Już na bank. Rower metropolitalny MEVO wystartuje 26 marca

Drugi rozruch testowy Systemu Roweru Metropolitalnego MEVO zakończył się sukcesem. Od 26 marca 2019 r. użytkownicy będą mogli z niego korzystać. MEVO będzie największym w Europie systemem rowerów publicznych IV generacji składającym się wyłącznie z rowerów wspomaganych elektrycznie. Dzisiaj (14 marca) ponad 1200 rowerów publicznych zobaczyć można było pod Stadionem Energa Gdańsk.
14.03.2019
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
1224 rowery MEVO czekają pod Stadionem Energa Gdańsk na rozwiezienie do 14 miast i gmin projektu Systemu Roweru Metropolitalnego
1224 rowery MEVO czekają pod Stadionem Energa Gdańsk na rozwiezienie do 14 miast i gmin projektu Systemu Roweru Metropolitalnego
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

 

Trwające blisko miesiąc testy MEVO pozwoliły stwierdzić, że jest nareszcie gotowy do uruchomienia. Jednym z największych wyzwań okazał się system GPS, którego sprawność jest niezwykle ważna z punktu widzenia użytkowników. Ponieważ rowery można pozostawiać w dowolnym miejscu, działanie systemu GPS pozwalającego na precyzyjną lokalizację rowerów jest kluczowe. Zamawiający, Obszar Metropolitalny Gdańsk - Gdynia - Sopot, bardzo skrupulatnie, partia po partii, wybierał losowo rowery do testów, aby mieszkańcy mogli cieszyć się z jak najlepszego systemu.

- Za nami czas intensywnych prac podczas rozruchu testowego. Dziękujemy szczególnie mieszkańcom zaangażowanym na ostatnim etapie prowadzonych testów. Ich zaangażowanie i informacje zwrotne były niezwykle cenne - mówi Michał Glaser, dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot. - Ponad 98 proc. testerów wskazało, że będzie korzystać z rowerów w przyszłości.

 

Dominik Makurat z zespołu Systemu Roweru Metropolitalnego w OM GGS testuje MEVO
Dominik Makurat z zespołu Systemu Roweru Metropolitalnego w OM GGS testuje MEVO
Krzysztof Mystkowski/KFP

 

MEVO wystartuje 26 marca 2019 r. Zanim się to stanie, operator będzie rozstawiał rowery na ulicach 14 gmin. Dzisiaj (14 marca) przed rozwiezieniem zgrupowano je wszystkie pod Stadionem Energa Gdańsk. Na 660 stacjach znajdzie się ponad 1200 rowerów. Uwaga! Trzeba uzbroić się w cierpliwość: do momentu uruchomienia nie będą one jeszcze dostępne do wypożyczenia, a aplikacja pojawi się najpóźniej w dniu startu systemu.

ZOBACZ ROWERY MEVO POD STADIONEM

 

I etap zakłada uruchomienie 30 proc. floty rowerów (tj. 1224 szt.) - w Gdańsku będzie ok 600 jednośladów, całej infrastruktury postojowej oraz zaplecza teleinformatycznego. W każdej gminie pojawi się 30 proc. docelowej liczby rowerów. O terminie uruchomienia całości, czyli 4080 rowerów, OM GGS będzie informować w późniejszym terminie.

- Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej MEVO. Już teraz można dokonywać rejestracji w systemie, na razie jednak bez możliwości wykupienia abonamentu. Na mapie można zobaczyć stacje, strefy dozwolone i niedozwolone, gdzie zwrot roweru będzie wiązał się z dodatkową opłatą. Pomocna może być zakładka „Jak to działa”, gdzie przystępnie opisano wiele zagadnień związanych z użytkowaniem roweru – dodaje Michał Glaser.

 

SYSTEM ROWERU METROPOLITALNEGO MEVO

  • działać będzie na obszarze 14 gmin, tworzy go 660 stacji rowerowych i 4080 rowerów na terenie: Gdańska, Gdyni, Sopotu, Tczewa, Pruszcza Gdańskiego, Rumi, Redy, Pucka, Władysławowa, Żukowa, Kartuz, Stężycy, Somonina i Sierakowic  
  • 100 proc. floty elektrycznej, największy taki system na świecie. Akumulatory nie będą ładowane na stacjach postoju, operator będzie wymieniał zużyte na bieżąco, na jednym ładowaniu można przejechać ok. 60 km. W rowerach zamontowane są diody informujące o poziomie naładowania “baterii”
  • oparty o rowery IV generacji wyposażone w moduły GPS i GSM z elektrozamkiem, dzięki tym rozwiązaniom jednoślady będzie można zostawić także poza stacjami
  • roweru wypożyczyć można na różne sposoby: za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (Android i iOS) - poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze) lub skanowanie kodu QR; albo przy pomocy karty zbliżeniowej (kredytowej, debetowej, karty mieszkańca, karty miejskiej)

 

