowej malarz podjął współpracę z przedsiębiorstwami związanymi z gospodarką morską, malował też na zamówienie dowództwa Marynarki Wojennej i Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. Całe życie cieszył się uznaniem odbiorców. Zmarł 15 czerwca 1987 roku.
Klub Żak. Odrębność w czasach konsumpcji - czy jest możliwa? Malarka szuka odpowiedzi
Wśród prezentowanych na Ołowiance dzieł po raz pierwszy od ponad 80 lat, eksponowana będzie monumentalna „Bitwa pod Oliwą w 1627 roku” z cyklu „Apoteoza Polski Morskiej”. Obraz ten, odrestaurowany przez prof. Dariusza Markowskiego – cenionego konserwatora i kierownika Zakładu Konserwacji-Restauracji Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu – do niedawna uważany był za zniszczony przez Niemców w 1939 r. podczas plądrowania Galerii Morskiej w Gdyni.
Z tego samego cyklu pochodzi również obraz „M.s. Piłsudski”, który po wojnie został przemalowany tak, aby przedstawiał statek m.s. „Batory”. Po przekazaniu go do gdańskiego muzeum, obraz odzyskał pierwotny wygląd i temat.
Z dzieł powojennych zobaczymy m.in. „Wodowanie Sołdka” z 1948 r. czy „Prace w porcie”, ukazujące rozbiórkę wraka pancernika „Gneisenau” zatopionego u wejścia do portu w Gdyni przez wycofujące się wojska niemieckie.
Obok dzieł o charakterze narracyjnym oraz wizerunków statków i okrętów – jak obraz przedstawiający ORP „Iskra” – znajdziemy tu obrazy i akwarele przedstawiające wyjątkowość barw i klimatu polskiego wybrzeża oraz chmurne piękno Bałtyku. Dla zobrazowania morza Mokwa wypracował swoiste i niepowtarzalne środki malarskiego wyrazu.