- Pracowite wczorajsze popołudnie w Gdańskim Centrum Kontaktu. Dziękuję za wszystkie rozmowy i telefony. Wasze sprawy zostały skrzętnie odnotowane. Będziemy szukać dla nich najlepszego rozwiązania. Pozdrawiam serdecznie całą ekipę GCK. Wykonujecie trudną, ale bardzo potrzebną pracę - napisała prezydent Dulkiewicz na swoim Facebooku we wtorek, 19 listopada.
Dzień wcześniej, od godziny 15:00 do 16:00 miała założone słuchawki z mikrofonem i czuwała przy telefonie w siedzibie Gdańskiego Centrum Kontaktu przy ulicy Wyspiańskiego 9A, gdzie przyjmowała zgłoszenia od mieszkańców. W sumie 11 - większość spraw udało się rozwiązać „od ręki”.
- Część musiała zostać przekazana do realizacji odpowiednim służbom, co wynikało ze złożoności problemów - mówi Jarosław Schroeder, kierownik GCK. - Były też prostsze sprawy, jak np. dotyczące malowania pasów na przejściu dla pieszych. Wśród trochę trudniejszych padło pytanie o ustalenie podatku od nieruchomości. Najbardziej skomplikowane były osobiste sprawy mieszkańców, jak np. trudności związane z błędnym orzecznictwem ZUS-u czy prawem do lokalu komunalnego.
Jak zdradza, prezydent sprawnie poradziła sobie w nowej roli i proponowała rozwiązania, bądź przekazywała sprawy odpowiednim służbom.
- To była też szansa dla pani prezydent, żeby zobaczyć, jak wygląda dyżur w Gdańskim Centrum Kontaktu i zobaczyć jaka jest skala problemów, z którymi codziennie się mierzymy, przyjrzeć się tematom, z którymi mieszkańcy do nas dzwonią - dodaje Schroeder.
Przyznaje, że pomysł na niecodzienny kontakt z prezydentem wyszedł zarówno od GCK, jak i od samej Aleksandry Dulkiewicz. - Wiemy, że chciała być bliżej mieszkańców, a taka forma rozmowy telefonicznej to okazja, aby zwiększać swoją otwartość i dostępność dla gdańszczanek i gdańszczan.
W tym roku Gdańskie Centrum Kontaktu obchodziło swoje pierwsze urodziny.
- Mieszkańcy od 2004 roku mieli możliwość dzwonić pod numer miejskiego inżyniera, przyzwyczaili się do tego kontaktu. Rok temu stwierdziliśmy, że to nie wystarczy, potrzeba takiego miejsca, w którym ze wszystkimi miejskimi jednostkami i służbami będzie można skontaktować się w jednym miejscu - mówił zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu Piotr Borawski podczas konferencji podsumowującej pierwszy rok działalności, we wrześniu tego roku.
Głównym zadaniem Gdańskie Centrum Kontaktu - miejsca łączącego jednostki miejskie i urzędowe - jest usprawnianie i upraszczanie komunikacji między mieszkańcami, turystami i przedsiębiorcami a samorządem. Zespół tworzy 14 osób - można im nie tylko zgłosić problem, ale również uzyskać różnego rodzaju informacje, np. o tym, jakie należy spełnić warunki, aby uzyskać świadczenia, czy jakie dokumenty są potrzebne, by wyrobić lub zmienić dowód albo prawo jazdy czy też zameldować się w Gdańsku.
- Najtrudniejsze w naszej pracy jest to, że odbierając telefon nie wiemy, o co zapyta nas osoba po drugiej stronie. Przekrój pytań jest olbrzymi: od problemów z infrastrukturą miasta, przez pytania dotyczące merytorycznych spraw, którymi zajmuje się Urząd Miejski, do tych najtrudniejszych, czyli indywidualnych, skomplikowanych problemów naszych mieszkańców. Możliwość pomocy w tej ostatniej kwestii daje najwięcej satysfakcji - mówi Hanna Walko-Artichowicz z GCK.
Z pracownikami GCK można kontaktować się na kilka sposobów. 75 proc. spraw załatwianych jest przez telefon (nr: 58 52 44 500), ale wiele osób korzysta też z Mapy Porządku i z formularzy on-line (www.gdansk.pl/kontaktgdansk).
- Najczęściej zgłaszanym tematem wymagającym interwencji służb miejskich były kwestie związane z nieprzepisowym parkowaniem, ze stanem infrastruktury drogowej oraz martwymi zwierzętami, wymagającymi uprzątnięcia. Jeśli chodzi o pytania, w tym miesiącu najczęściej dotyczą one tematów związanych z wyborami, świadczeniami (500+, Dobry start, Bon Żłobkowy) oraz meldunkami, wyrobieniem dokumentów czy użytkowaniem wieczystym - informuje Jarosław Schroeder.
W drugim roku działalności GCK będzie zwiększało zakres oferowanej mieszkańcom pomocy merytorycznej w sprawach obsługiwanych na co dzień przez wszystkie jednostki miejskie. Wśród nowych tematów pojawią się np. te związane z komunikacją miejską. Ponadto mieszkańcy lokali prywatnych będą mogli również poprzez GCK zgłaszać problemy dotyczące terenów spółdzielni czy wspólnot mieszkaniowych. Dzięki temu pod jednym numerem telefonu będzie można zgłosić wszelkie sprawy związane z infrastrukturą w całym mieście.