`Serce roweru` - panel nad tylnym kołem, niezależnie od sposobu wypożyczenia, użytkownik będzie z niego korzystał
`Serce roweru` - panel nad tylnym kołem, niezależnie od sposobu wypożyczenia, użytkownik będzie z niego korzystał
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl
  • abonament miesięczny wyniesie 10 zł za 90 min. korzystania z roweru publicznego na dobę. Po przekroczeniu limitu czasowego za każdą minutę zapłacimy 5 gr. Abonament roczny kosztować będzie 100 zł. Bez opcji abonamentowej przejazd kosztować będzie 10 gr za minutę
  • rower wypożyczymy i oddamy na jednej z 660 stacji oznakowanych specjalnymi totemami z logo MEVO, za dodatkową opłatą (3 zł) pojazd można zostawić także poza stacją. Jeśli zaś wypożyczymy rower poza stacją, a na stacji oddamy, operator naliczy nam premię 2 zł.
  • Operator każdego ranka (do godz. 5) będzie musiał zadbać o to, by na poszczególnych stacjach znajdowała się bazowa liczba jednośladów
Takie pojazdy jak ten także są częścią systemu - jeśli spotkamy je na swojej drodze to znak, że jedzie serwis MEVO, który zajmuje się wymianą akumulatorów elektrycznego wspomagania, usuwaniem usterek lub relokacją jednośladów, czyli rozwożeniem ich po stacjach bazowych roweru publicznego
Takie pojazdy jak ten także są częścią systemu - jeśli spotkamy je na swojej drodze to znak, że jedzie serwis MEVO, który zajmuje się wymianą akumulatorów elektrycznego wspomagania, usuwaniem usterek lub relokacją jednośladów, czyli rozwożeniem ich po stacjach bazowych roweru publicznego
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl
  • MEVO to jednolity i zintegrowany środek transportu publicznego, którego podstawowym celem jest zwiększenie dostępności węzłów integracyjnych, umożliwiających szybką i komfortową przesiadkę na inny środek transportu zbiorowego (np. z roweru na pociąg, autobus, itp.). Takich węzłów na terenie działania roweru publicznego jest dziś ponad 20.



KALENDARIUM MEVO

 

Samorządy projektu Systemu Roweru Metropolitalnego powierzają wykonanie systemu Stowarzyszeniu OM GGS
Samorządy projektu Systemu Roweru Metropolitalnego powierzają wykonanie systemu Stowarzyszeniu OM GGS
Mateusz Ochocki/KFP

 

Kwiecień 2017 r.

Partnerzy projektu Systemu Roweru Metropolitalnego, czyli 14 miast i gmin podpisuje umowę, na podstawie której wykonanie SRM powierzone zostaje Stowarzyszeniu Obszar Metropolitalny Gdańsk - Gdynia - Sopot.

Z roweru miejskiego na autobus i wszystko na jeden bilet. Ale kiedy?

 

Czerwiec 2017 r.

OM GGS przed przygotowaniem dokumentacji do przetargu, zaprasza potencjalnych operatów SRM do przedstawienia ofert w ramach dialogu technicznego

System Roweru Metropolitalnego: przed przetargiem - dialog techniczny

 

Stowarzyszenie OM GGS i zarząd województwa podpisują umowę na dofinansowanie projektu budowy SRM ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, nz. ówczesna z-ca prezydenta Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Sopotu Jacek Karnowski i marszałek województwa Mieczysław Struk
Stowarzyszenie OM GGS i zarząd województwa podpisują umowę na dofinansowanie projektu budowy SRM ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, nz. ówczesna z-ca prezydenta Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Sopotu Jacek Karnowski i marszałek województwa Mieczysław Struk
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

 

Listopad 2017

Stowarzyszenie OM GGS i Zarząd Województwa Pomorskiego podpisują umowę na dofinansowanie projektu budowy SRM ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego

Rower metropolitalny. Umowa już jest, teraz czas na przetarg

 

Marzec 2018 r.

Ogłoszenie przetargu na wykonawcę i operatora SRM

10 zł za miesiąc jeżdżenia. Rower Metropolitalny ruszy za rok

 

Kwiecień 2018 r.

Rozstrzygnięcie konkursu na nazwę roweru metropolitalnego, internauci wybierają nazwę Mevo

Poznaj MEVO - Rower Metropolitalny ma już swoją nazwę

 

Partnerzy projektu SRM podpisali umowę z wykonawcą - spółką NB Tricity należącą do firmy Nextbike Polska
Partnerzy projektu SRM podpisali umowę z wykonawcą - spółką NB Tricity należącą do firmy Nextbike Polska
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Czerwiec 2018 r.

Podpisanie umowy między przedstawicielami 14 gmin projektu SRM a wykonawcą - spółką NB Tricity (Nextbike Polska)

Największy system roweru elektrycznego na świecie powstaje na Pomorzu!

Użytkownicy wybierają logo dla MEVO - spośród czterech propozycji

MEVO. Który logotyp dla roweru metropolitalnego? Wyraź swoje zdanie

 

Sierpień - wrzesień 2018 r.

Konsultacje społeczne stacji SRM

Rower metropolitalny - konsultacje. Setki wniosków od gdańszczan

 

Wrzesień 2018

Początek montażu pierwszych stacji roweru publicznego

Nadchodzi MEVO. Montaż pierwszych stacji roweru metropolitalnego w Gdańsku

 

Grudzień 2018 r.  pierwsze modele Mevo docierają do Gdańska

Tak będzie wyglądał rower MEVO. Testowe modele już w Gdańsku

 

12 lutego 2019 r.

1200 rowerów MEVO w Gdańsku - zgłoszenie przez NB Tricity gotowości do uruchomienia I etapu systemu, formalne rozpoczęcie odbiorów i testowania systemu, w którym udział bierze kilkaset osób

1200 rowerów MEVO jest już w Gdańsku. System zgłoszony do odbioru

Testowałem rower Mevo. To będzie nowa jakość! RECENZJA

 

Projekt “Budowa Systemu Roweru Metropolitalnego Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot” współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 - 2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 17 mln 218 tys. zł.

 

 

TV

Obrona Westerplatte – pierwsze starcie II wojny. Rozmowa z dr. Janem Szkudlińskim