• Start
  • Wiadomości
  • Ranking: Długi Targ w Gdańsku wśród najbardziej prestiżowych ulic w Polsce

Długi Targ w Gdańsku wśród najbardziej prestiżowych ulic w Polsce. Ranking “TOP10 high streets”

Nowy Świat w Warszawie, Floriańska w Krakowie, Krupówki w Zakopanem a w Gdańsku Długi Targ. Ulubiona ulica gdańszczan i turystów znalazła się w pierwszej dziesiątce prestiżowych ulic z największym potencjałem handlowym. Ranking stworzyła CBRE - największa na świecie firma doradcza i inwestycyjna z sektora nieruchomości komercyjnych.
19.12.2018
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Ulica Długi targ dominik_paszlinski_wernisaz_gdansk-023_798x533 (1)
Ulica Długi Targ w Gdańsku wśród najbardziej prestiżowych ulic w Polsce
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl


Ulice, które znalazły się w rankingu „TOP10 high streets w Polsce”, wyróżnia połączenie prestiżowych obiektów handlowo- biurowych z walorami turystycznymi miast.

To najważniejsze ulice handlowe, które pełnią kilka funkcji jednocześnie: są zlokalizowane w centrach miast, łatwo do nich dojechać, są położone blisko popularnych, miejskich obiektów turystycznych. Przyciągają najbardziej prestiżowe marki, ale też lokalne i unikalne, które cieszą się popularnością, są poszukiwane przez polskich konsumentów.

- Paradoksalnie rozwojowi ulic handlowych sprzyja ograniczenie handlu w niedziele - mówi Renata Kamińska, ekspert ds. ulic handlowych w CBRE. - Zamknięte supermarkety powodują, że ludzie coraz chętniej spacerują po mieście w celach rozrywkowych i wybierają te miejsca, gdzie oferta usług jest najszersza. Dzięki temu na miejskich pasażach powstają nowe obiekty gastronomiczne i wzrasta liczba osób, które przy okazji robią tam zakupy.  

Eksperci CBRE prognozują, że w ciągu najbliższych 10 lat zasoby powierzchni handlowej na polskich high streets mogą zwiększyć się o 15 - 20 proc. Wzrost ten będzie związany zarówno z powstawaniem nowych ulic i rozwojem już istniejących.


„TOP10 high streets w Polsce”

  1. Nowy Świat w Warszawie
  2. Marszałkowska w Warszawie
  3. Chmielna w Warszawie
  4. Floriańska w Krakowie
  5. Długi Targ i Długa w Gdańsku
  6. Plac Trzech Krzyży w Warszawie
  7. Półwiejska w Poznaniu
  8. Świdnicka we Wrocławiu
  9. Aleje Jerozolimskie w Warszawie
  10. Krupówki w Zakopanem


Zestawienie CBRE „TOP10 high streets w Polsce” zostało przygotowane przez CBRE, międzynarodową firmę doradczą na rynku nieruchomości komercyjnych. Ranking powstał na podstawie subiektywnej analizy ekspertów CBRE, którzy ocenili popularne polskie ulice pod kątem wielu różnorodnych czynników. Wśród nich znalazły się m.in. natężenie i jakość punktów handlowych, w szczególności zajmowanych przez najemców sieciowych, infrastruktura drogowa, komunikacja, potencjał turystyczny (np. bliskość zabytków i baz noclegowych), zaplecze gastronomiczno-rozrywkowe, zainteresowanie inwestorów oraz rosnący popyt ze strony najemców, którzy dostrzegają rosnący potencjał ulic i jednocześnie dywersyfikują formaty handlowe.


Walory najbardziej prestiżowych polskich ulic:

Nowy Świat w Warszawie

Obowiązkowy punkt każdej turystycznej wizyty w Warszawie, jedno z najpopularniejszych miejsc spotkań towarzyskich i najbardziej znana ulica handlowa w Polsce. Nowy Świat aż w 60 proc. zajmują najemcy z branży gastronomicznej - ulica jest coraz bliżej miana „najdłuższej restauracji” współczesnej Europy. Udział najemców modowych spadł tu o 3 p.p. w ciągu ostatnich trzech lat. Dopełnieniem tej ulicy jest Krakowskie Przedmieście, przede wszystkim o turystycznym charakterze, które w tym roku zostało wzbogacone o najbardziej luksusowy hotel w Polsce - Raffles Europejski. Wkrótce mogą pojawić się w nim nieobecne dotąd na polskim rynku marki modowe. Obiekt w połączeniu z ofertą pobliskiego Metropolitana i Moliera 2 nadaje tej okolicy najbardziej prestiżowy charakter w Polsce.

Marszałkowska w Warszawie

Zakupy na Marszałkowskiej to przede wszystkim dom towarowy Wars Sawa Junior - budynek z długą handlową historią, do dziś pewna inwestycja dla wszystkich jego najemców. Ulica ma 3,6 km i choć tylko część jej długości można nazwać „high street”, to drugie miejsce w rankingu CBRE zajmuje nie bez powodu: znajduje się w centrum miasta, może pochwalić się doskonałym dojazdem, wysokim prestiżem i bliskością innych kluczowych handlowych ulic takich jak Chmielna, Krucza czy Aleje Jerozolimskie. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że w ostatnim czasie swoje flagowe showroomy postanowiły otworzyć marki takie jak Volvo czy Ikea ze swoim innowacyjnym konceptem Centrum Ikea dla Firm.

