Co na budowie kładki na Ołowiankę? Zamontowaliśmy kamerę - można obserwować na żywo

Powinna być gotowa pod koniec maja 2017 r. - wtedy każdy będzie mógł ją obejrzeć na własne oczy i przespacerować się nad wodą. O czym mowa? O zwodzonej kładce na Motławie, której realizacja niedawno ruszyła - przygotowywany jest plac budowy. Zamontowaliśmy tam kamerę, by wszyscy miłośnicy Gdańska mogli sprawdzać - dzień po dniu - jakie są postępy w realizacji tej ważnej inwestycji (link znajduje się w tekście poniżej).

Co na budowie kładki na Ołowiankę? Zamontowaliśmy kamerę - można obserwować na żywo
A
A
data publikacji: 20 lipca 2016 r.
Na razie prezentujemy wizualizację, ale już wiosną 2017 r. każdy będzie mógł przespacerować się po zwodzonej promenadzie
Na razie prezentujemy wizualizację, ale już wiosną 2017 r. każdy będzie mógł przespacerować się po zwodzonej promenadzie
DRMG

Będzie miała 70,5 metra długości oraz od 6,76 do 10,56 metra szerokości. Skomunikuje wyspę Ołowiankę z Głównym Miastem, ma także ożywić okolice ul. Grodzkiej. W poniedziałek, 11 lipca, rozpoczyna się budowa kładki pieszej nad Motławą. 

Postępy w jej realizacji można oglądać na żywo, dzień po dniu, dzięki kamerze zamontowanej przez portal Gdańsk.pl obok placu budowy.

OGLĄDAJ TUTAJ

Wykonawca prac kończy już przygotowywanie plac budowy. Ściągany jest jeszcze specjalistyczny sprzęt, zwożone są pierwsze materiały. Prace rozpoczną się od strony Filharmonii Bałtyckiej na Ołowiance, przy budynku klubu sportowego.

W pierwszym etapie robotnicy będą przeprowadzać palowanie. Spacerowicze zobaczą na rzece robocze jednostki pływające, w tym barki obsługujące budowę. Prace od strony wyspy powinny zakończyć się w sierpniu. Kolejne roboty będą prowadzone od strony ul. Wartkiej.

- Pale będą wkręcane, by nie powodować żadnych drgań. W międzyczasie wykonane zostaną także tzw. kierownice, które będą w przyszłości tworzyć zabezpieczenie filarów kładki - tłumaczy Edward Piechnik, kierownik budowy.

Kładka osadzona będzie na czterech podporach. Pierwsza powstanie właśnie od strony wyspy Ołowianka. We wrześniu br. wykonawca planuje rozpocząć prace przy nabrzeżu na wysokości ul. Wartkiej. Po wykonaniu podpór kładki montowane będą elementy jej konstrukcji, które na plac budowy trafią prawdopodobnie drogą wodną, na pontonach.
 

Budowa mostu zwodzonego na Wyspę Ołowiankę już się rozpoczęła
Budowa mostu zwodzonego na Wyspę Ołowiankę już się rozpoczęła
materiały prasowe DRMG

Prowadzone prace nie wywołają utrudnień dla mieszkańców czy turystów poruszających się wzdłuż nabrzeża.

- Tym bardziej, że większy zakres robót planowany jest dopiero po wakacjach. Prace będą prowadzone głównie na wodzie – podkreśla Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Niewykluczone, że pojawią się okresowe ograniczenia, kiedy na miejscu pracować będzie urządzenie palownicze wykonujące elementy konstrukcyjne.

Dyrektor Bartosiewicz zapewnia, że przygotowania idą zgodnie z planem, nie ma żadnych opóźnień. Inwestycja powinna być gotowa pod koniec maja 2017 r.

Kładka prowadząca z Głównego Miasta na wyspę będzie zwodzona. Zgodnie z założeniami, w okresie letnim będzie podnoszona według ustalonego grafiku, do którego będą musiały się dostosować jednostki pływające. Poza sezonem turystycznym pomost będzie otwierany najprawdopodobniej tylko na żądanie zbliżającej się łodzi bądź statku. Otwarcie i zamknięcie będzie trwało maksymalnie dwie minuty, a w razie awaryjnego, ręcznego zamykania kładki - 20 minut.

Powstający obiekt zapewnić ma szybszą komunikację mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów z centrum miasta, ułatwić dostęp do obiektów Filharmonii, Narodowe Muzeum Morskiego oraz Muzeum II Wojny Światowej.

Przetarg na budowę zwodzonej promenady wygrało Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor" z Zawiercia. Inwestycja kosztować będzie 7,65 mln zł.
 

Parametry żeglugowe kładki:

  • światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m
  • światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25m (kładka zamknięta) 2,5 m
  • światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25 m
  • światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m
  • czas otwierania i zamykania przęsła zwodzonego: 2 minuty



Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora