• Start
  • Wiadomości
  • Festiwal ORGANy PLUS+. Dziewięć wyjątkowych koncertów muzyki dawnej do 12 października

Festiwal ORGANy PLUS+. Dziewięć wyjątkowych koncertów muzyki dawnej do 12 października

- Koncerty są próbą odtworzenia nie tylko samej muzyki w kształcie jak najbardziej zbliżonym do pierwowzoru, ale również próbą odtworzenia tradycji słuchania i sytuacji muzycznej, które miały miejsce w dawnym Gdańsku - mówi Andrzej Szadejko, dyrektor festiwalu ORGANy PLUS+ 2020, który odbędzie się od 2 do 12 października w świątyniach: św. Trójcy, św. Jana i św. Jana Bosko.
02.10.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

 

 

Na zdj. Andrzej Szadejko podczas inauguracji organów bocznych w Centrum św. Jana w Gdańsku w marcu 2020 r.
Na zdj. Andrzej Szadejko podczas inauguracji organów bocznych w Centrum św. Jana w Gdańsku w marcu 2020 r.
zdj. Grzegorz Mehring/gdansk.pl


Tegoroczny festiwal ORGANy PLUS+ miał się odbyć, jak zwykle, w dwóch odsłonach – wiosennej i jesiennej, niestety wybuch pandemii spowodował, że czerwcowe koncerty przełożono na październik.
Wzrost zachorowań spowodowała, że od wczoraj Gdańsk został zaliczony do tzw. strefy żółtej. Oznacza to zmniejszenie liczby słuchaczy na koncertach. Nowe przepisy nie zagrażają jednak organizacji festiwalu ORGANy PLUS+.

- Koncerty odbędą się tak, jak zostały zaplanowane - zapewnia Andrzej Szadejko, dyrektor festiwalu. - Są limity, których musimy przestrzegać i będziemy się w nich musieli zmieścić. Na koncerty niebiletowane mamy wejściówki, dotyczy to głównie koncertów w kościele św. Jana, a tam narzucone limit to ok. 90 osób. Kościół św. Trójcy jest ogromny, limit jest dużo większy to ok. 400 osób i byłbym zadowolony, gdyby ludzie go wypełnili.

W programie znajduje się dziewięć koncertów, których wysłuchamy - po raz pierwszy - na nowych instrumentach, w trzech świątyniach: św. Trójcy, św. Jana i św. Jana Bosko.

- W ostatnim czasie w Gdańsku pojawiły się dwa inne instrumenty, które ze względu na swoje wysokie walory artystyczne zasługują na włączenie do ekskluzywnej formuły ORGANy PLUS+ - zapowiada Andrzej Szadejko, dyrektor festiwalu. - Dlatego oprócz koncertów na wspaniałych organach barokowych we franciszkańskim kościele św. Trójcy w Gdańsku, chcemy zaprosić państwa po raz pierwszy do Centrum św. Jana, gdzie we współpracy z Nadbałtyckim Centrum Kultury przedstawimy dwa koncerty na organach klasycznych, oraz do kościoła oo. Salezjanów pw. Św.Jana Bosko na Oruni na dwa koncerty na organach późnoromantycznych.

Dodatkowe instrumentarium pozwoliło poszerzyć repertuar o dzieła kompozytorów drugiej połowy XVIII, pierwszej połowy XIX oraz przełomu wieków XIX i XX wieku, zgodnie z praktyką wykonawczą epoki.

- Tegoroczny szósty już festiwal ORGANy PLUS+ daje nam szansę posłuchania pięknej muzyki rozbrzmiewającej nie tylko z jedynego w Polsce muzycznego Lektorium, w niezmienionej od 500 lat gotyckiej akustyce kościoła Św. Trójcy, ale także w oryginalnie zachowanym  XIX- wiecznym kościele neogotyckim na Oruni oraz w pieczołowicie zrekonstruowanym wnętrzy gotyckiego kościoła Św. Jana w Gdańsku, w sposób nieosiągalny nigdzie indziej.

