• Start
  • Wiadomości
  • Będą nowe parkingi kubaturowe? Trzecie podejście, pięć lokalizacji - która najciekawsza?

Będą nowe parkingi kubaturowe? Trzecie podejście, pięć lokalizacji - która najciekawsza?

Miasto Gdańsk szuka inwestorów zainteresowanych zaprojektowaniem, budową i eksploatacją parkingów kubaturowych w pięciu lokalizacjach na obrzeżach Śródmieścia. Urzędnicy właśnie zaprosili zainteresowane firmy do składania wniosków na udział w postępowaniu na wybór koncesjonariusza.
24.10.2016
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Parkingi kubaturowe nie są w Gdańsku nowością - istnieją dwa: przy City Forum i przy ul. Jana z Kolna (na zdjęciu). Inwestorzy nie spieszą się do budowy kolejnych, bowiem problemem jest dochodowość tego typu obiektów poza sezonem turystycznym.

Wnioski składać można do 30 listopada br. Kolejny etap postępowania to negocjacje z potencjalnymi inwestorami (kandydatami). Wybór koncesjonariusza zostanie dokonany po ocenie złożonych ofert co jest planowane pod koniec 2017 roku.

Przypomnijmy: przedmiotem koncesji jest zaprojektowanie, sfinansowanie, wybudowanie i eksploatacja ogólnodostępnych parkingów kubaturowych w Gdańsku. Przewidywanym zakresem przedsięwzięcia jest realizacja parkingów w minimum jednej z pięciu lokalizacji: Podwale Przedmiejskie, Podwale Staromiejskie, Targ Rybny, Targ Węglowy i Długie Ogrody. Realizacja przedsięwzięcia obejmuje ponadto sporządzenie projektu organizacji ruchu wraz z jej wprowadzeniem na drogach publicznych oraz odtworzenie na powierzchni parkingów podziemnych funkcji zieleni publicznej.

Wynagrodzeniem koncesjonariusza będzie prawo do eksploatacji parkingów i infrastruktury towarzyszącej, w tym prawo do pobierania pożytków. Wkładem Gdańska w przedsięwzięcie będą nieruchomości wchodzące w skład obszaru inwestycyjnego. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty będą brane pod uwagę następujące kryteria: liczba miejsc parkingowych, średnia cena wybudowania parkingów kubaturowych w przeliczeniu na jedno miejsce parkingowe, okres na jaki zostanie zawarta umowa koncesji, oczekiwana wielkość dopłaty bądź jej brak w przeliczeniu na jedno miejsce parkingowe.

Jest to kolejne, trzecie podejście do wybudowania parkingów kubaturowych w Gdańsku. Dotychczasowe próby nie zakończyły się wyborem partnera, z uwagi na kryzys instytucji finansowych (w pierwszym podejściu) oraz zbyt wysokie oczekiwane przez inwestora dopłaty (w drugim podejściu).

- Obecnie przedsięwzięcie realizowane będzie w oparciu formułę partnerstwa publiczno-prywatnego połączonego z koncesją na roboty budowlane, co zapewni m.in. bardziej elastyczny podział ryzyk pomiędzy stronami umowy. Dodatkowo wprowadzenie nowej lokalizacji na Długich Ogrodach, na której wybudowany może być parking podziemno-nadziemny o niższych kosztach wybudowania, wpływa korzystnie na dwa aspekty – zwiększa potencjalną ilość miejsc postojowych możliwych do uzyskania z lokalizacji przy jednoczesnym zmniejszeniu średniego kosztu wybudowania jednego miejsca parkingowego – wyjaśnia Iwona Bierut, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej gdańskiego magistratu.

Główną zaletą projektu jest lokalizacja parkingów podziemnych w samym sercu Gdańska. Inwestycja ta dotyka wyjątkowo ważnej sfery życia miasta, gdyż celem projektu jest zapewnienia nowych miejsc parkingowych w historycznej części Gdańska, jak dotąd architektonicznie nieprzystosowanej do obsługi intensywnego ruchu samochodowego.

Dokumentacja postępowania znajduje się na stronie internetowej Urzędu Miasta Gdańska:

https://bip.gdansk.pl/zamowienia-publiczne/Zaprojektowanie-sfinansowanie-wybudowanie-i-eksploatacja-ogolnodostepnych-Parkingow-Kubaturowych-w-Gdansku,a,63311

TV

W zoo zamieszkały dwa lemury