• Start
  • Wiadomości
  • KLM - jubileusz holenderskiego przewoźnika i sukces lotów na trasie Gdańsk - Amsterdam

KLM - jubileusz holenderskiego przewoźnika i sukces lotów na trasie Gdańsk - Amsterdam

Gdańsk blisko 2,5 roku temu dołączył do grona ponad 160 miast, do których latają samoloty KLM z lotniska Amsterdam - Schiphol. Mieszkańcy Pomorza zyskali w ten sposób dostęp do III węzłowego portu lotniczego w Europie i bramę na cały świat. Z okazji setnych urodzin KLM w Gdańsku odbyła się konferencja prasowa z przedstawicielem linii i prezesem Portu Lotniczego Gdańsk.
03.10.2019
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Pierwszy samolot KLM przyleciał z Amsterdamu do Gdańska 15 maja 2017 r.
Pierwszy samolot KLM przyleciał z Amsterdamu do Gdańska 15 maja 2017 r.
Maciej Kosycarz/KFP

 

Setna rocznica powstania linii lotniczych KLM przypada dokładnie 7 października 2019 r. Do stolicy Polski samoloty holenderskiego przewoźnika latają od 63 lat, do Gdańska od blisko 2,5 roku (15 maja 2017 r.). Z okazji okrągłych urodzin najstarszej na świecie linii lotniczej działającej nieprzerwanie pod tą samą nazwą (o historii KLM - na końcu artykułu), 3 października w Gdańsku odbyła się konferencja prasowa z udziałem dyrektora generalnego sprzedaży Air France i KLM w Polsce Frantiska Silinga i prezesa Portu Lotniczego Gdańsk Tomasza Kloskowskiego.

 

Dyrektor generalny sprzedaży Air France i KLM w Polsce Frantisek Siling
Dyrektor generalny sprzedaży Air France i KLM w Polsce Frantisek Siling
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

 

- W historii Portu Lotniczego Gdańsk, która sięga 1994 roku, żadna linia lotnicza nie odniosła tak spektakularnego sukcesu jak KLM ze swoim połączeniem do Amsterdamu - podkreśla Tomasz Kloskowski. - Sukces dotyczy współczynnika wykorzystania miejsc w samolocie, który od samego początku jest na poziomie ponad 90 proc., a kilkakrotnie osiągnął nawet 99 proc., co oznacza praktycznie przerost rezerwacji biletów. Przy czym połączenie z Schiphol obsługiwane jest trzy razy dziennie każdego dnia, nie można więc porównywać osiągnięcia KLM z wynikiem linii niskokosztowej, latającej raz, czy dwa razy w tygodniu.

- Niezwykle rzadko zdarza się, że otwieramy drugi lot w sezonie zimowym, kiedy jest znacznie mniejsze zapotrzebowanie. W przypadku Gdańska nie mieliśmy wątpliwości podejmując taką decyzję i dokładając trzeci przelot w kolejnym letnim sezonie. Oferując loty do Amsterdamu w godzinach rannych i popołudniowych, dajemy podróżnym dostęp do globalnej sieci tras z lotniska Schiphol. Z drugiej strony także Gdańsk staje się coraz popularniejszym celem turystycznym i biznesowym - mówi Frantisek Silling. - Uważamy, że jest to doskonała oferta i póki co te trzy loty dziennie wystarczą, ale ciągle widzimy potencjał na polskim rynku. 

Tomasz Kloskowski przyznał, że rozmowy z KLM na temat uruchomienia połączenia z Gdańskiem trwały bardzo długo.

- Mówiliśmy, że to będzie sukces, ale holenderski przewoźnik ma sto lat, więc potrzebowało trochę czasu do namysłu - żartował prezes Portu Lotniczego Gdańsk. - Osobiście widzę naszą wspólną przyszłość w różowych kolorach i zdradzę, że razem z grupą KLM/Air France pracujemy nad rozwojem sieci i niekoniecznie myślimy o Amsterdamie…

 

Frantisek Siling odbiera z rąk prezesa Portu Lotniczego Gdańsk Tomasza Kloskowskiego prezent - szlafrok z logo gdańskiego lotniska, ponieważ `może spokojnie zrelaksować się w SPA, o losy połączenia Gdańsk - Amsterdam nie musi się martwić` - żartował Tomasz Kloskowski
Frantisek Siling odbiera z rąk prezesa Portu Lotniczego Gdańsk Tomasza Kloskowskiego prezent - szlafrok z logo gdańskiego lotniska, ponieważ `może spokojnie zrelaksować się w SPA, o losy połączenia Gdańsk - Amsterdam nie musi się martwić` - żartował Tomasz Kloskowski
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl


