• Start
  • Wiadomości
  • Gdański Festiwal Muzyczny 2020. Beethoven, Chopin, muzyka dawna i koncert na sześć fortepianów

Gdański Festiwal Muzyczny 2020. Beethoven i Chopin, muzyka dawna i koncert na sześć fortepianów

W 2020 roku Wiedeń miał hucznie obchodzić 250. rocznicę urodzin Ludwiga van Beethovena, a Warszawa kolejną edycję Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego. Pandemia część planów zweryfikowała. Gdański Festiwal Muzyczny uczci Rok Beethovena koncertem z udziałem skrzypaczki Bomsori Kim i wiolonczelistki Camille Thomas, a przełożony konkurs Konkurs - koncertem sześciu pianistów, którzy wykonają utwór Steve’a Reicha.
28.09.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Muzycy zespołu w eleganckich strojach, kobiety ubrane w czerwone spódnice, czarne bluzki, trzymają w rękach instrumenty dawne. Na pierwszym planie dyrygent
Cappella Gedanensis koncertem pod dyrekcją Paula Esswooda, pt. Dawne brzmienia gdańskie, rozpocznie jesienną edycję Gdańskiego Festiwalu Muzycznego 2020. Podobne brzmienia słyszeliśmy w Centrum św. Jana podczas GFM w 2016 roku. Wtedy również Cappella Gedanensis wystąpiła pod batutą Paula Esswooda podczas Gali 35-lecia
fot. Mateusz Ochocki / KFP

 

Rok 2020 okazał się dla świata i sztuki niezwykle trudny. Panująca pandemia koronawirusa zmusiła również organizatorów Gdańskiego Festiwalu Muzycznego do dokonania zmian w programie. Pewne koncerty odwołano, część z nich odbyła się w maju w zmienionej formule, czyli bez udziału publiczności (melomani słuchali ich on line na antenie Radia Gdańsk), pozostałe przeniesiono na jesień. W ten sposób Gdański Festiwal Muzyczny trwa w tym roku od 9 maja do 31 października. Wiosenne emocje mamy już sobą, a co z jesienną edycją? Na wrzesień zaplanowano dwa koncerty - we wtorek i środę, 29 i 30 września. Oba odbędą się Centrum św. Jana w Gdańsku.

W pierwszym z nich zatytułowanym “Dawne brzmienia gdańskie” wystąpią sopranistki Philippa Hyde i Paulina Araśniewicz. Towarzyszyć im będzie na basie Adam Okrój oraz, na instrumentach historycznych, Cappella Gedanensis pod dyrekcją Paula Esswooda. Następnego dnia Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego wykona utwory Henryka M. Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego.

W ramach Roku Beethovena wykonany zostanie m.in. Koncert potrójny Beethovena z udziałem artystów związanych kontraktami z Deutsche Grammophon - skrzypaczką Bomsori Kim i wiolonczelistką Camille Thomas. Artystek wysłuchamy 8 października.

Niestety do Gdańska nie przyjedzie jazzowy pianista Adam Makowicz, którego recital miał być przeciwwagą dla występów pianistów klasycznych. W roku Konkursu Chopinowskiego, który został ostatecznie przeniesiony na rok 2021 - Gdański Festiwal Muzyczny zakończy się jednak wyjątkowym wydarzeniem. Na scenie pojawią się Adam Kośmieja, Mariusz Klimsiak, Radosław Kurek, Michał Szymanowski, Paweł Wakarecy i Bartłomiej Wezner. W ich wykonaniu wysłuchamy koncertu na dwa fortepiany Es-dur Mozarta oraz Koncertu na 4 fortepiany a-moll Bacha, a na zakończenie - pianistyczna uczta - utwór Steve’a Reicha “Six Pianos” na sześć fortepianów. 

 

Gdański Festiwal Muzyczny odbył się po raz pierwszy w 2008 roku. Intencją przyświecającą Miastu - pomysłodawcy imprezy, było takie łączenie potencjału twórczego ludzi i instytucji, aby stworzyć największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie kulturalne w Polsce Północnej. Formuła festiwalu miała być wolna, precyzowana jedynie przesłaniem lub postacią Artysty Rezydenta, którym co roku stawała się wybitna osobistość świata sztuki. Uwzględniano też ważne dla świata muzyki rocznice, takie jak rok Fryderyka Chopina, Giuseppe Verdiego czy Witolda Lutosławskiego. Podczas ósmej edycji festiwalu (2015) świętowano 330. rocznicę urodzin Johanna Sebastiana Bacha i Georga Friedricha Händla. W 2020 r. Wiedeń hucznie obchodzi 250. rocznicę urodzin Ludwiga van Beethovena. Tegoroczna edycja gdańskiego festiwalu nie mogła więc nie zauważyć tej daty, ale również mającego się odbyć w tym roku XVIII Konkursu Chopinowskiego.   

