PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE
Badacze sprawdzili zwyczaje publiczności gdańskich instytucji kultury. Ciekawe wyniki
Badacze sprawdzili zwyczaje publiczności gdańskich instytucji kultury. Ciekawe wyniki
Tramwajem czy samochodem? Dla artysty czy atmosfery miejsca? To, jak docieramy na wydarzenia kulturalne w Gdańsku, i co nas do nich przyciąga, sprawdzili badacze z Działu Badań i Rozwoju Instytutu Kultury Miejskiej.
Publiczność podczas koncertu Andrei Bocellego w Ergo Arenie w styczniu 2019 roku
Publiczność podczas koncertu Andrei Bocellego w Ergo Arenie w styczniu 2019 roku
Fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl

Celem badania publiczności gdańskich instytucji kultury było poznanie zwyczajów tej grupy. Wyniki, przekazane instytucjom, pozwolą łatwiej komunikować się z odbiorcami kultury i wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom. Mogą także usprawnić współpracę pomiędzy poszczególnymi placówkami, wybieranymi przez podobne grupy uczestników.

Dane zbierano w okresie od sierpnia do listopada 2018 roku, w 19. gdańskich instytucjach kultury. Ankieterzy przeprowadzili bezpośrednie wywiady kwestionariuszowe (TAPI - wspierane użyciem tabletu) z 2032 osobami uczestniczącymi w wydarzeniach kulturalnych. Badanie, przeprowadzone przez firmę Danae, koordynowała dr Natalia Brylowska z Działu Badań i Rozwoju Instytutu Kultury Miejskiej.


Badanie publiczności gdańskich instytucji kultury
Badanie publiczności gdańskich instytucji kultury
mat. IKM


WYNIKI

Turyści czy mieszkańcy - kto korzysta z oferty gdańskich instytucji?

Raport sporządzony na podstawie danych zebranych do badania pokazuje, że 44 proc. odwiedzających korzysta z wydarzeń w ramach wizyty turystycznej. W przypadku wystaw stałych aż 91 proc. osób odwiedzających to turyści. Mieszkańcy najczęściej uczestniczą w spektaklach teatralnych, baletowych, operowych (38 proc.), koncertach (29 proc.), festiwalach (25 proc.) i wystawach stałych (22 proc.). Najrzadziej natomiast biorą udział w warsztatach artystycznych, wykładach, debatach oraz konferencjach poświęconych kulturze i sztuce (6 proc.).


Jak docieramy na interesujące nas wydarzenia?

- Osoby pracujące zawodowo lub posiadające własną firmę przyjeżdżają na wydarzenia najczęściej samochodem - ta grupa stanowi aż 41 proc. Tramwaj wybierany jest przez seniorów (30 proc.), natomiast uczniowie i studenci podróżują autobusem oraz SKM lub PKM lub pociągiem - komentuje dr Natalia Brylowska z Działu Badań i Rozwoju IKM.


Planujemy czy decydujemy w ostatniej chwili?

W badanej grupie to mężczyźni okazali się bardziej spontaniczni - 29 proc. z nich decyzję o odwiedzeniu instytucji podjęło tego samego dnia. Turyści takie postanowienie podejmowali wcześniej - niektórzy na kilka dni, a niektórzy nawet na miesiąc przed wydarzeniem. Co ciekawe, w przypadku osób, które nie są turystami, moment decyzji zapadał w dniu wydarzenia lub w dniu je poprzedzającym. Biorąc pod uwagę wiek, decyzję spontanicznie podejmowano najczęściej w grupie wiekowej 25 - 34 lata (30 proc.). Dużo wcześniej wizytę w instytucji zaplanowali uczestnicy w wieku 45-54 lat (22 proc.).

- Analiza momentu podjęcia decyzji pokazuje, że z największym wyprzedzeniem planowany jest udział w koncertach oraz spektaklach: od minimum tygodnia do maksimum ponad miesiąca wcześniej. Najbardziej spontanicznie podejmowane są decyzje o udziale w wydarzeniach dla dzieci czy wystawach - dodaje dr Brylowska.


Dlaczego uczestniczymy w wydarzeniach kulturalnych?

Mieszkańcy Trójmiasta częściej niż osoby z innych miejscowości przychodzili ze względu na autorów/wykonawców (22 proc.). Ważnym dla nich powodem była również lojalność, atmosfera czy też pozytywne doświadczenie z daną instytucją (7 proc.). Z kolei turyści najczęściej wskazywali na motywację w postaci chęci zobaczenia miejsca (34 proc.) oraz ciekawości i poszukiwania nowości (20 proc.).


Badanie publiczności gdańskich instytucji kultury
Badanie publiczności gdańskich instytucji kultury
mat. IKM


Instytucje, które wzięły udział w badaniu: Hevelianum, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Europejskie Centrum Solidarności, Gdańska Galeria Miejska, Gdański Teatr Szekspirowski, Klub ŻAK, Miejski Teatr Miniatura, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku, Opera Bałtycka, Teatr Wybrzeże, Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku, Muzeum Archeologiczne w Gdańsku, Muzeum Gdańska, Gdański Archipelag Kultury, Cappella Gedanensis, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis oraz Instytut Kultury Miejskiej.


Pełen raport badania publiczności gdańskich instytucji kultury dostępny jest na stronie Instytutu Kultury Miejskiej.


oprac. AOwww.gdansk.plredakcja@gdansk.pl