• Start
  • Wiadomości
  • Ars Electronica Garden Gdansk. Artyści w laboratorium - 10 lat art & science w CSW Łaźnia

Ars Electronica Garden Gdansk. Artyści w laboratorium - 10 lat art & science w CSW Łaźnia

10 lat bioartu w CSW Łaźnia to okazja do świętowania, ale też analiz i kolejnych wystaw, m.in. udziału w międzynarodowym festiwalu Ars Electronica. Uczestniczący w gdańskiej odsłonie wydarzenia artyści, sięgając po różne środki artystycznego wyrazu, stawiają pytania o sposób tworzenia i odbiór cyfrowej obecności, o ludzkie i nie - ludzkie relacje oraz o skutki dla środowiska gromadzenia ogromnych baz danych.
08.09.2021
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Praca „Roślino~Zwierzęta” Elvina Falmingo jest częścią długoletniego projektu artysty - „Symbiotyczność tworzenia”. W CSW Łaźnia 1 możemy ją obejrzeć od 10 do 12 września 2021 w godz. 14-20
Praca „Roślino~Zwierzęta” Elvina Falmingo jest częścią długoletniego projektu artysty - „Symbiotyczność tworzenia”. W CSW Łaźnia 1 możemy ją obejrzeć od 10 do 12 września 2021 w godz. 14-20
fot. mat. CSW Łaźnia

 

Art & Science to nowy nurt sztuki współczesnej, który łączy ze sobą dwie odległe wydawałoby się dziedziny, takie jak sztuka i nauka, szczególnie ta interesującą się życiem, zarówno na poziomie komórkowym, jak i całych organizmów. Innymi słowy, do projektów artystycznych włączane są osiągnięcia z zakresu takich dziedzin nauki, jak m.in. biologia, medycyna, weterynaria, botanika czy ogrodnictwo.

Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia prezentuje prace tego nurtu już od wielu lat i dopracowało się poważnego uznania na świecie.

- Należymy do ścisłej czołówki dziesięciu instytucji na świecie zajmujących się zagadnieniami art & science - mówi Jadwiga Charzyńska, artystka, menadżer kultury i muzealnik, od 2003 dyrektor Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia”. - Rok temu gościliśmy gwiazdę tego nurtu Victorię Vesnę, a obchody dziesięciolecia naszego cyklu art&science rozpoczęliśmy w tym roku wystawą Olgi Kisselevej. Artystka przygotowała pracę dedykowaną tragedii w Babim Jarze, gdzie podczas II wojny światowej hitlerowcy w ciągu dwóch dni rozstrzelali ponad 30 tys. żydowskich jeńców.

Wernisaż wystawy odbył się 13 sierpnia 2021 r., i można ją oglądać w CSW Łaźnia 2 (Gdańsk Nowy Port, ul. Strajku Dokerów 5) do 30 września.

 

ARS ELECTRONICA GARDEN GDANSK 2021

Jedną z aktywności CSW Łaźnia w zakresie bioartu jest udział placówki w festiwalu Ars Electronica, którego tegoroczna gdańska odsłona Ars Electronica Garden Gdansk 2021 w CSW Łaźnia rozpoczyna się 8 września 2021 i potrwa do 12 września.   

- Po raz kolejny włączamy się w program “ogrodów” Ars Electronica, czyli prezentacji z różnych miast, punktów na świecie online - tłumaczy Agnieszka Kulazińska, kuratorka wydarzenia. - Nasza część, nasz “ogród” nazywa się w tym roku “Changes and Challenges” i podzielony jest na dwie części: w pierwszej realizowanej w ramach większego unijnego projektu Studiotopia, w której bierze udział 8 partnerów, zawarta jest prezentacja polskich artystów. Na drugą, poświęconą 10-leciu art&science, złożą się dwie dyskusje: wokół wystawy Olgi Kisselevej oraz na temat zmian w podejściu do nurtu art&science z punktu widzenia instytucji, ponieważ przy okazji 10-lecia można sobie pozwolić na pewną refleksję i spojrzenie wstecz.

Polscy artyści, którzy biorą udział w projekcie Ars Electronica Garde Gdansk 2021 to Elvin Flamingo, Karolina Żyniewicz i Justyna Górkowska.

Projekt Elvina Flamingo, artysty i wykładowcy na Wydziale Rzeźby i Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, jest efektem jego fascynacji zjawiskiem symbiozy występującej w naturze.

- Gdański artysta Elvin Flamingo, zaprezetuje kolejną odsłonę długoletniego projektu “Symbiotyczność Tworzenia” - tłumaczy Agnieszka Kulazińska. - Praca będzie zbudowana we współpracy z organizmem wodnym Symsagittifera roscoffensis, które jest unikatowym i całkowicie samowystarczalnym połączeniem rośliny i zwierzęcia - to zwierzę oceaniczne, które mieszka we wnętrzu rośliny. Na potrzeby projektu, i aby stworzyć im jak najlepsze warunki, artysta zbudował dwa inkubatory, w których żyją stworzenia. 

