• Start
  • Wiadomości
  • Kultura restart: Pilne Spotkanie Ludzi Kultury w Manhattanie

Kultura restart: Pilne Spotkanie Ludzi Kultury w Manhattanie

- Nie zamierzamy być „kanapową partią narzekaczy”. Chcemy stworzyć inkubator wsparcia dla pomorskich artystów oraz instytucji kultury z zakresu zagadnień prawnych, finansowych oraz wsparcia codziennego - mówi Agnieszka Labenz, współorganizatorka konferencji „Kultura restart: Pilne Spotkanie Ludzi Kultury”. Wydarzenie odbędzie się w sobotę, 6 czerwca. Wstęp wolny.
05.06.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Pandemia koronawirusa sprawiła, że sceny w instytucjach kulturalnych przez prawie trzy miesiące pozostawały puste. Po takim zastoju potrzebna jest pomoc artystom i instytucjom. Nz. Scena podczas Festiwalu Twórczości Wojciecha Młynarskiego
Pandemia koronawirusa sprawiła, że sceny w instytucjach kulturalnych przez prawie trzy miesiące pozostawały puste. Po takim zastoju potrzebna jest pomoc artystom i instytucjom. Nz. Scena podczas Festiwalu Twórczości Wojciecha Młynarskiego
mat. Fundacji Róbmy Swoje Dla Kultury

 

90. urodziny Andrzeja Perepeczki, autora słynnej serii przygodowej „Dzika Mrówka”

 

Agata Olszewska: Jaka jest idea wydarzenia „Kultura restart: Pilne Spotkanie Ludzi Kultury”, które odbędzie się 6 czerwca we wrzeszczańskim Manhattanie? Do kogo jest skierowane?

Agnieszka Labenz, współorganizator: - Sytuacja z pandemią dotknęła nas wszystkich, wszystkie sfery życia publicznego, a sektor kultury w sposób szczególny. Pozamykane teatry, sale koncertowe i muzea, odwołane koncerty, spektakle wystawy... Teraz, pomimo pozornego odmrożenia, wciąż sytuacja nie jest prawidłowa, a co najmniej dynamiczna - biorąc pod uwagę odnotowane tylko w czwartek 361 zakażeń.

Sytuacja „zamrożenia” udowodniła nam, jak bardzo zawodzą dotychczasowe rozwiązania systemowe w sferze kultury. Wiele inicjatyw kulturalnych zbankrutowało, wielu artystów straciło możliwość zarobkowania. Najbardziej ucierpieli na niej artyści bez stałego zatrudnienia, działający „od dzieła do dzieła”, w szczególności działający na tak zwanych „peryferiach”. O ile wiadomo, z czym wiąże się „wolny zawód”, o tyle pandemia odkryła zawodność dotychczasowych rozwiązań systemowych w sferze kultury.

Chcemy spotkać się, policzyć, porozmawiać, oraz wypracować wspólnie propozycje rozwiązań interwencyjnych w tego typu sytuacjach.

 

Czyj to był pomysł, żeby się spotkać i coś wspólnie zdziałać?

- Pomysł zrodził się w kilku głowach, niemniej z mojego punktu widzenia katalizatorem okazał się Piotr Wyszomirski, do którego sama zadzwoniłam z prośbą „róbmy coś”, „zwołaj ludzi”. Pierwsze spotkanie odbyło się online w ramach konferencji online „SOS dla kultury pomorskiej” 7 maja. Po nim postanowiliśmy się zebrać i zacząć współpracować. Nasze działanie przypomina pospolite ruszenie polskiej szlachty - w sumie niezłe porównanie dla artystów, czyż nie? Tak że zostały rozesłane wici i ruszyliśmy.

 

Czy podobne wydarzenia odbywały się odbywają się w Polsce?

- Wszędzie wrze dyskusja - jak zmieni się świat po COVID-19. Bo że się zmieni, to wiemy z pewnością. Są samorządy, które elastycznie reagują na zmiany - na przykład Kraków, który ogłosił własny program „Kultura w sieci”. Uważamy, że nie ma co chować głowy w piasek i starać się przeczekać, bo nie ma na co. Albo wskoczymy na falę zmian i postaramy się na niej surfować, albo... zostaniemy przez nią przykryci. A ponieważ jednostkowo nic nie zdziałamy, stąd idea aby się skrzyknąć i działać razem.

 

Agnieszka Labenz ma wieloletnie doświadczenie pracy w biznesie przy realizacji projektów dofinansowanych ze środków UE. Podczas konferencji poprowadzi warsztaty, podczas których będzie można się dowiedzieć, jak skutecznie pozyskiwać dotacje na działania kulturalne
Agnieszka Labenz ma wieloletnie doświadczenie pracy w biznesie przy realizacji projektów dofinansowanych ze środków UE. Podczas konferencji poprowadzi warsztaty, podczas których będzie można się dowiedzieć, jak skutecznie pozyskiwać dotacje na działania kulturalne
archiwum prywatne

 

Jednym z punktów programu jest stworzenie rekomendacji na podstawie potrzeb ludzi kultury. Komu zostaną przekazane?