Artyści, jak w latach ubiegłych, przygotowali specjalne, dedykowane tym miejscom i instrumentom programy. 

- Festiwal ORGANy PLUS+ artystycznie nawiązuje do idei rekonstrukcji - tłumaczy Andrzej Szadejko. - Koncerty, na które Państwa zapraszam, tylko z nazwy są wydarzeniami, do których przyzwyczaiły nas sale koncertowe. W rzeczywistości są artystycznym eksperymentem, próbą odtworzenia nie tylko samej muzyki w kształcie jak najbardziej zbliżonym do pierwowzoru, ale również próbą odtworzenia tradycji słuchania i sytuacji muzycznej, które miały miejsce w dawnym Gdańsku. 

Goldberg Baroque Ensemble, założony przez Andrzeja Szadejkę w 2008 roku, specjalizuje się w interpretacjach muzyki wokalno-instrumentalnej dawnego Gdańska i Pomorza
Goldberg Baroque Ensemble, założony przez Andrzeja Szadejkę w 2008 roku, specjalizuje się w interpretacjach muzyki wokalno-instrumentalnej dawnego Gdańska i Pomorza
mat. festiwalu


PROGRAM FESTIWALU

W piątek, 2 października, godz. 19 

We franciszkańskim kościele św. Trójcy wybitny organista śląski Marek Pilch i  niezwykły męski zespół wokalny Stolzer Ensemble przygotowali program złożony z dzieł organowych gdańskiego organisty i kompozytora Daniela Magnusa Gronauaktóry NB. na początku swojej artystycznej kariery był organistą w kościele Św. Anny należącym do kompleksu klasztornego Św. Trójcy, oraz szesnasto- i siedemnastowiecznych dzieł wokalnych ze zbiorów śląskich także opartych na chorale protestanckim.

W sobotę 3 października o godz. 19.00 

również w kościele Św. Trójcy rozpoczniemy po raz pierwszy w Polsce nową serię koncertów prezentujących chronologicznie twórczość organową Jana Sebastiana Bacha. W ten sposób wraz z Andrzejem Szadejką – dyrektorem artystycznym festiwalu oraz Michałem Grabczukiem – utalentowanym młodym barytonem, będziemy mogli obserwować krok po kroku, jak rodził się i rozwijał muzyczny geniusz wielkiego kompozytora. Dwa kolejne koncerty przeniosą nas do epok, których jeszcze na naszym festiwalu nie prezentowaliśmy. 

W niedzielę 4 października o godz. 16.30 

wystąpi młody polski organista Marek Fronc z Wrocławia. Wraz z nim zagra znany gdański trębacz – Paweł Hulisz. Obaj muzycy zaprezentują w kościele oo. Salezjanów na Oruni późnoromantyczną muzykę kompozytorów frankofońskich przełomu dziewiętnastego i dwudziestego wieku. Oprócz polskiego debiutu belgijskiego muzyka atrakcją będzie też program, w którym oprócz dzieł uznanych kompozytorów, np. Cesara Francka, pojawią się również nieznane kompozycje premierowe, przygotowane specjalnie na ten koncert. 

Pierwszy przedłużony weekend festiwalowy zakończymy w poniedziałek 5 października o godz. 19.00 w Centrum Św. Jana koncertem monograficznym wybitnego niemieckiego organisty, profesora Akademii Muzycznej w Kolonii – Andreasa Rothkopfa. Jako wybitny znawca muzyki klawiszowej Roberta Schumanna muzyk ten w 210 rocznicę śmierci kompozytora zaprezentuje wszystkie jego dzieła na organy i fortepian pedałowy na nowo zrekonstruowanych organach z 1761 roku, których stylistyka jest charakterystyczna dla muzyki tego niemieckiego romantyka.