Warto przypomnieć, że pierwszą odsłonę festiwalu poświęcono pamięci dwóch wielkich gdańskich pedagogów - profesora Stefana Hermana i profesora Zbigniewa Śliwińskiego. W 2009 roku w roli Artysty Rezydenta wystąpiła działająca w Paryżu od początku lat 80. polska kompozytorka Elżbieta Sikora, w 2010 roku – laureatka m.in. X Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina - Ewa Pobłocka, następnie gwiazda polskiej wokalistyki - Stefania Toczyska. W kolejnych latach na artystyczny kształt wydarzenia wpływali: skrzypek Konstanty Andrzej Kulka, pianista, kompozytor i aranżer Włodzimierz Nahorny, dyrygent Daniel Reuss, skrzypek Maxim Vengerov, wiolonczelista Misha Maisky i pianista Christian Zacharias.

Na GFM wystąpiło dotąd wiele utalentowanych zespołów, takich jak: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Orkiestra Filharmonii Moskiewskiej czy Sinfonietta Pomerania. Gdańscy melomani słuchali dzieł światowych i rodzimych kompozytorów w interpretacji Cappelli Amsterdam, Cappelli Gedanensis i Capelli Bydgostiensis. Podziwiali również talent muzyków z Emerson String Quartet, Nahorny Sextet czy TWOgether Duo, Ewy Pobłockiej, Jana Łukaszewskiego, Julii Novikovej, Idil Biret, Nikolai Demidenko, Nikity Borisoglebskiego, Konstantego Andrzeja Kulki, Mariusza Patyry, Henryka Miśkiewicza, Krzysztofa Herdzina.

Bilety w cenie 22 - 80 zł dostępne online na stronie filharmonia.gda.pl

PROGRAM Gdańskiego Festiwalu Muzycznego 2020

29 WRZEŚNIA, godz. 19, Centrum św. Jana w Gdańsku

“DAWNE BRZMIENIA GDAŃSKIE”

Philippa Hyde - sopran

Paulina Araśniewicz - sopran

Adam Okrój – bas

Cappella Gedanensis (instrumenty historyczne)

Paul Esswood - dyrygent

Henry Purcell - Te Deum

Henry Purcell - dwie pieśni na sopran i b.c. „Sweeter than roses” i „Mad Bess of Bedlam”

Urban Müller - Offertorium

Urban Müller – Magnificat

Henry Purcell - „The Plaint” z „The Fairy Queen”

Urban Müller - Salve Regina

Henry Purcell - Lament Dydony i Chór z opery „ Dydona i Eneasz”

Georg Friedrich Handel - Aria ”Let the bright Seraphim” i Chór z oratorium „Samson”

 

30 WRZEŚNIA, środa, godz. 19.00, Centrum św. Jana w Gdańsku

Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis

Jan Łukaszewski - dyrygent

H. M. Górecki, K. Penderecki

 

8 PAŹDZIERNIKA, czwartek, godz. 19.00, Sala Polskiej Filharmonii Bałtyckiej

Bomsori Kim - skrzypce

Camille Thomas - wiolonczela

Jan Lisiecki – fortepian

Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej

Paweł Przytocki – dyrygent

L.van Beethoven – I Symfonia C-dur op.21

L.van Beethoven – Koncert potrójny C-dur op.56

 

9 PAŹDZIERNIKA, piątek, godz. 19, Sala Polskiej Filharmonii Bałtyckiej

Veriko Tchumburidze – skrzypce

Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej

George Tchitchinadze - dyrygent

 

30 PAŹDZIERNIKA, piątek, godz. 18, Ratusz Staromiejski w Gdańsku

Yumiko Yumiba – skrzypce, (laureatka Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. K. Lipińskiego)

Bartłomiej Wezner - fortepian

  1. Sibelius - Humoreski nr 5 i 6 op. 89
  2. Ravel - II Sonata na skrzypce i fortepian G - dur
  3. Sibelius - 5 utworów na skrzypce i fortepian op. 81
  4. W. Ernst - Grand Caprice na temat "Der Erlkönig " F.Schuberta
  5. Ysaÿe - II Poème „Au rouet“ h-moll op.13
  6. Prokofiew - II Sonata na skrzypce i fortepian D-dur op. 94a

 

godz. 19, Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Gdańsku

“KONCERT GDAŃSKI”

Orkiestra Camerata Gedania

 

31 PAŹDZIERNIKA, sobota, godz. 19, Sala Koncertowa Polskiej Filharmonii Bałtyckiej

“SIX PIANOS”

Adam Kośmieja - fortepian

Mariusz Klimsiak - fortepian

Radosław Kurek - fortepian

Michał Szymanowski - fortepian

Paweł Wakarecy - fortepian

Bartłomiej Wezner - fortepian

Capella Bydgostiensis

  1. A. Mozart - Koncert na dwa fortepiany nr 10 Es-dur KV 365 (316a)
  2. S. Bach - Koncert na 4 fortepiany a-moll BWV 1065
  3. Steve Reich - Six Pianos.

 

TV

Czwarty mikrolas już rośnie - zobacz, jak powstawał na Oruni Górnej