Inhorgenta to jedne z największych europejskich targów biżuterii, są też najszerszą prezentacją nowych trendów w biżuterii. Podczas ubiegłorocznej edycji - w 2018 roku - Miasto Gdańsk zorganizowało dużą wystawę "Bursztyn. Tradycja i Innowacja".
Organizator targów zaproponował, by w kolejnej edycji stworzyć grupowe stoisko dla polskich projektantów pod patronatem Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników, organizacji z Gdańska.
Na przełomie lutego i marca 2019 roku podczas tegorocznych targów Inhorgenta w centralnej części hali designerskiej stowarzyszenie zaprezentowało wystawę biżuterii bursztynowej oraz promocję bursztynu złota Bałtyku przez przeprowadzenie warsztatów jego obróbki. Gdańsk reprezentowało sześć firm.
- Codziennie mieliśmy cztery, pięć warsztatów 45-minutowych. Każdy z odwiedzających mógł sam spróbować sił w obróbce bursztynu - mówi Michał Kosior, dyrektor biura Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników.
Warsztaty prowadzone były przez Dorotę Cenecką (Gin Atelier), Marię Fijałkowską (Moja Forma), Aleksandra Gliwińskiego (AG), Piotra Maksymowicza (A2 Jewellery Design) oraz Martę Włodarską (Amberwood).
Każdą ciekawą bryłkę można było obejrzeć pod mikroskopem i poszukać inkluzji (ciało obce znajdujące się w minerale, w tym przypadku w bursztynie - red.). Samodzielnie lub we współpracy z projektantami wyszlifowane bryłki zasiliły kolekcje wielu gości odwiedzających wystawę.
Częścią targów było seminarium, podczas którego Michał Kosior zaprezentował temat: „Amber - jewelry design - from the beginning to the present day!”
- W wykładzie przedstawiłem kilka historycznych obiektów, które są w posiadaniu Muzeum Bursztynu w Gdańsku czy Muzeum Zamkowego w Malborku oraz współczesne wzornictwo oparte w znacznej części na pracach pomorskich projektantów - mówi dyrektor biura MSB.
Jakie znaczenie targi miały dla gdańskich bursztynników i Gdańska?
- To co powstaje w Gdańsku wytycza trendy w bursztynnictwie. Chcieliśmy pokazać ważność Gdańska jako światowego lidera w produkcji biżuterii z bursztynu - wyjaśnia Kosior. - Projektanci mogli porozmawiać z ludźmi, zaprezentować swoje produkty. Takie rozmowy pomagają w zawarciu kontraktów handlowych. Nasza obecność na targach była promocją bursztynu, Gdańska i projektów z bursztynu. Dostaliśmy wiele zaproszeń na inne targi, między innymi do Londynu, Mediolanu, Paryża.
Zdjęcia: MSB Agnieszka Klikowicz-Kosior