W piątek 9 października o godz. 19.00 drugą serię koncertów rozpoczniemy w kościele Św. Jana. Pozostaniemy w stylistyce romantycznej. Tym razem osią repertuarową koncertu będzie twórczość i postać duńskiego kompozytora z początku dziewiętanstego wieku – Nielsa Gadego, który wywarł wpływ na wielu innych skandynawskich i niemieckich kompozytorów. Utwóry samego kompozytora, jemu dedykowane oraz jego własne transkrypcje kompozycji Jana Sebastiana Bacha usłyszymy w wykonaniu duetu krakowskich organistów, profesora tamtejszej Akademii Muzycznej – Andrzeja Białko oraz jego żony – Jadwigi Kowalskiej. Po raz drugi będziemy mogli się przekonać, jak znakomicie wyprzedzała swoją epokę i fantastycznie sprawdza się w muzyce wczesnoromantycznej stylistyka brzmieniowa gdańskich organów zbudowanych w drugiej połowie osiemnastego wieku. 

W sobotę 10 października o godz. 19.00 powrócimy do kościoła Św. Trójcy. Po raz pierwszy na naszym festiwalu wybrzmią dźwięki gdańskich kantat osiemnastowiecznych. Goldberg Baroque Emsemble oraz międzynarodowi soliści – Ingrida Gapova – sopran, David Erler – alt, Georg Poplutz – tenor oraz Thilo Dahlmann – bas wykonają po raz pierwszy po prawie trzystu latach kantaty świeckie gdańskiego kapelmistrza – Johanna Christiana Balthasara Freislicha, w tym kantatę gimnazjalną, która była wykonywana w tym wnętrzu 260 lat temu. 

W niedzielę 11 października o godz. 16.30 zawędrujemy po raz ostatni w tym roku do kościoła na Oruni i podążymy późnoromantycznym tropem wraz z jednym z najwybitniejszych polskich organistów – Karolem Gołębiowskim oraz jego gościem, niezwykłą sopranistką – Agatą Wiśniewską. W programie premierowego koncertu swoisty pojedynek dwóch twórców przełomu dziewiętnastego i dwudziestego wieku – zapatrzonego w przyszłość twórcy Roty – Feliksa Nowowiejskiego oraz rozkochanego w twórczości Bacha – Maxa Regera.  Drugi przedłużony weekend zamkniemy akcentem muzycznym naszych południowych sąsiadów. 

W poniedziałek 12 października o godz. 19.00 ponownie we franciszkańskim kościele dwóch krakowskich artystów – Wacław Golonka na organach i Zbigniew Pilch na skrzypcach barokowych zawiodą nas do osiemnastowiecznych Czech i na Morawy – krainy, z której w owym czasie wywodziło się wielu muzyków o europejskiej renomie. To jednak nie koniec, bo niejako na deser, w środę 14 października o godz. 19.00 w przepięknym prezbiterium kościoła Św. Trójcy zespół Goldberg Baroque Ensemble, tym razem z polskimi solistami – sopranistką Anną Zawiszą, alcistką Heleną Poczykowską, tenorem Sebastianem Machem oraz basem Dawidem Biwo zaprezentują premierowo monograficzny koncert kantat Johanna Theodora Roemhildta ze zbiorów PAN Biblioteki Gdańskiej – kompozytora, który nigdy w Gdańsku nie był, ale jego dzieła były tutaj często wykonywane, o czym świadczy największy w Europie zbiór utworów zachowanych właśnie w Gdańsku.

Zobacz ubiegłoroczną zapowiedź festiwalu:

 

BILETY:

Cena biletów: 25 PLN – normalny, 10 PLN - ulgowy

Bilety ulgowe przysługują: studentom (z ważną legitymacją), posiadaczom Karty do Kultury, posiadaczom KARTY DUŻEJ RODZINY, Patronom Piszczałek. Bezpłatne wejście przysługuje: młodzieży szkolnej, studentom uczelni artystycznych oraz emerytom i rencistom.

Bilety można nabyć na godzinę przed koncertem w kasie festiwalu oraz na bilety@organyplus.com

Miejsca na koncerty nie są numerowane.

W dniach 5,9,12 października WSTĘP WOLNY.






TV

Gdański zegar spełnia życzenia?