90. urodziny Andrzeja Perepeczki, autora słynnej serii przygodowej „Dzika Mrówka”
Agata Olszewska: Jaka jest idea wydarzenia „Kultura restart: Pilne Spotkanie Ludzi Kultury”, które odbędzie się 6 czerwca we wrzeszczańskim Manhattanie? Do kogo jest skierowane?
Agnieszka Labenz, współorganizator: - Sytuacja z pandemią dotknęła nas wszystkich, wszystkie sfery życia publicznego, a sektor kultury w sposób szczególny. Pozamykane teatry, sale koncertowe i muzea, odwołane koncerty, spektakle wystawy... Teraz, pomimo pozornego odmrożenia, wciąż sytuacja nie jest prawidłowa, a co najmniej dynamiczna - biorąc pod uwagę odnotowane tylko w czwartek 361 zakażeń.
Sytuacja „zamrożenia” udowodniła nam, jak bardzo zawodzą dotychczasowe rozwiązania systemowe w sferze kultury. Wiele inicjatyw kulturalnych zbankrutowało, wielu artystów straciło możliwość zarobkowania. Najbardziej ucierpieli na niej artyści bez stałego zatrudnienia, działający „od dzieła do dzieła”, w szczególności działający na tak zwanych „peryferiach”. O ile wiadomo, z czym wiąże się „wolny zawód”, o tyle pandemia odkryła zawodność dotychczasowych rozwiązań systemowych w sferze kultury.
Chcemy spotkać się, policzyć, porozmawiać, oraz wypracować wspólnie propozycje rozwiązań interwencyjnych w tego typu sytuacjach.
Czyj to był pomysł, żeby się spotkać i coś wspólnie zdziałać?
- Pomysł zrodził się w kilku głowach, niemniej z mojego punktu widzenia katalizatorem okazał się Piotr Wyszomirski, do którego sama zadzwoniłam z prośbą „róbmy coś”, „zwołaj ludzi”. Pierwsze spotkanie odbyło się online w ramach konferencji online „SOS dla kultury pomorskiej” 7 maja. Po nim postanowiliśmy się zebrać i zacząć współpracować. Nasze działanie przypomina pospolite ruszenie polskiej szlachty - w sumie niezłe porównanie dla artystów, czyż nie? Tak że zostały rozesłane wici i ruszyliśmy.
Czy podobne wydarzenia odbywały się odbywają się w Polsce?
- Wszędzie wrze dyskusja - jak zmieni się świat po COVID-19. Bo że się zmieni, to wiemy z pewnością. Są samorządy, które elastycznie reagują na zmiany - na przykład Kraków, który ogłosił własny program „Kultura w sieci”. Uważamy, że nie ma co chować głowy w piasek i starać się przeczekać, bo nie ma na co. Albo wskoczymy na falę zmian i postaramy się na niej surfować, albo... zostaniemy przez nią przykryci. A ponieważ jednostkowo nic nie zdziałamy, stąd idea aby się skrzyknąć i działać razem.
Jednym z punktów programu jest stworzenie rekomendacji na podstawie potrzeb ludzi kultury. Komu zostaną przekazane?
- One już zostały wstępnie przekazane 26 maja na posiedzeniu Pomorskiej Rady Kultury. Na nasz apel odpowiedział Marszałek Województwa Pomorskiego Pan Mieczysław Struk słowami:
Wiemy, że niezależni artyści w naszym województwie są w trudnej sytuacji. Deklaruję, że bardzo szybko pochylimy się nad tym problemem, by znaleźć szybkie i konkretne rozwiązania. Liczymy też na pomoc w identyfikacji i określeniu skali tego problemu. Problemy ekonomiczne dotknęły oczywiście całe województwo. W zależności od szacunków straty w województwie i poszczególnych powiatach i gminach mogą wynieść od 10% do, w najczarniejszych wersjach nawet do 30-40%. To szacunki na dzisiaj, przyszłość ukonkretni liczby. Wiem, że większość gmin nie ma na razie propozycji rozwiązujących problem ludzi kultury czy aktywistów organizacji pozarządowych, ale poproszę starostów, prezydentów, burmistrzów i wójtów, by uwzględnili w swych planach także tę, bardzo ważną szczególnie w regionie, grupę zawodową.
