Portal Miasta Gdańska
PL | EN | DE

Gdańsk zainspirował Świnoujście do budowy własnego tunelu pod rzeką

Jeszcze przez co najmniej trzy lata gdański Tunel pod Martwą Wisłą będzie jedyną tego typu budowlą w Polsce. Drugi tunel przebiegający pod akwenem wodnym ma powstać w Świnoujściu, ale na pewno nie przed końcem 2021 r. Jak się okazuje. Gdańsk ma wiele wspólnego z tą inwestycją. Wychodzi też na to, że Tunel pod Martwą Wisłą był relatywnie tani.

Gdańsk zainspirował Świnoujście do budowy własnego tunelu pod rzeką
A
A
data publikacji: 18 września 2018 r.
Dzisiaj w Gdańsku mało kto nie docenia korzyści, jakie całemu miastu daje Tunel pod Martwą Wisłą
Dzisiaj w Gdańsku mało kto nie docenia korzyści, jakie całemu miastu daje Tunel pod Martwą Wisłą
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl


Sukces osiągnięty przez Gdańsk za sprawą Tunelu pod Martwą Wisłą miał istotny wpływ na decyzję Świnoujścia o budowie tunelu pod rzeką Świną. Umowa na budowę została podpisana w poniedziałek, 17 września, z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego.

W ciągu ostatnich lat do Gdańska kilkakrotnie przyjeżdżały delegacje ze Świnoujścia, z wiceprezydent miasta Barbarą Michalską na czele.

- Pani wiceprezydent Świnoujścia jest z wykształcenia inżynierem, bardzo konkretną osobą, więc była to bardzo dobra współpraca - mówi Ryszard Trykosko, były prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych (GIK), spółki miejskiej, która odpowiadała za realizację budowy Tunelu pod Martwą Wisłą. - Gdańsk robił analizy dla Świnoujścia. Oni przysyłali do nas ludzi na konferencje związane z nasza inwestycją. Pomagaliśmy im naprawdę dużo. Tam nawet teraz jest na kontrakcie Adam Łosiński, który był zastępcą inżyniera kontraktu w Gdańsku.

Dwa tunele - który droższy?

Tunel pod Świną ma połączyć wyspę Uznam z wyspą Wolin. To dla Świnoujścia inwestycja niezbędna do zagwarantowania miastu dalszego rozwoju. Uznam jest wyspą, na której się mieszka. Na Wolinie przede wszystkim się pracuje, jest tam m.in. port, stocznia i zakłady przemysłowe. Komunikacja między wyspami istnieje dzięki dwóm promom, co jest zapewne malownicze, ale nie ułatwia życia i ma swoje mankamenty. W Gdańsku problemy te znali dobrze mieszkańcy, którzy korzystali z promu pływającego przez Martwą Wisłę, między Nowym Portem a Wisłoujściem.

Otwarcie dla ruchu samochodowego tunelu pod Martwą Wisłą w kwietniu 2016 r. Nz. od lewej: dyrektor OHL Polska Jose Miguel Fernandez Remesal (firma, która wydrążyła tunel), prezydent Gdańska Paweł Adamowicz i Ryszard Trykosko, prezes GIK
Otwarcie dla ruchu samochodowego tunelu pod Martwą Wisłą w kwietniu 2016 r. Nz. od lewej: dyrektor OHL Polska Jose Miguel Fernandez Remesal (firma, która wydrążyła tunel), prezydent Gdańska Paweł Adamowicz i Ryszard Trykosko, prezes GIK
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

Kiedy tunel pod Świną będzie gotowy? Według fachowców, na pewno nie przed końcem 2021 roku. Niewiadomą jest nie tylko data realizacji, ale i cena - mówi się wstępnie o kwocie 950 mln zł, ale realny koszt może być wyższy. Umowa podpisana 17 września w obecności premiera Morawieckiego nie była pierwszą. Firma, która już wcześniej miała budować tunel pod Świną za 912 mln zł, w sierpniu br. ogłosiła, że wycofuje się z realizacji kontraktu ze względu na rosnący koszt materiałów oraz brak pracowników.

W Gdańsku zastosowano praktycznie tę samą technologię. Prace podziemne wykonano w podobnych warunkach geologicznych.