- One już zostały wstępnie przekazane 26 maja na posiedzeniu Pomorskiej Rady Kultury. Na nasz apel odpowiedział Marszałek Województwa Pomorskiego Pan Mieczysław Struk słowami:

Wiemy, że niezależni artyści w naszym województwie są w trudnej sytuacji. Deklaruję, że bardzo szybko pochylimy się nad tym problemem, by znaleźć szybkie i konkretne rozwiązania. Liczymy też na pomoc w identyfikacji i określeniu skali tego problemu. Problemy ekonomiczne dotknęły oczywiście całe województwo. W zależności od szacunków straty w województwie i poszczególnych powiatach i gminach mogą wynieść od 10% do, w najczarniejszych wersjach nawet do 30-40%. To szacunki na dzisiaj, przyszłość ukonkretni liczby. Wiem, że większość gmin nie ma na razie propozycji rozwiązujących problem ludzi kultury czy aktywistów organizacji pozarządowych, ale poproszę starostów, prezydentów, burmistrzów i wójtów, by uwzględnili w swych planach także tę, bardzo ważną szczególnie w regionie, grupę zawodową.

 

Co dalej, po spotkaniu? Czy planowane są kolejne tego typu wydarzenia lub inny rodzaj kontynuacji pomysłu?

- Nie zamierzamy być „kanapową partią narzekaczy”. Nasze cele chcemy realizować za pomocą takich działań, jak stworzenie inkubatora wsparcia dla pomorskich artystów oraz instytucji kultury z zakresu: zagadnień prawnych, finansowych, informatycznych, pozyskiwania dotacji oraz wsparcia codziennego a także uruchomienie platformy do konsultacji, wymiany informacji i dobrych praktyk.

 

Organizatorem wydarzenia jest Porozumienie dla Kultury. Czym się zajmuje? Kto je tworzy?

- Porozumienie dla kultury to oddolna inicjatywa aktywistów, producentów oraz artystów. Nie jesteśmy grupą znajomych - sama wiele osób poznałam dopiero w trakcie prac nad programem. Mamy wspólny cel, który chcemy realizować w porozumieniu z całym środowiskiem. Stąd też zapraszamy do prac wszystkie zainteresowane osoby działające w kulturze. Stawiamy sobie cele, które konsekwentnie realizujemy, motywując i wspierając się nawzajem. Tak że zapraszamy na sobotnie spotkanie i zapraszamy do wspólnego tworzenia nowych realiów w kulturze.

 

Program konferencji „Kultura restart: Pilne Spotkanie Ludzi Kultury”:

 

Sobota, 6 czerwca, Gdańskie Centrum Handlowe Manhattan (aleja Grunwaldzka 82)

 

- godz. 13:00 - spektakl Teatru 3.5 z Dzierzgonia, Sztetl-Welt op. 4 „Z widokiem na Lesbos”/ Kwarantanna

- godz. 15:00-17:00 - rozmowy problemowe ze specjalistami w salach

- godz. 17:00 - otwarte spotkanie zespołu antykryzysowego w kulturze

- ok. godz. 18:30 (po zakończeniu rozmów w salach) - Cocktail Artystyczny na Tarasie Sztuki (w programie niespodzianki)

 

Organizatorzy proszą o zgłaszanie się na konkretne rozmowy w salach poprzez przesłanie zgłoszenia na e-mail: kongres@pomorzekultury.pl. Można również przesłać pytania do specjalistów, zgodnie z zakresem tematycznym.

 

 

Harmonogram rozmów problemowych ze specjalistami:

 

Sala 1 - Katarzyna Ciechocińska: Tarcza antykryzysowa - teraz i w przyszłości - jak zadbać o swoje interesy? (podtytuł: Nie bój się urzędu i co urząd może ci dać?)

 

Sala 2 - Agnieszka Labenz: Jak skutecznie pozyskiwać dotacje na działania kulturalne?

