Teatr, sztuki wizualne, muzyka, taniec i literatura - gdańscy artyści otrzymali stypendia kulturalne

Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska to program kierowany do artystek i artystów jako wsparcie w procesie powstania dzieła. Miesięczna wartość wsparcia w 2022 roku to 3010 zł brutto. W drugim naborze wybrano 59 stypendystów mieszkających w Gdańsku, do których trafi łącznie ponad 500 tys. zł. Kim oni są?
05.08.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Jedna ze stypendystek, Julia Tymańska obok muralu swojego autorstwa - Projekt Stars’n’Roll był cyklem 20 czarno-białych murali umieszczonych na drodze wiodącej do Opery Leśnej. Tym razem Julia otrzymała stypendium na projekt związany z krytyką kultury konsumpcyjnej
Jedna ze stypendystek, Julia Tymańska obok muralu swojego autorstwa - Projekt Stars’n’Roll z roku 2020 był cyklem 20 czarno-białych murali umieszczonych na drodze wiodącej do Opery Leśnej. Tym razem Julia otrzymała stypendium na projekt związany z krytyką kultury konsumpcyjnej
fot. Anna Rezulak/KFP

O stypendium mogły ubiegać się osoby zajmujące się twórczością artystyczną oraz upowszechnianiem kultury, mieszkające i płacące podatki w Gdańsku. Miesięczna wartość wsparcia w 2022 roku to 3010 zł brutto. Będzie ono wypłacone w miesięcznych transzach. Najkrótszy okres przyznanego stypendium w II naborze to 2 miesiące – najdłuższy to 5 miesięcy.

W drugim naborze do Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska wpłynęło 200 wniosków. Wsparcie otrzymało 59 osób, których projekty ujęte we wnioskach komisja uznała za najatrakcyjniejsze.

Niektóre z nich to:

Marek Kuczyński - GYDDANYZC. DANZIG. GDAŃSK

Artysta w ramach stypendium planuje pracę nad skomponowaniem i napisaniem partytury trzyczęściowej kompozycji utworu orkiestrowego „GYDDANYZC. DANZIG. GDAŃSK” dedykowanego Gdańskowi.

- Kompozycja stylistycznie będzie nawiązywać do muzyki filmowej i klasycznej. Artystycznie - będzie to muzyczna opowieść inspirowana ponad tysiącletnią historią Gdańska - miasta łączącego przeszłość, teraźniejszość i przyszłość; miejsca przenikania się wielu kultur, wielkiej historii i polityki, „Solidarności”, sztuki, religii, a także handlu i przemysłu – czytamy we wniosku.

Jan Rybicki - "Państwo Starsi" 

Twórca w ramach stypendium planuje napisanie reportażu, który podejmie temat zmiany demograficznej i sytuacji seniorów w Polsce.

- Seniorzy to ok. 20 % naszego społeczeństwa. Zależy mi na zróżnicowaniu bohaterów pod względem geograficznym. Chcę porozmawiać z mężczyznami i kobietami, z najbiedniejszymi i najbogatszymi. Zależy mi na znalezieniu historii, które skupią jak w soczewce problemy trapiące większość polskich seniorów. Bohaterów, którzy wpuszczą mnie do swojego świata i pozwolą mi go opisać: tak by uchwycić ich doświadczenie starości i zrozumieć, co je warunkuje. Najważniejsze tematy, które chcę poruszyć, można podzielić na 3 grupy: problemy społeczne - takich jak samotność czy wykluczenia, dyskryminację ze względu na wiek, problemy systemowe - m. in. dramatycznej sytuacji wyludniających się wiosek, gdzie zostają wyłącznie seniorzy oraz rozwiązania. Szczególnie ciekawią mnie te rozwiązania, które proponują sami seniorzy. Interesują mnie działania mające na celu zbudowanie wspólnoty międzypokoleniowej. W tych rozdziałach zacznę poszukiwania tematów na lokalnym "podwórku": m. in. w Gdańskiej Radzie Seniorów – czytamy we wniosku.

Julia Tymańska - Eat and run / Jedz i biegnij

Zgłoszona przez artystkę propozycja to projekt, który zakłada stworzenie wielkoformatowych rzeźb/obiektów malarskich oraz obrazów przestrzennych i zaprezentowanie ich na wystawie. Stypendystka planuje także zorganizowanie cyklu spotkań w ramach otwartej pracowni dla lokalnej społeczności, w których będzie można zobaczyć rezultaty dotychczasowych działań.

- Tytuł odnosi się do kultury konsumpcyjnej, której motorem napędowym jest potrzeba ciągłego wzbogacania się i nieustający brak satysfakcji ze stanu obecnego. To sprawia, że cięgle się spieszymy, jemy w biegu, a w wolnym czasie karmimy się social mediami lub kupujemy nową parę butów. Wszystko po to, aby zaspokoić pragnienia, które i tak ostatecznie są tylko chwilowe. Obiekty będą przedstawiać resztki "szybkiego jedzenia" zastygłe między produktem, a odpadem (np. zgnieciona puszka po napoju lub nadgryziona kanapka). Tak jakby czas się na zatrzymał przed biegiem do kolejnego celu, a my zyskaliśmy te chwilę by spojrzeć na to co zostawiamy za sobą – czytamy we wniosku.

oprac. AU

TV

Światowa stolica bursztynu