GARŚĆ FAKTÓW Z HISTORII I... PRZYSZŁOŚCI KLM

  • 7 października 1919 r. - utworzenie „Królewskich Holenderskich Linii Lotniczych Holandii i Kolonii” (tak brzmiała wówczas pełna nazwa KLM). Założyciele to grupa inwestorów, którzy poprosili holenderskiego pioniera lotnictwa Alberta Plesmana o nadzór nad nową firmą, z czasem zostanie on mianowany pierwszym dyrektorem KLM. Przydomek “królewskie” nadaje KLM królowa Holandii Wilhelmina, dla podkreślenia znaczenia lotnictwa cywilnego, które rozpoczęło dynamiczny rozwój po I wojnie światowej.
  • maj 1920 - pierwszy lot KLM z Londynu do Schiphol wynajętym samolotem DeHavilland DH-16. Na pokładzie jest dwóch dziennikarzy, list od burmistrza Londynu do burmistrza Amsterdamu i plik gazet.
  • wrzesień 1930 - rozpoczęcie regularnych międzykontynentalnych rejsów KLM między Amsterdamem a Batavią (obecnie Dżakarta - stolica Indonezji). Pokonanie trasy liczącej 15 tys. km zajmuje 55 dni i obejmuje liczne przystanki po drodze, ponieważ nocą lot był niemożliwy i konieczne było częste uzupełnianie paliwa.
  • grudzień 1934 - pierwszy lot transatlantycki samolotem Fokker F.XVIII. Trasa prowadzi z Amsterdamu na Antyle Holenderskie (wyspy Curacao i Aruba). Dotarcie na miejsce zajmuje 7 dni.

 

Historyczny plakat reklamujący regularne rejsy KLM do Batavii/Dżakarty
archiwum KLM

 

  • październik 1956 - na lotnisku Okęcie wylądował śmigłowy samolot typu Douglas DC-4 o egzotycznym imieniu „Paramaribo”, przewożąc sześciu pasażerów, w tym honorowego gościa – burmistrza Amsterdamu oraz płyty z muzyką Chopina.  
  • marzec 1960 - na lotnisku Schiphol ląduje pierwsza maszyna Douglas DC-8 rozpoczynając erę silników odrzutowych w KLM, czas lotu znacznie się skraca i zmniejsza się liczba wymaganych przystanków. Od tego czasu podróż lotnicza nie liczy się w dniach, ale w godzinach. Nowy odrzutowiec KLM pokonuje trasę do Nowego Jorku w połowie oryginalnego czasu.
  • rok 2004 - sojusz KLM i Air France.
  • czerwiec 2011 - KLM odbywa pierwszy lot na biopaliwie na trasie z Amsterdamu do Paryża
  • maj 2019 r. - KLM wspólnie z dwiema firmami z sektora paliwowo- energetycznego ogłosiły budowę pierwszej w Europie fabryki, która od 2022 r. będzie produkować zrównoważone paliwo lotnicze (o emisji CO2 o co najmniej 85 proc. niższej niż tradycyjne paliwo kopalne) na dużą skalę. Powstawać ma z bio odpadów pochodzących z firm sąsiadujących z holenderską fabryką. Przewoźnik zobowiązał się, że rocznie 75 tys. ton paliwa w maszynach KLM pochodzić będzie z tego zakładu. 
  • wiosna 2020 r. - w ramach kampanii społecznej “Fly Responsibly” (Lataj odpowiedzialnie), jeden z sześciu codziennych lotów KLM na trasie Amsterdam - Bruksela zastąpić ma szybki pociąg, ma to być początek redukcji połączeń lotniczych na tej trasie. W ramach tej kampanii, KLM namawia pasażerów, by zrównoważyli “ślad węglowy”, który zostanie po ich podróży lotniczej, wpłacając wyliczoną sumę na rzecz kampanii ekologicznych realizowanych przez firmę (np. nasadzeń lasów w Panamie). 

TV

Obrona Westerplatte – pierwsze starcie II wojny. Rozmowa z dr. Janem Szkudlińskim