Co dalej, po spotkaniu? Czy planowane są kolejne tego typu wydarzenia lub inny rodzaj kontynuacji pomysłu?
- Nie zamierzamy być „kanapową partią narzekaczy”. Nasze cele chcemy realizować za pomocą takich działań, jak stworzenie inkubatora wsparcia dla pomorskich artystów oraz instytucji kultury z zakresu: zagadnień prawnych, finansowych, informatycznych, pozyskiwania dotacji oraz wsparcia codziennego a także uruchomienie platformy do konsultacji, wymiany informacji i dobrych praktyk.
Organizatorem wydarzenia jest Porozumienie dla Kultury. Czym się zajmuje? Kto je tworzy?
- Porozumienie dla kultury to oddolna inicjatywa aktywistów, producentów oraz artystów. Nie jesteśmy grupą znajomych - sama wiele osób poznałam dopiero w trakcie prac nad programem. Mamy wspólny cel, który chcemy realizować w porozumieniu z całym środowiskiem. Stąd też zapraszamy do prac wszystkie zainteresowane osoby działające w kulturze. Stawiamy sobie cele, które konsekwentnie realizujemy, motywując i wspierając się nawzajem. Tak że zapraszamy na sobotnie spotkanie i zapraszamy do wspólnego tworzenia nowych realiów w kulturze.
Program konferencji „Kultura restart: Pilne Spotkanie Ludzi Kultury”:
Sobota, 6 czerwca, Gdańskie Centrum Handlowe Manhattan (aleja Grunwaldzka 82)
- godz. 13:00 - spektakl Teatru 3.5 z Dzierzgonia, Sztetl-Welt op. 4 „Z widokiem na Lesbos”/ Kwarantanna - godz. 15:00-17:00 - rozmowy problemowe ze specjalistami w salach - godz. 17:00 - otwarte spotkanie zespołu antykryzysowego w kulturze - ok. godz. 18:30 (po zakończeniu rozmów w salach) - Cocktail Artystyczny na Tarasie Sztuki (w programie niespodzianki)
Organizatorzy proszą o zgłaszanie się na konkretne rozmowy w salach poprzez przesłanie zgłoszenia na e-mail: kongres@pomorzekultury.pl. Można również przesłać pytania do specjalistów, zgodnie z zakresem tematycznym.
Harmonogram rozmów problemowych ze specjalistami:
Sala 1 - Katarzyna Ciechocińska: Tarcza antykryzysowa - teraz i w przyszłości - jak zadbać o swoje interesy? (podtytuł: Nie bój się urzędu i co urząd może ci dać?)
Sala 2 - Agnieszka Labenz: Jak skutecznie pozyskiwać dotacje na działania kulturalne?
Sala 3 - Marcin Żytny: Prawo autorskie w internecie
Sala 4 - Piotr Wyszomirski: Akcja społeczna jako sposób na rozwiązywanie problemów i budowanie wspólnoty
Sala 5 - Dominik Wieliński: Zdrowy biznes w czasie choroby
O prowadzących:
Katarzyna Ciechocińska - absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UG, Studium Doradców Podatkowych Szkoła Główna Administracji i Zarządzania w Warszawie, Rachunkowości i Finansów Wydziału Zarządzania UG. 23 lata pracy zawodowej, w tym w urzędzie skarbowym (orzecznictwo w zakresie podatku VAT oraz odpowiedzialności osób trzecich; komornik skarbowy w dziale egzekucji administracyjnej, naczelnik urzędu skarbowego), od 2015 radca prawny w Izbie Administracji Skarbowej w Gdańsku, od 2019 adwokat. Zakres działań: obsługa podmiotów gospodarczych w zakresie prawa podatkowego oraz prawa gospodarczego, prawa upadłościowego, prawa karnego skarbowego, prawa pracy, spraw cywilnych majątkowych, egzekucji administracyjnej i sądowej.