 

Sala 3 - Marcin Żytny: Prawo autorskie w internecie

 

Sala 4 - Piotr Wyszomirski: Akcja społeczna jako sposób na rozwiązywanie problemów i budowanie wspólnoty

 

Sala 5 - Dominik Wieliński: Zdrowy biznes w czasie choroby

 

 

O prowadzących:

 

Katarzyna Ciechocińska - absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UG, Studium Doradców Podatkowych Szkoła Główna Administracji i Zarządzania w Warszawie, Rachunkowości i Finansów Wydziału Zarządzania UG. 23 lata pracy zawodowej, w tym w urzędzie skarbowym (orzecznictwo w zakresie podatku VAT oraz odpowiedzialności osób trzecich; komornik skarbowy w dziale egzekucji administracyjnej, naczelnik urzędu skarbowego), od 2015 radca prawny w Izbie Administracji Skarbowej w Gdańsku, od 2019 adwokat. Zakres działań: obsługa podmiotów gospodarczych w zakresie prawa podatkowego oraz prawa gospodarczego, prawa upadłościowego, prawa karnego skarbowego, prawa pracy, spraw cywilnych majątkowych, egzekucji administracyjnej i sądowej.

 

Agnieszka Labenz - z wykształcenia politolog o kierunku polityka społeczna. Absolwentka Akademii Filmu i Telewizji w Warszawie, specjalizacje: reżyseria oraz produkcja filmowa. Ukończyła Podyplomowe Studium Rachunkowość i Finanse Przedsiębiorstw w Szkole Głównej Handlowej oraz Podyplomowe Studia Zarządzania Projektami Dofinansowanymi z Funduszy UE na Uniwersytecie Warszawskim. Odbyła także 2-letnie studia o specjalizacji Rosja - Azja - Kaukaz w Studium Europy Wschodniej i Azji Środkowej UW. Od 2013 r. prezeska Fundacji Róbmy swoje dla kultury. Producentka generalna Festiwalu Twórczości Wojciecha Młynarskiego, koncertów poświęconych Jackowi Kaczmarskiemu (m.in. Festiwalu „Święto Wolności”), koncertów telewizyjnych („Bal u Pana Boga” 2017, „A źródło wciąż bije” 2016). Posiada wieloletnie doświadczenie pracy w biznesie przy realizacji projektów dofinansowanych ze środków UE.

 

Marcin Żytny - specjalista z zakresu prawa gospodarczego, w tym korporacyjnego, upadłościowego i restrukturyzacyjnego - zajmuje się obsługą podmiotów gospodarczych we wszelkich aspektach ich działalności, w tym spółek prawa handlowego, uczelni wyższych oraz podmiotów medycznych, zarówno polskich jak i zagranicznych. Ponadto specjalizuje się w prawie cywilnym, medycznym oraz rodzinnym i opiekuńczym, skutecznie prowadząc postępowania przed sądami wszystkich instancji m.in. w sprawach o odszkodowanie i zadośćuczynienie, rozwód, dotyczące obowiązku alimentacyjnego oraz zniesienia wspólności majątkowej małżeńskiej. Biegle włada językiem angielskim i francuskim. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Gdańskim oraz Chicago - Kent College of Law.

 

Piotr Wyszomirski - aktywista i prosument kultury, redaktor naczelny Gazety Świętojańskiej, członek Pomorskiej Rady Kultury, inicjator i koordynator wielu projektów i akcji społecznych (m.in.: Gdynia w Monopoly, Akcja „Ratusz”, Schody gdyńskie, Monty Python w Gdyni, Kongres Kultury Pomorskiej, Golgota Picnic, Porozumienie dla Kultury, Śpiewający Aktorzy). Założyciel i członek wielu organizacji od roku 1991 (m.in. Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych). Członek Rady Programowej Fundacji Pomysłodalnia.

 

Dominik Wieliński - prezes Zarządu w: Polska Sieć Windykacji sp. z o.o., Prezes Zarządu w: StreetData sp. z o.o. Posiada 20-letnie doświadczenie w branży finansowej. Karierę zaczynał w latach 90. w GE Capital. Następnie był szefem departamentu kredytów konsumenckich, dyrektorem strategii i prokurentem Lukas Banku. Pracował jako manager w banku Banque Saudi Fransi w Arabii Saudyjskiej, był doradcą biznesowym MasterCard Advisors Europe. Był prezesem spółek pożyczkowych Optima i OK Money oraz dyrektorem zarządzającym w regionie Europy Wschodniej w Dollar Financial Group (Nasdaq DLLR) oraz członkiem zarządu rumuńskich spółek pożyczkowych Express Credit i kantorów Express Exchange. W 2018 założył Polską Sieć Windykacji, zajmującą się procesem windykacji terenowej i wzorującą swój model biznesowy na Uberze. To pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie. W 2019 uruchomił spółkę technologiczną StreetData, która zajmuje się wywiadem gospodarczym, ustalaniem miejsca pobytu i modelami statystycznymi zachowania ludności. Absolwent Harvard Business School.

 

Gdańsk 2020 - sztuka w kryzysie. Rozmowa z Aleksandrą Szymańską, dyrektorką IKM

 

TV

Seniorom - Wesołego Alleluja!