Chmielna w Warszawie

Od wymienionych wyżej ulic, Chmielną odróżnia przede wszystkim zdecydowanie bardziej kameralny charakter. Luksusowe sklepy w małych lokalach z dużymi witrynami, przeplatane uroczymi kawiarniami i podwórzami, w których kryją się różnorodne restauracje, a także znacząco ograniczony ruch samochodowy nadają jej wyjątkowego miejskiego klimatu. A potencjał Chmielnej nadal rośnie. To tu ma powstać Implant - nowoczesny obiekt o powierzchni 5 tys. mkw., w którym znajdą się lokale gastronomiczne, usługowo-handlowe i szkoleniowe. Będzie można w nim odwiedzać m.in. butiki polskich projektantów.

Floriańska w Krakowie

Wartość wydatków turystów w Krakowie szacuje się na 5,5 mld zł rocznie - wynika z raportu CBRE „Krakowskie Ulice Handlowe”. To ogromna kwota, wydawana przede wszystkim w okolicach Rynku Głównego, np. w trakcie zakupów na ulicy Floriańskiej. Krakowskie ulice handlowe wyróżnia przede wszystkim duża liczba butików z akcesoriami, np. biżuterią i galanterią. Oprócz luksusowych zagranicznych marek modowych można tu spotkać wyjątkowo dużo tych rodzimych, niemasowych, często nawet niedostępnych przez internet. Bardzo dobrze widoczny jest tu trend zamiany lokali modowych na gastronomiczne - te pierwsze jeszcze w 2014 r. stanowiły aż 36 proc. najemców, by w 2018 spaść do poziomu 27 proc. A kawiarni i restauracji jest coraz więcej - w analogicznym okresie ich liczba wzrosła o 6 p.p.


dominik_paszlinski_757_jarmark-054_798x533
Jarmark św. Dominika łączy handel z wydarzeniami kulturalnymi 
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl



Długi Targ i Długa w Gdańsku

To typowy przykład ulicy handlowej, na której rozwój handlu jest ściśle związany z turystyką. Położenie blisko rynku i obowiązkowych punktów dla wszystkich zwiedzających miasto przyciąga rzesze turystów. Tu handel ma inny wymiar - dominuje ten drobny, lokalny i pamiątkowy. Jego kwintesencją jest coroczny Jarmark św. Dominika, który łączy handel z wydarzeniami kulturalnymi.

Plac Trzech Krzyży w Warszawie

To tu zlokalizowanych jest najwięcej luksusowych marek w stolicy oraz najlepsze restauracje. Dużym zainteresowaniem cieszą się przede wszystkim luksusowe lokale handlowe w przebudowanym ostatnio handlowo-biurowym budynku Ethos, przyciągającym najbardziej prestiżowe marki. Plac Trzech Krzyży jest położony w ciągu Traktu Królewskiego, a jego przedłużeniem jest ulica numer jeden na mapie polskiego handlu - Nowy Świat.

Półwiejska w Poznaniu

Półwiejska prowadzi prawie do Starego Rynku, z którym dzieli ją ulica Wrocławska i sąsiaduje z prestiżową dzielnicą biurową. Mnogość małych i dużych butików oraz restauracji buduje jej potencjał zakupowy. Dopełnieniem jest Stary Browar, w 2005 r. uznany za najlepsze centrum handlowe średniej wielkości na świecie przez ICSC (International Council of Shopping Centers).

Świdnicka we Wrocławiu

Domy handlowe przy Świdnickiej zaczęły powstawać już w XIX wieku. Obecnie klientów przyciągają przede wszystkim domy handlowe Renoma i Arkady. Oprócz handlu, na ulicy wyłączonej z ruchu kołowego, kwitnie życie towarzyskie. To także trasa do popularnych miejsc rozrywki: Teatru Muzycznego „Capitol”, Dolnośląskiego Centrum Filmowego oraz knajp i pubów wzdłuż ulicy Bogusławskiego.

Aleje Jerozolimskie w Warszawie

Podobnie jak w przypadku Marszałkowskiej, z którą krzyżują się Aleje Jerozolimskie, nie całą długość ulicy można nazwać „handlową”. Jednak to tu znajduje się dom handlowy VitkAc z markami luksusowymi, niedawno sprzedany i odrestaurowany - zabytkowy CEDET, a do Złotych Tarasów przy ul. Złotej jest niedaleko. CEDET to jedna z pierwszych transakcji „highstreetowych” na rynku polskich nieruchomości handlowych. W stolicy ulice handlowe czerpią wyraźne korzyści z deficytu powierzchni w centrach handlowych i przechodzą duże zmiany. Aleje Jerozolimskie są tego najlepszym przykładem - prace prowadzone głównie na odcinku od ulicy Marszałkowskiej do Nowego Światu takie jak modernizacja Rotundy czy właśnie odrestaurowanie CEDET-u wzmacniają wizerunek ulicy i przyciągają nowe marki, deweloperów i inwestorów.

Krupówki w Zakopanem

Handel na zakopiańskich Krupówkach wyrósł na turystyce. Od pełnej góralskiego folkloru alei spacerowej do ulicy handlowej - tak można nazwać ewolucję tego wyjątkowego miejsca. Dziś można tam znaleźć wszystko: sklepy z góralskimi pamiątkami, popularne marki modowe, prestiżowe butiki, obiekty gastronomiczne z typowo lokalną kuchnią i luksusowe restauracje. W grudniu został tutaj otwarty nowy obiekt handlowy - Centrum Handlowe Krupówki 40.


TV

Światowa stolica bursztynu