Portal Miasta Gdańska
PL | EN | DE

Budowa kładki na Ołowiankę. Na Motławie coraz więcej pali

Krajobraz Motławy, zwłaszcza ten w okolicach wyspy Ołowianka, zmienia się z tygodnia na tydzień. To za sprawą intensywnych prac przy budowie zwodzonego mostu, który powstaje w tym miejscu. Co się tam obecnie dzieje?

Budowa kładki na Ołowiankę. Na Motławie coraz więcej pali
A
A
data publikacji: 27 września 2016 r.

Gotowe są już trzy podpory pod kładkę na Ołowiankę.
Gotowe są już trzy podpory pod kładkę na Ołowiankę.
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

- Obecnie wykonywane są fundamenty budynku stacji transformatorowej. Poza tym trwa wbijanie 32 pali wykonanych z rury stalowej z zabezpieczeniem antykorozyjnym. Budowana jest także podpora mostu w technologii pali wkręcanych. Tych jest 19 sztuk - wylicza Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje tę inwestycję. - Rozpoczęto również wykonanie ścianki szczelnej wzdłuż palisady z pali, która ma uszczelnić jedną z podpór mostu.

Tę część prac można zaobserwować gołym okiem, ale sporo dzieje się także pod wodą. W miejscu, w którym stanie budynek sterowni, dobiegają końca prace związane z budową komory technologicznej ze ścianki szczelnej. Tworzony jest też wykop w ściance szczelnej pod tzw. ławy fundamentowe sterowni.


Kładka, która połączyć ma dwa brzegi Motławy, powstaje w okolicy ul. Grodzkiej, w rejonie dawnego Zamku Krzyżackiego. Dzięki niej mieszkańcy i turyści szybciej i wygodniej będą mogli dostać się z Głównego Miasta do działającej na Ołowiance filharmonii, a także do obiektów gastronomiczno-usługowych funkcjonujących na terenie Szafarni, Narodowego Muzeum Morskiego czy Muzeum II Wojny Światowej. Zgodnie z planami inwestycja powinna być gotowa pod koniec maja 2017 r.
 


Zwodzony most ma mieć 70,5 metra długości oraz od 6,76 do 10,56 metra szerokości. Według wstępnych założeń, w okresie letnim będzie podnoszona według ustalonego grafiku, do którego będą musiały się dostosować jednostki pływające. Poza sezonem turystycznym pomost będzie otwierany najprawdopodobniej tylko na żądanie zbliżającej się łodzi bądź statku. Otwarcie i zamknięcie będzie trwało maksymalnie dwie minuty, a w razie awaryjnego zamykania kładki - 20 minut.

W ramach inwestycji, poza samą kładką, na Ołowiance wybudowany zostanie także budynek techniczny, gdzie znajdzie się sterownia obsługująca most.
 

Żeglarze i kajakarze muszą zachować ostrożność przepływając w pobliżu placu budowy.
Żeglarze i kajakarze muszą zachować ostrożność przepływając w pobliżu placu budowy.
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Realizacja inwestycji rozpoczęła się w czerwcu br. W ostatnich miesiącach wykonano m.in. trzy podpory, na których zamontowana będzie kładka. Jej elementy przypłyną do Gdańska w przyszłym roku.

Przetarg na budowę zwodzonej promenady wygrało Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor" z Zawiercia. Inwestycja kosztować będzie 7,65 mln zł.

Postępy w jej realizacji można oglądać na żywo, dzień po dniu, dzięki kamerze zamontowanej przez portal Gdańsk.pl obok placu budowy. 


Przeczytaj także:

Co się dzieje na budowie kładki na Ołowiankę?

Przez Motławę marsz! Kto zbuduje kładkę na Ołowiankę? 



Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora