PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE
.
Koncepcja Portu Centralnego w Gdańsku gotowa. WIZUALIZACJE
Koncepcja Portu Centralnego w Gdańsku gotowa. WIZUALIZACJE
Dwa terminale kontenerowe, terminal offshore i gazowy (LNG), przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich - to tylko kilka elementów Portu Centralnego, który powstać ma na terenie Portu Gdańsk. W poniedziałek, 20 maja 2019 r. zarząd portu przedstawił ostateczną koncepcję projektu.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zbuduje w Porcie Centralnym 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zbuduje w Porcie Centralnym 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów
ZMPG

 

Za opracowanie koncepcji Portu Centralnego odpowiadało konsorcjum Projmors Biura Projektów Budowlanych i Mostów Gdańsk. Projektanci mieli blisko rok czasu na przygotowanie sześciu wariantów koncepcji Portu Centralnego. 20 maja 2019 r. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił decyzję o wyborze jednej z nich. Nowa inwestycja obejmie ok. 1400 ha akwenu i 410 ha zalądowionej powierzchni. Powstanie dziewięć terminali, cztery  obrotnice (służą do bezpiecznego wykonywania manewrów statków wchodzących do basenów portowych) i trzy tory podejściowe.

 

Planowany terminal LNG i elektrownia w Porcie Centralnym
Planowany terminal LNG i elektrownia w Porcie Centralnym
ZMPG

 

- Przewidujemy budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów. Budowa Portu Centralnego podzielona będzie na trzy etapy, o kolejności powstania terminali zadecyduje rynek - mówi Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury. - Od dawna prowadzimy rozmowy z potencjalnymi operatorami poszczególnych terminali. Teraz, kiedy mamy już koncepcję, rozmowy zyskają jeszcze na intensywności.

- Nad koncepcją pracowało ok. 60 osób różnych specjalności, dziesięć firm, w tym dwa instytuty naukowo-badawcze. Do tej pory tego typu inwestycje morskie, jak port gazowy w Świnoujściu czy terminal DCT, miały określonego inwestora i przeznaczenie - wyjaśnia Krzysztof Postoła, generalny projektant Projmors. - Tutaj wszystko musieliśmy określić na podstawie wnikliwych analiz i prognoz, które obejmują kilkadziesiąt kolejnych lat.

 

Port Centralny to ok. 1400 ha akwenu i 410 ha zalądowionej powierzchni
Port Centralny to ok. 1400 ha akwenu i 410 ha zalądowionej powierzchni
ZMPG

 

Powstać mają m.in. dwa terminale kontenerowe, terminal offshore i gazowy (LNG), przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich
Powstać mają m.in. dwa terminale kontenerowe, terminal offshore i gazowy (LNG), przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich
ZMPG

 

Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w 2019 roku. Zanim jednak dojdzie do wbicia pierwszej łopaty, zrealizowane zostać muszą m.in. badania archeologiczne i środowiskowe oraz projekty budowlane.

 

Pierwszy terminal ma rozpocząć pracę w 2029 r.
Pierwszy terminal ma rozpocząć pracę w 2029 r.
ZMPG

 

Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie kosztować ma ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. Pierwsze terminale mogą rozpocząć pracę już w 2029 roku.

Obecnie w Porcie Zewnętrznym Portu Gdańsk trwa przebudowa układu drogowo-kolejowego, który stanowić ma zaplecze także dla planowanego Portu Centralnego.

 

 

oprac. IBwww.gdansk.plredakcja@gdansk.pl