PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

Gdańsk dla Różewicza. Okna na Głównym Mieście zamienione w scenę, przechodnie jako publiczność

Gdańsk dla Różewicza. Okna na Głównym Mieście zamienione w scenę, przechodnie jako publiczność
Dziesięcioro gdańskich aktorów czytało w sobotę teksty Tadeusza Różewicza, z okazji 100. rocznicy urodzin pisarza. Do dyspozycji mieli otwarte okna na Głównym Mieście, które służyły jako scena. Ktoś wygłaszał swoje kwestie z parteru, ktoś inny - z wysokiego piętra Bramy Zielonej. Pogoda była słoneczna, zaskoczeni przechodnie stawali w miejscu, by zrozumieć, co się dzieje.
To wyjątkowe wydarzenie teatralne na ulicach Głównego Miasta otworzył Robert Ninkiewicz
To wyjątkowe wydarzenie teatralne na ulicach Głównego Miasta otworzył Robert Ninkiewicz
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Była to wyjątkowa i bardzo efektowna inicjatywa. Ponieważ nagłośniły ją niektóre portale - kilkadziesiąt osób celowo przyszło obejrzeć to przedstawienie. Jednak setki innych osób na ulicach gdańskiego Głównego Miasta spotkały się z twórczością Różewicza przez przypadek. Dwoje młodych rozdawało chętnym broszurę z wyjaśnieniem, o co w tym wszystkim chodzi i skąd taki pomysł.

Tuż po godz. 14. czytanie Różewicza rozpoczął Robert Ninkiewicz, z okna na parterze, przy ul. Długiej 50/51. To niemal po sąsiedzku z Ratuszem Głównego Miasta. Pod tym adresem mieści się “Teatr w Oknie”. Na chodniku, na wprost aktora, stało około dziesięciu krzeseł, z których skorzystała część publiczności. Reszta słuchała stojąc wokół.

Dalszy ciąg przedstawienia przygotowany był po drugiej stronie ulicy, gdzie w oknie wysokiego parteru czekała Dorota Androsz. I znowu w przestrzeń ulicy Długiej popłynęły słowa Różewicza. To okno udostępnione zostało dzięki uprzejmości Rosyjskiego Centrum Nauki i Kultury, które ma w tej kamienicy swoją siedzibę.

Aktorka Anna Kociarz mówiła do publiczności Różewiczem z wysokości - za scenę miała bowiem okno Bramy Zielonej, która zamyka Długi Targ. Podobnie - Dariusz Szymaniak, który do dyspozycji miał okno kamienicy sąsiadującej z Dworem Artusa.

W sumie - dziesięć takich miejsc rozbrzmiewających Różewiczem: Wielka Zbrojownia, Brama Wyżynna, Gdański Teatr Szekspirowski, gdzie w finale przedstawienia wystąpił Krzysztof Gordon. (Z innych okien przemawiali: Monika Chomicka-Szymaniak, Marta Herman, Piotr Łukawski, Jakub Nosiadek i Grzegorz Otrębski). 

 

NASZA FOTOGALERIA:

 

Tadeusz Różewicz w sobotę, 9 października 2021 roku, obchodziłby swoje 100. urodziny. Pisarz zmarł siedem lat temu, ale jego twórczość wciąż jest żywa w polskiej kulturze, jego książki są wznawiane, sztuki teatralne - wystawiane. Różewicz to gigant - poeta, dramatopisarz, scenarzysta, prozaik i satyryk, wielki kreator sposobów literackiego opisu. Nowator, jeden z najwszechstronniejszych i najbardziej twórczych kontynuatorów literackiej awangardy w poezji i dramacie. Silnie zakorzeniony ambasador polszczyzny, patriota z prawdziwego zdarzenia. Niezwykle dociekliwy, baczny obserwator życia codziennego, społecznego i politycznego. Często budzący swą twórczością kontrowersje ze względu na indywidualne oceny historii czy polityki. Jego utwory tłumaczono na 49 języków, nakład opublikowanych książek przekroczył milion egzemplarzy. Otrzymał dziesiątki nagród, wyróżnień i odznaczeń (m.in. Nike, Nagrodę im. W. Reymonta, Złote Berło, Gloria Artis). Wielokrotnie wymieniany był jako kandydat do Nagrody Nobla, choć - jak ujął to niegdyś Piotr Kępiński w ramach zorganizowanej przez Biuro Literackie debaty - "Nobel nie zasłużył na Różewicza". Ten półżartobliwy ton współgrałby ze stosunkiem Różewicza do siebie i do życia: serdecznym, ironicznym i zdystansowanym. Tragiczna ocena świata prowokowała śmiech - posługiwał się humorem i ironią, bo uważał, że inaczej nie można pewnych rzeczy opowiedzieć. A był prawdziwym "opowiadaczem XX wieku", tworzącym nowy sposób mówienia o tragedii wojny, współczesnych niepokojach i latach ustrojowych przemian, które nazwał „naszą małą stabilizacją”. Różewicza regularnie „wystawiano“ w Polsce i za granicą, często zapraszano też do udziału w rozmaitych festiwalach – na co przystawał nader niechętnie. Na przekór wielkości, uciekał od splendoru. Był twórcą skromnym, niezależnym, zadeklarowanym samotnikiem. Potrafił mówić głosem cichym acz słyszanym, trafiającym do wszystkich. „Wszechstronność“ to słowo-klucz w dyskursie o jego twórczości, podobnie jak „nieobojętność“ i  „uważność“ w stosunku do świata. To wszystko sprawia, że nie sposób o nim nie pisać, nie rozmawiać, nie czytać, nie wystawiać. 

