Portal Miasta Gdańska
PL | EN | DE

Będzie zwrot za prąd po awarii sieci ciepłowniczej? GPEC już działa w tej sprawie

Mieszkańcy, którzy na skutek awarii na kilka dni zostali odłączeni od ogrzewania i ciepłej wody, mogą odetchnąć z ulgą - usterka została usunięta. Teraz Gdańskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej pracuje nad tym, by możliwy był zwrot kosztów za prąd pobrany na dogrzanie się grzejnikami i farelkami wypożyczanymi bezpłatnie przez GPEC w czasie awarii.

Będzie zwrot za prąd po awarii sieci ciepłowniczej? GPEC już działa w tej sprawie
A
A
data publikacji: 28 stycznia 2019 r.
Tak wyglądała mobilna wypożyczalnia elektrycznych ogrzewaczy przy ul. Wagnera. Za konieczność korzystania z grzejników z powodu awarii mieszkańcom będzie przysługiwać rekompensata
Tak wyglądała mobilna wypożyczalnia elektrycznych ogrzewaczy przy ul. Wagnera. Za konieczność korzystania z grzejników z powodu awarii mieszkańcom będzie przysługiwać rekompensata
Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Przypomnijmy: do awarii doszło w nocy z czwartku na piątek, 24/25 stycznia. Bez ogrzewania pozostali mieszkańcy nie tylko dziewięciu gdańskich dzielnic (Suchanino, Piecki-Migowo, Jasień, Szadółki, Ujeścisko-Łostowice, Chełm, Orunia, Siedlce i Wzgórze Mickiewicza), ale też części Sopotu. Zawiniło pęknięcie rury ciepłowniczej w rejonie ul. Sobieskiego.

Jeszcze w trakcie feralnej nocy ekipy techniczne zaczęły usuwać przyczyny awarii - okazało się to jednak, że nie było to takie proste i zabrało więcej czasu niż zakładno. Stąd pomysł Gdańskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej, by jak najszybciej ochronić mieszkańców przed styczniowym mrozem i zaoferować ogrzewanie zastępcze.

- Naszym priorytetem w czasie ostatnich dni było jak najszybsze przywrócenie ciepła do mieszkańców górnego tarasu Gdańska. Dlatego zdecydowaliśmy się na uruchomienie punktów, w których mieszkańcy mogli bez zbędnych formalności i za darmo wypożyczyć grzejniki elektryczne. Nie jest to działanie standardowe, ale też nie często przerwy w dostawie ciepła trwają tak długo - komentuje menedżer ds. mediów w GPEC, Jadwiga Grabowska.

Podczas awarii ciepłowniczej GPEC wypożyczał mieszkańcom grzejniki elektryczne
Podczas awarii ciepłowniczej GPEC wypożyczał mieszkańcom grzejniki elektryczne
zdj. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Pomysł się przyjął, grzejniki odebrały setki mieszkańców. Teraz, gdy awaria została naprawiona i ciepło wróciło do gdańskich domów (zobacz: Awarie naprawione. Ciepło wróciło do wszystkich mieszkańców południowych dzielnic. AKTUALIZACJA), GPEC prosi o ich zwrot.

Grzejniki można oddawać w poniedziałek, 28 stycznia, i we wtorek, 29 stycznia, w specjalnych punktach, w tych samych lokalizacjach, w których grzejniki były wydawane (tj. ul. Lema 8, ul. Cygańska Góra 1 - parking przy budynku Gdańskich Nieruchomości, ul. Wagnera 13), w godzinach 17:00-20:00. Dodatkowo w tym tygodniu będzie dostępny dla mieszkańców całodobowy punkt, w którym będzie można zwrócić grzejnik w budynku GPEC, przy ul. Słowackiego 159b.

- Mamy prośbę do mieszkańców, by w miarę możliwości zwracać grzejniki zapakowane w kartony, co bardzo ułatwi nam logistykę - apeluje GPEC.

Dla tych, którzy zmuszeni byli dogrzewać się w ten sposób przez ostatnie dni, przedsiębiorstwo ma też dobrą wiadomość. Planowany jest zwrot kosztów poniesionych przez mieszkańców z powodu awarii. Na szczegóły trzeba będzie jednak trochę poczekać.

- Jeśli chodzi o rekompensaty za korzystanie z alternatywnych źródeł ciepła podczas przerw w dostawie ciepła, będziemy Państwa informować w najbliższych dniach. Prosimy o śledzenie naszej strony internetowej oraz profilu w mediach społecznościowych - mówi Grabowska.

Podobnie w przypadku, gdyby któyś z mieszkańców zauważył nieprawidłowości w dostawie ogrzewania - GPEC również prosi o kontakt.

- Mimo, że parametry wracają już do normy, mogą zdarzać się przypadki, w których w pojedynczych domach wciąż są zakłócenia w dostawie ogrzewania lub ciepłej wody, np. parametry są odczuwalnie niższe - tłumaczy Grabowska. 

Poza zapowietrzeniami na instalacjach wewnętrznych w budynkach, winne mogą być np. zapchane filtry lub drobne uszkodzenia na węzłach. Przed telefonem do biura obsługi klienta GPEC, warto sprawdzić zawory (czy są otwarte) i, jeśli to możliwe, odpowietrzyć obieg.

-
Agata Olszewska (0)
www.gdansk.pl
agata.olszewska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
-
Agata Olszewska (0)
www.gdansk.pl
agata.olszewska@gdansk.pl
więcej tekstów autora