W Klinice Neonatologii gdańskiego UCK przebywają najczęściej dzieci przedwcześnie urodzone, obarczone różnego rodzaju dysfunkcjami także pod względem rozwoju ruchowego. Zwykle, jeszcze kiedy dzieci przebywają na oddziale, fizjoterapeuci szkolą rodziców, w jaki sposób mają je pielęgnować, jak z nimi ćwiczyć, by zapewnić im prawidłowy rozwój. Obecnie ze względu na sytuację epidemiczną i zakaz odwiedzin to niemożliwe.
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne wstrzymało przyjęcia do porodów, 8 położnych z zakażeniem Covid-19. AKTUALIZACJA
- Razem z Iwoną Domżalską-Popadiuk ordynator Kliniki Neonatologii szukaliśmy wyjścia z tej sytuacji - mówi Katarzyna Gierat-Haponiuk z Kliniki Rehabilitacji, koordynator Samodzielnego Zespołu Fizjoterapeutów UCK. - Wiedza, jak układać, jak nosić, jak ćwiczyć, jak pielęgnować noworodka jest szczególnie istotna właśnie dla wcześniaków. Utrwalone nieprawidłowe wzorce ruchowe mogą później spowodować problemy z chodzeniem i siadaniem.
Rozwiązaniem okazały się teleporady w postaci filmów z instrukcją dla rodziców, jak mają stymulować prawidłowy rozwój dziecka. Aby wspomóc rodziców w opiece nad dzieckiem w warunkach domowych Monika Wiercińska, fizjoterapeuta z Samodzielnego Zespołu Fizjoterapeutów UCK przygotowuje indywidualny dla każdego dziecka instruktaż prawidłowej pielęgnacji.
Dzięki temu rodzice mogą w domu dalej ćwiczyć z dzieckiem, wykonując ćwiczenia fizjoterapeutyczne prowadzone podczas pobytu w klinice. Takie wspieranie prawidłowego rozwoju psychoruchowego malucha jest potrzebne na czas zanim rodzice trafią z dzieckiem do ośrodka rehabilitacyjnego.
Respirator dla UCK w Gdańsku - trwa zbiórka, którą możesz wspomóc
Samodzielny Zespół Fizjoterapeutów wspiera pacjentów Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w rehabilitacji schorzeń i dolegliwości narządu ruchu, kompleksowej fizjoterapii uroginekologicznej, terapii obrzęku i powikłań po leczeniu onkologicznym, fizjoterapii stawów skroniowo-żuchwowych.
W obrębie jego działalności znajduje się też szeroko rozumiana fizjoprofilaktyka: popularyzacja aktywności fizycznej, edukacja zdrowotna, redukcja czynników ryzyka oraz diagnostyka funkcjonalna w celu uniknięcia lub zahamowania rozwoju problemów funkcjonalnych lub schorzeń.