• Start
  • Wiadomości
  • Inteligentne uchwyty w autobusach i tramwajach Gdańska i na Pomorzu

Inteligentne uchwyty w autobusach i tramwajach Gdańska i innych miast na Pomorzu

Spółka InnoBaltica, odpowiedzialna za wprowadzenie wspólnego biletu dla Pomorza, testuje nowe rozwiązania technologiczne w komunikacji publicznej. To przygotowania pod tzw. wspólny bilet - system, dzięki któremu mieszkańcy Pomorza i turyści będą mogli swobodnie poruszać się komunikacją bez znajomości cen poszczególnych taryf i kupowania pojedynczych biletów.
21.11.2018
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
We wszystkich autobusach przewoźnika BP Tour uchwyty są już zamontowane. To autobusy, które kursują na trasach wykraczających poza granice Gdańska, np. na Kowale, do Borkowa, Straszyna czy Pruszcza
We wszystkich autobusach przewoźnika BP Tour uchwyty są już zamontowane. To autobusy, które kursują na trasach wykraczających poza granice Gdańska, np. na Kowale, do Borkowa, Straszyna czy Pruszcza
Mat. prasowe InnoBaltica



Specjalne uchwyty-rączki dla pasażerów są montowane w autobusach, trolejbusach i tramwajach Gdańska, Gdyni, Słupska i Starogardu Gdańskiego od października 2018 roku. Każdy uchwyt zawiera kod QR i etykietę NFC. Pełnią one kilka funkcji. Zakodowane w nich są m.in. informacje o pojeździe (do jakiego operatora należy, jaki jest numer pojazdu itp.). Pasażer, sczytując kody z rączki, zostaje przekierowany na specjalną stronę, gdzie uzyskuje wyjaśnienie, na czym pilotaż polega. Równocześnie InnoBaltica dostaje cenne informacje statystyczne, m.in. jaki rodzaj telefonu odczytał dane z rączki, jaka przeglądarka działała w tym telefonie, jaka była dokładna data i godzina przeprowadzenia testu.


Inteligentne uchwyty w gdańskich autobusach

- Jeśli chodzi o Gdańsk, we wszystkich autobusach przewoźnika BP Tour uchwyty są już zamontowane - mówi Katarzyna Wośko specjalista ds komunikacji społecznej firmy InnoBaltica. - To autobusy, które kursują na trasach wykraczających poza granice Gdańska, np. na Kowale, do Borkowa, Straszyna czy Pruszcza. W ten sposób zdobywamy informacje potrzebne do wprowadzenia tzw wspólnego biletu. To elektroniczna platforma, dzięki której pasażer nie będzie musiał zastanawiać się, z jakim przewoźnikiem jedzie, ile biletów ma kupić, ile za nie zapłacić.

Spółka InnoBaltica, której głównymi właścicielami są: Województwo Pomorskie, Miasto Gdańsk i Miasto Gdynia, odpowiada w regionie za przygotowanie systemu, którego techniczna nazwa to Platforma Zintegrowanych Usług Mobilności. Ten system pozwoli mieszkańcom Pomorza i turystom na swobodne poruszanie się koleją i innymi środkami komunikacji miejskiej w całym regionie, bez konieczności znajomości cen poszczególnych taryf i bez potrzeby kupowania pojedynczych biletów.

Platforma Zintegrowanych Usług Mobilności to zaawansowany technologicznie system, w którym znajdą się m.in. konta pasażerów, informacje o cenach biletów, trasach przejazdów pociągów, autobusów, tramwajów, trolejbusów, rozkładach jazdy. System będzie zawierał aplikację bilingową, która pozwoli rozliczyć pasażera za przejazdy na danej trasie na podstawie identyfikowania go w różnych środkach komunikacji. Identyfikacja ta będzie wymagała od pasażera "odbijania się" w pojeździe lub na przystanku kolejowym na specjalnym czytniku (walidatorze). Istotnym elementem systemu będzie też aplikacja mobilna, dzięki której każdy będzie mógł zaplanować trasę lub rozliczyć koszty przejazdu różnymi środkami lokomocji.


Wspólny bilet na całym Pomorzu

Od połowy listopada 2018 roku spółka InnoBaltica wprowadza testy nowych rozwiązań w transporcie publicznym w kilkunastu miastach na Pomorzu. To miasta nieobjęte dotąd pilotażem systemu, ale istotne z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju transportu publicznego w pomorskim. Specjalne rączki z kodami QR i tagami NFC są już montowane w autobusach w Lęborku, w następnej kolejności pojawią się w Chojnicach i Malborku.

Te działania mają służyć ujednoliceniu płatności za bilety na całym Pomorzu. Aby powstał system ułatwiający poruszanie się po województwie, trzeba przetestować go nie tylko na trasach pomiędzy dużymi miastami na głównej osi komunikacyjnej, ale sprawdzić jak działa w mniejszych, oddalonych od centrum metropolii ośrodkach, gdzie komunikacja publiczna jest często trudno dostępna. Dlatego właśnie rączki testowe trafiają do autobusów w Lęborku, Chojnicach i Malborku, a w kolejnych tygodniach także do innych miast Pomorza, pozwoli to sprawdzić czy rozwiązanie technologiczne testowane w ramach pilotażu będzie można powielić też w innych częściach województwa.

TV

Po Wielkanocy zacznie jeździć autobus na wodór