Werdykt jury 12. All About Freedom Festival był jednogłośny. Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska trafiła do Siergieja Dworcewoja za dramat “Ayka”, który pokonał pozostałe cztery konkursowe produkcje:
“Za wnikliwe spojrzenie na rzeczywistość jak z sennego koszmaru, której doświadczają tysiące samotnych kobiet marzących o poprawie swojego losu. Siergiej Dworcewoj z wyjątkową wyrazistością jak fotograf wydobywa z tragicznej sytuacji młodej imigrantki z Kirgistanu gesty i sytuacje będące świadectwem jej głębokiego upadku, ale i rozpaczliwej walki o odzyskanie godności, pomimo emocjonalnego zlodowacenia i braku ludzkiej solidarności.
“Ayka” to perfekcyjnie zrealizowane, autorskie kino, pozwalające utożsamić się z cierpieniem tych, którzy płacą najwyższą cenę za wolę przetrwania. Widz zostaje z pytaniami o sens tej walki, granice poświęcenia, solidarności - czym ona jest w dzisiejszym świecie i czy w ogóle jest.”
„Ayka” to opowieść o emigrantce zarobkowej, która każdego dnia walczy w Moskwie o przetrwanie i godność. Właśnie urodziła dziecko, nie ma pracy, własnego pokoju, ma za to wierzycieli. Za kreację Ayki Samal Esljamova otrzymała na festiwalu w Cannes nagrodę za najlepszą rolę kobiecą. Film już pod koniec listopada br. będzie można zobaczyć w polskich kinach.
Siergiej Dworcewoj mieszka w Rosji, urodził się w Kazachstanie. Nie było go na gali w ECS, ale podziękował za wyróżnienie w krótkim, przesłanym przez siebie filmie. Podkreślił, że szczególnie cieszy go wyróżnienie w kraju autorki zdjęć do “Ayki” - jest nią Jolanta Dylewska.
Nagroda wynosi 30 tys. zł, zwycięzca otrzymuje także pamiątkową statuetkę z logo festiwalu.
Filmy oceniało jury w składzie: Agnieszka Lichnerowicz – dziennikarka, reporterka Radia TOK FM, specjalizująca się w tematyce międzynarodowej; Janusz Wróblewski – dziennikarz filmowy, autor scenariuszy filmowych i książki, wieloletni rzecznik prasowy Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz Jan P. Matuszyński – reżyser filmów fabularnych i dokumentalnych, jego „Ostatnia Rodzina” zdobyła Złote Lwy festiwalu w Gdyni dla najlepszego filmu oraz Paszport „Polityki” w kategorii Film (2016).
Pozostałe filmy, które walczyło o festiwalowe laury to: „Donbas” (reż. Siergiej Łoźnica), „Najczystszy jest popiół” (reż. Zhangke Jia), „Sny wędrownych ptaków” (reż. Cristina Gallego, Ciro Guerra) oraz „Obnażeni” (reż. Jaron Szani).
- Otrzymaliśmy w konkursowych filmach ekskluzywny pakiet różnych doświadczeń. Wszystkie przekazywały wiele informacji, spostrzeżeń i emocji, których nie chcemy odczuwać, dlatego te obrazy tak mocno działają - mówił Jan P. Matuszyński.
- To były takie opowieści ze zglobalizowanego świata, które jesteśmy zmuszeni jakoś rozumieć i mieć o nich opinie. Bardzo często są one pozbawione głębszej refleksji - dodała Agnieszka Lichnerowicz. - W pewnym sensie każdy z tych filmów dotyka zjawisk, którymi w Polsce także żyjemy, choćby kwestia migracji, czy rzeczywistości, która miesza się z nierzeczywistością propagandy i social media.Może same historie są odległe, ale te zjawiska są u nas obecne. I to bardzo istotne, żebyśmy je jak najlepiej rozumieli, nie tylko jako procesy polityczne czy społeczne, ale w sensie głębszym, etycznym, humanistycznym. Te filmy pomagają się nam z tym zmierzyć, niekoniecznie dając odpowiedzi.
Warto dodać, że w tym roku już po raz siódmy również publiczność AAFF typuje najlepszy obraz. Zwycięzcę poznamy 31 października.
To jednak jeszcze nie koniec AAFF, w ostatni dzień festiwalu, w niedzielę (28 października) w programie:
- godz. 12: premierowy pokaz powarsztatowych filmów w technice animacji poklatkowej ZOOM NA WOLNOŚĆ, wstęp wolny
- godz. 13.30 dla dzieci i rodziców w OGRODZIE POWOLNOŚCI zagra Jerz Igor, w składzie m.in. fortepian, bębny, perkusja, gitara, klarnet, flet, puzon, trąbka i wiolonczela - wstęp wolny
- godz. 15 „Dom nad morzem” (reż. Robert Guédiguian) – kameralna opowieść o rodzinie, prowadzona momentami w stylu Woody’ego Allena i Érica Rohmera, którą można odczytać jako metaforę całego europejskiego społeczeństwa
- godz. 18 „Sny wędrownych ptaków” (reż. Cristina Gallego, Ciro Guerra) – opowieść o życiu prowincji Kolumbii przed nadejściem czasów Pablo Escobara
- godz. 20 „Obnażeni” (reż. Jaron Szani) – przypominający nieco „Krótki film o miłości” Krzysztofa Kieślowskiego, ale idący dalej w swoich konsekwencjach.
bilety na projekcje w cenie 12 zł
Każdego roku podczas AAFF pokazywane są najnowsze filmy, nagradzane już na światowych festiwalach, ale często niszowe, które nie mają szansy gościć na ekranach dużych kin. W audytorium ECS zobaczyć można było trzy polskie premiery: nagrodzoną „Aykę” (reż. Siergiej Dworcewoj), „Obnażeni” (reż. Jaron Szani) oraz dramat „Ostatni dzwonek” (reż. Sébastien Marnier). Trójmiejską premierę podczas AAFF miał zaś dokument: „Dobra zmiana” (reż. Konrad Szołajski). Na program festiwalu złożyło się w sumie 16 filmów.
Nowością tegorocznej edycji było AAFF KIDS, czyli poranne projekcje dla widzów najmłodszych. Łącznie w pokazach i animacjach wzięło udział ponad 500 dzieci.