Agnieszka Labenz - z wykształcenia politolog o kierunku polityka społeczna. Absolwentka Akademii Filmu i Telewizji w Warszawie, specjalizacje: reżyseria oraz produkcja filmowa. Ukończyła Podyplomowe Studium Rachunkowość i Finanse Przedsiębiorstw w Szkole Głównej Handlowej oraz Podyplomowe Studia Zarządzania Projektami Dofinansowanymi z Funduszy UE na Uniwersytecie Warszawskim. Odbyła także 2-letnie studia o specjalizacji Rosja - Azja - Kaukaz w Studium Europy Wschodniej i Azji Środkowej UW. Od 2013 r. prezeska Fundacji Róbmy swoje dla kultury. Producentka generalna Festiwalu Twórczości Wojciecha Młynarskiego, koncertów poświęconych Jackowi Kaczmarskiemu (m.in. Festiwalu „Święto Wolności”), koncertów telewizyjnych („Bal u Pana Boga” 2017, „A źródło wciąż bije” 2016). Posiada wieloletnie doświadczenie pracy w biznesie przy realizacji projektów dofinansowanych ze środków UE.
Marcin Żytny - specjalista z zakresu prawa gospodarczego, w tym korporacyjnego, upadłościowego i restrukturyzacyjnego - zajmuje się obsługą podmiotów gospodarczych we wszelkich aspektach ich działalności, w tym spółek prawa handlowego, uczelni wyższych oraz podmiotów medycznych, zarówno polskich jak i zagranicznych. Ponadto specjalizuje się w prawie cywilnym, medycznym oraz rodzinnym i opiekuńczym, skutecznie prowadząc postępowania przed sądami wszystkich instancji m.in. w sprawach o odszkodowanie i zadośćuczynienie, rozwód, dotyczące obowiązku alimentacyjnego oraz zniesienia wspólności majątkowej małżeńskiej. Biegle włada językiem angielskim i francuskim. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Gdańskim oraz Chicago - Kent College of Law.
Piotr Wyszomirski - aktywista i prosument kultury, redaktor naczelny Gazety Świętojańskiej, członek Pomorskiej Rady Kultury, inicjator i koordynator wielu projektów i akcji społecznych (m.in.: Gdynia w Monopoly, Akcja „Ratusz”, Schody gdyńskie, Monty Python w Gdyni, Kongres Kultury Pomorskiej, Golgota Picnic, Porozumienie dla Kultury, Śpiewający Aktorzy). Założyciel i członek wielu organizacji od roku 1991 (m.in. Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych). Członek Rady Programowej Fundacji Pomysłodalnia.
Dominik Wieliński - prezes Zarządu w: Polska Sieć Windykacji sp. z o.o., Prezes Zarządu w: StreetData sp. z o.o. Posiada 20-letnie doświadczenie w branży finansowej. Karierę zaczynał w latach 90. w GE Capital. Następnie był szefem departamentu kredytów konsumenckich, dyrektorem strategii i prokurentem Lukas Banku. Pracował jako manager w banku Banque Saudi Fransi w Arabii Saudyjskiej, był doradcą biznesowym MasterCard Advisors Europe. Był prezesem spółek pożyczkowych Optima i OK Money oraz dyrektorem zarządzającym w regionie Europy Wschodniej w Dollar Financial Group (Nasdaq DLLR) oraz członkiem zarządu rumuńskich spółek pożyczkowych Express Credit i kantorów Express Exchange. W 2018 założył Polską Sieć Windykacji, zajmującą się procesem windykacji terenowej i wzorującą swój model biznesowy na Uberze. To pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie. W 2019 uruchomił spółkę technologiczną StreetData, która zajmuje się wywiadem gospodarczym, ustalaniem miejsca pobytu i modelami statystycznymi zachowania ludności. Absolwent Harvard Business School. |
Gdańsk 2020 - sztuka w kryzysie. Rozmowa z Aleksandrą Szymańską, dyrektorką IKM