Ile kosztował Tunel pod Martwą Wisłą? Pozornie można pomyśleć, że był droższy, bowiem w Wikipedii widnieje kwota 1 mld 450 mln zł (w tym 1,150 mld zł z dofinansowania Unii Europejskiej). Tymczasem jest to łączny koszt aż czterech inwestycji drogowych przeprowadzonych w Gdańsku w ciągu komunikacyjnym od Portu Lotniczego do Tunelu pod Martwą Wisłą włącznie. Sam Tunel pod Martwą Wisłą, razem z rondem od strony Marynarki Polskiej kosztował dokładnie 880 mln 876 tys. zł. I co warto podkreślić, była to kwota o ponad 4 mln zł niższa niż planowano pierwotnie (kontrakt opiewał na 885 mln 600 tys. zł.).

Niecałe 881 mln zł  dla Gdańska i 950 mln zł dla Świnoujścia. Koszt jest porównywalny?

- Tylko pozornie - wyjaśnia Ryszard Trykosko. - Chodzi o to, że w Świnoujściu ma być wydrążony jeden tunel, w którym będzie jedna jezdnia podzielona na dwa pasy ruchu. Po jednym pasie w każdym kierunku. Tymczasem w Gdańsku wydrążyliśmy dwa osobne, sąsiadujące ze sobą tunele. Każdy z nich ma własną, dwupasmową jezdnię i obsługuje inny kierunek jazdy. Pod Martwą Wisłą mamy więc dwa pasy ruchu w jedną stronę i dwa pasy w drugą.

Zanim gdańskim tunelem mogły przejechać samochody, trzeba było wykonać gigantyczną pracę
Zanim gdańskim tunelem mogły przejechać samochody, trzeba było wykonać gigantyczną pracę
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

Droga przejazdu przez tunel pod Świną ma wynosić 1440 m. Droga przejazdu przez Tunel pod Martwą Wisłą jest o ponad 60 metrów krótsza. Jeśli jednak zsumujemy nitki obu tuneli zrealizowanych w Gdańsku, okaże się, że łączna długość wynosi 2800 metrów.

Gdańsk - Alleluja i do przodu!

- Oczywiście o kosztach decydują niuanse - podkreśla Ryszard Trykosko. - Niby technologia w praktyce ta sama, ale inne rzeczy już nie. Nam tutaj w Gdańsku udało się wydrążyć dość prosto. W Świnoujściu będą musieli pójść lekkim łukiem. Nieco większa też ma być średnica tunelu pod Świną. Moment na realizację naszego gdańskiego projektu był dobry, korzystne stabilne ceny i dobra sytuacja na rynku pracy. To wszystko sprawiło, że Tunel pod Martwą Wisłą zrealizowany został relatywnie tanio.

Byli oczywiście politycy (m.in. Andrzej Jaworski z PiS), którzy twierdzili, że budowa kosztowała zbyt dużo. Realizowany pod patronatem premiera Mateusza Morawieckiego tunel pod Świną da już niedługo materiał porównawczy.

Raz do roku, na 'urodziny' Tunelu pod Martwą Wisłą, organizowany jest przejazd dla rowerzystów. Tunel podoba nie tylko kierowcom aut
Raz do roku, na 'urodziny' Tunelu pod Martwą Wisłą, organizowany jest przejazd dla rowerzystów. Tunel podoba nie tylko kierowcom aut
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Zdaniem Ryszarda Trykosko, kluczem do sukcesu Tunelu pod Martwą Wisłą był model organizacyjny. Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz powołał w celu realizacji inwestycji spółkę miejską Gdańskie Inwestycje Komunalne, która miała dużą swobodę w podejmowaniu decyzji. Dzięki temu Miasto wybudowało Tunel pod Martwą Wisłą samodzielnie, choć przy finansowym wsparciu Unii Europejskiej.

- Pokazaliśmy, że tak wielkie przedsięwzięcie można zrealizować dzięki polskim kadrom, daliśmy przykład całemu krajowi - nie kryje satysfakcji Ryszard Trykosko. - Bo tak się działa w Gdańsku: Alleluja i do przodu!

Tunel pod Świną ma być wybudowany przez samorząd Świnoujścia w partnerstwie z rządem. Będzie to więc także test na jakość takiej współpracy i decyzyjność osób, które uczestniczą w realizacji projektu.

oprac. RD (0)
www.gdansk.pl
oprac. RD (0)
www.gdansk.pl