Kokoszki i Jasień. Autobusy wracają do Śródmieścia

Spełniła się obietnica gdańskiego Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku - już od dziś, 29 października, mieszkańcy Kokoszek i Jasienia mogą podróżować bezpośrednio do Śródmieścia. Linia autobusowa 167 będzie dojeżdżała do centrum. Dodatkowo, dla wygody pasażerów, pojawi się linia 161.

Kokoszki i Jasień. Autobusy wracają do Śródmieścia
A
A
data publikacji: 29 października 2015 r.

Autobusy linii 167 wracają do gdańskiego Śródmieścia.
Autobusy linii 167 wracają do gdańskiego Śródmieścia.
Grzegorz Mehring

Sytuacja była mocno konfliktowa od początku września, kiedy to ruszyła nowa trasa tramwajowa na Piecki Migowo i specjaliści od komunikacji miejskiej wprowadzili w związku z tym istotne korekty w rozkładach jazdy autobusów. Pomysł był taki, by głównie dowoziły pasażerów do węzłów przesiadkowych - stamtąd podróż miała być kontynuowana tramwajem.

- Tak wygląda dziś nowoczesne myślenie o rozwoju komunikacji miejskiej - przekonywał Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Po co autobusy mają pchać się do zakorkowanego śródmieścia? Tramwajem będzie szybciej i lepiej.

Ten argument nie przekonał mieszkańców Kokoszek i Jasienia, którzy zażądali przywrócenia dotychczasowych tras linii 167 i 168. Dojeżdżali nimi bezpośrednio do centrum miasta. Od września, by tam dotrzeć, musieli już przesiadać się na tramwaj na Pętli Siedlce.

Niezadowolenie znajdowało wyraz m.in. w mediach społecznościowych, konflikt relacjonowali dziennikarze. Trudno jednak było ocenić, jaka część mieszkańców domaga się przywrócenia bezpośrednich połączeń autobusowych ze śródmieściem. W 2012 r. podobna sytuacja dotyczyła południowych dzielnic Gdańska, gdy uruchomiono nową pętlę autobusowo-tramwajową na Świętokrzyskiej. Niezadowolonych wówczas nie brakowało, ale w końcu mieszkańcy przekonali się do nowego rozwiązania.

Tymczasem protesty mieszkańców Kokoszek i Jasienia były na tyle silne i długotrwałe, że Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej zlecił fachowej pracowni socjologicznej zbadanie rzeczywistej skali niezadowolenia. Okazało się, że zdecydowana większość mieszkańców obu dzielnic chce przywrócenia bezpośrednich połączeń autobusowych z centrum. ZTM zajął się opracowaniem rozwiązania, które byłoby satysfakcjonujące dla mieszkańców, a jednocześnie uzasadnione pod względem ekonomicznym.

 

Jakie zmiany od czwartku?

Trasa linii 167 i 267 zostanie wydłużona od tzw. Węzła Emaus do dworca PKS. Autobusy będą przejeżdżały ul. Kartuską, ale nie będą obsługiwać Pętli Siedlce. Wyjątkiem będą jedynie kursy w kierunku Bysewa. Przystanek Siedlce będzie też obowiązywał dla linii 168 w kierunku Kiełpina Górnego. Po rozmowach z Radami Dzielnic, ZTM zaproponował też uruchomienie nowej linii - nr 161.

-Trasa linii 167 zostanie wydłużona, ale ze względu na ograniczony budżet, musimy zmniejszyć częstotliwość kursów. Na trasie od Jasienia do centrum Gdańska z komunikacji miejskiej korzysta  duża liczba pasażerów. Dlatego zdecydowaliśmy o uruchomieniu linii 161 jako uzupełnienie linii 167 – tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora gdańskiego ZTM.

Autobusy 161 będą kursowały w dni powszednie, w godzinach szczytu, w okresie nauki szkolnej, na trasie: Jasień Pólnicy – ul. Kartuska – Dworzec PKS. Nie będą zajeżdżać na Pętlę Siedlce.

Od września br. linia 167 kursuje w godzinach szczytu co 15 minut, a w weekendy co 20 minut. W związku ze zmianami wprowadzanymi od czwartku autobusy tej linii będą jeździły w szczycie co 20 minut, a w weekendy – co 30 minut.

- Przeprowadziliśmy analizę efektywności wprowadzonych zmian. Wynika z niej, że regularnie rośnie liczba pasażerów na wszystkich liniach tramwajowych, szczególnie w ciągu ul. Kartuskiej, bo mieszkańcy Piecek-Migowa chętnie korzystają z nowego połączenia tramwajowego, linii 10 i 12. Jednak liczba pojazdów jest ograniczona, nie ma możliwości zwiększenia częstotliwości funkcjonowania tramwajów na ul. Kartuskiej, stąd przekonanie, że warto wspomóc komunikację tramwajową komunikacją autobusową i wydłużyć linię 167 do centrum – tłumaczy zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej, Piotr Grzelak. 

 

Zmiany na trasie linii 174

Także od 29 października autobusy pojadą przez ul. Łostowicką do Pętli Siedlce, a nie do pętli Chełm Witosa – jak było dotychczas. Dzięki temu odciążona zostanie linia 156, z której bardzo chętnie korzystają mieszkańcy Rębowa.

Rady Dzielnic zadowolone

Dzielnicowi radni pozytywnie oceniają wprowadzane zmiany. Jak podkreśla Krzysztof Nowotarski, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Kokoszki, to co najważniejsze zostało uzyskane (bezpośrednie połączenie Kokoszek i Jasienia z centrum – red.). Do Kokoszek zostanie też, najprawdopodobniej, przedłużona trasa linii 161. Nastąpi to jednak nie wcześniej niż w pierwszej połowie 2016 r. - Takie dostaliśmy zapewnienie. Obecnie w naszej dzielnicy trwają remonty kilku ulic. Dopiero po zakończeniu prac będzie można wprowadzić tu kolejną linię autobusową – tłumaczy Nowotarski.

Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora