Gdańsk będzie miał nową zajezdnię dla miejskich autobusów - gdzie i od kiedy?

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zakupiła grunty o powierzchni 5 ha pod budowę nowej zajezdni autobusowej. Znajdują się one w rejonie ulic Warszawskiej, Jabłoniowej i Armii Krajowej, w bezpośrednim sąsiedztwie terenów miejskich, na których w przyszłości powstanie zajezdnia tramwajowa.

Gdańsk będzie miał nową zajezdnię dla miejskich autobusów - gdzie i od kiedy?
A
A
data publikacji: 21 grudnia 2017 r.

Stara zajezdnia autobusowa przy Hallera - to jej ostatnie lata funkcjonowania. Na zdjęciu - wizyta radnych z ukraińskiego Mariupola w 2015 r.
Stara zajezdnia autobusowa przy Hallera - to jej ostatnie lata funkcjonowania. Na zdjęciu - wizyta radnych z ukraińskiego Mariupola w 2015 r.
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

To miejsce świetnie znane wszystkim, którzy podróżują samochodami przez al. Armii Krajowej. Zajezdnia autobusowa będzie wybudowana mniej więcej w połowie długości trasy, między Śródmieściem Gdańska a Obwodnicą Trójmiasta. W którym punkcie konkretnie? Przy węźle komunikacyjnym z ul. Jabłoniową. Jeśli jechać samochodem od strony Śródmieścia, są to łąki i nieużytki, widoczne po lewej stronie al. Armii Krajowej.

Teren ma powierzchnię ok. 5 hektarów i kosztował 17,9 mln zł. Kierownictwo miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje szacuje, że budowa nowej infrastruktury zajmie około 5 do 6 lat. Na ten cel spółka będzie się starała pozyskać środki z funduszy europejskich. Reszta pieniędzy ma pochodzić ze sprzedaży terenu działającej od dziesięcioleci zajezdni autobusowej przy ul. Hallera. Póki co, w sprawie samej sprzedaży i wyboru kontrahenta nie ma żadnych konkretów. Wiadomo jedynie, że nabywca terenu przy Hallera będzie musiał wstrzymać się z rozpoczęciem swojej inwestycji budowlanej do czasu, gdy zajezdnia będzie już przeniesiona w nowe miejsce.  

Kupiony przez Miasto teren przy al. Armii Krajowej, na którym wybudowana będzie nowa zajezdnia autobusowa
Kupiony przez Miasto teren przy al. Armii Krajowej, na którym wybudowana będzie nowa zajezdnia autobusowa
Źródło: Google Maps Earth

- Zajezdnia zlokalizowana będzie w centrum stutysięcznej dzielnicy Gdańsk Południe - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej. - Dzięki temu ograniczone będą tzw. martwe przejazdy, poranne i wieczorne z zajezdni na ul. Hallera. Projektowana zajezdnia tramwajowa, która będzie projektem komplementarnym do Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap IVa i powstanie w przyszłości w pobliżu skrzyżowania Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Warszawskiej - znajdować się będzie w bezpośrednim sąsiedztwie przyszłej zajezdni autobusowej. 

17,9 mln zł za 5 hektarów pod zajezdnię autobusową - dużo to czy mało? Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje uważa, że to bardzo dobra transakcja z punktu widzenia Miasta.

- Wokół deweloperzy inwestują w budowę nowych osiedli, zresztą cały Gdańsk Południe to prężnie rozwijające się dzielnice mieszkaniowe - mówi Maciej Lisicki. - Ta działka leży w najlepszym możliwym miejscu na zorganizowanie nowej zajezdni. Negocjacje z właścicielami tej ziemi nie były łatwe i trwały dość długo, ponieważ liczyli na hojniejszego kontrahenta, z branży usługowej, bo na tego typu przedsięwzięcia pozwala miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Ostatecznie na szczęście zdecydowali się na transakcję z Miastem i jest to dla gdańszczan naprawdę dobra wiadomość. 

oprac. RD (0)
www.gdansk.pl
oprac. RD (0)
www.gdansk.pl