 

PROGRAM WYDARZEŃ ARTYSTYCZNYCH NA 100-LECIE TADEUSZA RÓŻEWICZA W SOBOTĘ I NIEDZIELĘ: 

9 października 2021

  • 14:00 - OKNA NA RÓŻEWICZA – urodzinowy spacer literacko-teatralny: wiersze i czytania performatywne w oknach Głównego Miasta w Gdańsku /m.in. okna Teatru w Oknie, Domu Rosyjskiego, Zielonej Bramy, Dworu Artusa, Gdańskiej Galerii Miejskiej, Galerii ZPAP, Wielkiej Zbrojowni, Bramy Wyżynnej, Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego/
  • 15:30- STARA KOBIETA WYSIADUJE – spektakl wg Tadeusza Różewicza, reż. i wyk. Irena Jun /okna TwO + online/
  • 16:30 - spotkanie z Ireną Jun /TwO + online/
  • 17:30 - RÓŻEWICZ SOLO – spotkanie z Tomaszem Miłkowskim, rozmowa o książce "Różewicz solo" (Agencja Dramatu i Teatru, 2021) /okna TwO/
  • 18:00 - ŚMIESZNY STARUSZEK – spektakl Teatru Telewizji wg Tadeusza Różewicza, reż. Stanisław Różewicz, wyk. Wojciech Pszoniak (1998 – nagranie archiwalne) /TwO/
  • 20:00 – TADEUSZ RÓŻEWICZ W TEATRZE JEDNEGO AKTORA – wykład Tomasza Miłkowskiego /online/

 

10 października 2021

  • 16:00 - POWROTY DO ODEJŚCIA GŁODOMORA – spektakl wg Tadeusza Różewicza

reż. i wyk. Bogusław Kierc /okna TwO + online/

  • 17:00 - spotkanie z Bogusławem Kiercem /TwO + online/
  • 18:00 - RÓŻEWICZ. REKONSTRUKCJA – rozmowa z Magdaleną Grochowską, czytanie fragmentów książki "Różewicz. Rekonstrukcja" (Dowody na Istnienie, premiera - grudzień 2021) /TwO/
  • 19:00 – RÓŻEWICZ W ŚWIECIE MONODRAMU –  rozmowa z udziałem Wiesława Gerasa, Ireny Jun, Bogusława Kierca, Zbigniewa Majchrowskiego i Tomasza Miłkowskiego /GTS + online/
  • 21:00 - NOWA SZKOŁA FILOZOFICZNA – czytanie performatywne wg Tadeusza Różewicza

reż. Anna Wieczur-Bluszcz, czyta Przemysław Bluszcz z muzyką na żywo /okna TwO +online/

  • 22:00 - spotkanie z Przemysławem Bluszczem /TwO + online/

 

legenda: TwO – Teatr w Oknie, ul. Długa 50/51; okna TwO – wydarzenie zewnętrzne, ul. Długa 50/51; GTS – Gdański Teatr Szekspirowski, ul. Bogusławskiego 1; online – kanał YouTube Teatru w Oknie

 

Zrealizowano ze środków Województwa Pomorskiego.

Organizator: Fundacja Theatrum Gedanense, Teatr w Oknie

Pomysł i realizacja: Dorota Sentkowska-Sakowicz, Aleksandra Dacyl

Kurator cyklu Monoteatr: Wiesław Geras

 

Partnerzy: 

Agencja Dramatu i Teatru, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Dowody na Istnienie, Gdańska Galeria Miejska, Gdański Teatr Szekspirowski, Muzeum Gdańska, Muzeum Narodowe, Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna, Rosyjskie Centrum Nauki i Kultury w Gdańsku, Związek Polskich Artystów Plastyków

 

Wstęp bezpłatny. Wydarzenia artystyczne 100-lecia Różewicza transmitowane są na żywo na kanale YouTube Teatru w Oknie: https://www.youtube.com/channel/UCHxaoUXBSirhGIJHYu6pSAA/videos

oprac. RDwww.gdansk.plredakcja@gdansk.pl