W inkubatorach panują warunki zbliżone do naturalnych dla Symsagittifera: jest zachowana stała temperatura 14°C oraz rytm przypływów i odpływów oceanu, a uczestnicy wystawy będą mogli - jak na scenie - obserwować życie społeczne kolonii oraz wpływ, jaki ludzie wywierają na ich siedliska.

- Projekt artysty to przede wszystkim przedsięwzięcie artystyczno-badawcze, nieograniczające się jedynie do hodowli zwierzęto-roślin - podkreślają kuratorki wydarzenia. - To wnikliwa, holistyczna praca powstała na styku biologii, socjologii, psychologii, technologii i sztuki. Zainspirowana teorią „nie-miejsc” Marca Augé, takich jak porty lotnicze czy dworce kolejowe, gdzie ludzie spotykają się tylko na chwilę i tworzą przypadkowe relacje, jak obserwowane przez nas organizmy, które w naturalnych warunkach tworzą wiry, kuliste formy przypomiające ruchy społeczne. Nawet kształt inkubatorów przypomina stację Hamburg Hauptbahnhof. Inspiracją dla artysty były też filmy „Dogville” i „Manderlay”, z niedokończonej trylogii Larsa von Triera.

Praca artysty prezentowana będzie w CSW ŁAŹNIA 1 w terminie 10-12 września 2021 w godzinach 14.00-20.

 

Interaktywny projekt VR Justyny Górowskiej zatytułowany jest “Archiwum Błękitnej Humanistyki” i będzie dostępny od 8 do 12 września 2021. Artystka zgłębia w nim temat przechowywania danych w niciach zsyntetyzowanego DNA.

Archiwum Błękitnej Humanistyki zainicjowały Justyna Górowska oraz Ewelina Jarosz, aby gromadzić i kreatywnie wykorzystywać różne formy podwodnej dokumentalistyki polskich środowisk wodnych (są to zdjęcia, skany 3D, nagrania wideo, found footage, wizualizacje AR, VR, MR). Materiały mają służyć badaczkom i badaczom różnych dyscyplin nauki, edukatorkom i edukatorom, artystkom i artystom.

Jak rozumieć ten projekt? 

- DNA jest w stanie przechowywać dane cyfrowe lepiej niż krzem w naszych komputerach, zmieścić miliony terabajtów w kilkugramowej zawiesinie płynu i tym samym zminimalizować koszt ekologiczny światowej sieci cyfrowych baz danych. Wystarczy dekodowanie binarnego kodu do zsyntetyzowanych nici DNA - wyjaśnia kuratorka. - Wyobraźmy sobie cyfrowe Archiwum Błękitnej Humanistyki docelowo zachowane w postaci płynu, gdzie cyfrowe jest jedynie transferem do swojej oryginalnej postaci. Zrealizowana praca w wirtualnej rzeczywistości online będzie inauguracją archiwum błękitnej humanistyki. Interaktywna wirtualna rzeczywistość wykreowana w pracy artystki przybierze formę hybrydowego środowiska, kropli płynu i biologicznej bazy danych, w którym materiał biologiczny unosi się pośród pasm kodującego DNA.

[Informacje techniczne: Ładowanie strony zależy od szybkości łącza internetowego, wersji przeglądarki (preferowane zaktualizowane wersje Mozilla Firefox i Chrome) oraz od urządzenia, na którym jest wyświetlana. Może ono potrwać od 15 sekund do kilku minut. Po przestrzeni należy poruszać się za pomocą strzałek na klawiaturze i myszki, która steruje ruchami głowy. Aby poruszać się szybciej należy użyć strzałki i przycisku Shift.]

 

Karolina Żyniewicz zaprasza z kolei na warsztat performatywny online “Zoom on matter. Ethnography of flattened embodiment”, który odbędzie się w języku angielskim 11 września, w godz. 16.00-18.00. 

- Artystka pyta co się dzieje z naszymi ciałami podczas wirtualnej obecności - mówi Agnieszka Kulazińska.

- Chcę poznać ciała, które znajdują się „po drugiej stronie ekranu” - tłumaczy artystka. - Zoom pozwala używać filtrów lub sztucznego tła. Dzięki tym sztuczkom można tworzyć złudzenie ciał. Pokazują to, jacy chcielibyśmy być, a nie jacy jesteśmy. Co oznacza cielesna prawdziwość w relacjach na odległość? - pyta i zachęca do dyskusji.

Warsztaty odbywają się na Zoomie. Wymagana jest rejestracja (maks. uczestników 11 osób). Uczestnicy proszeni są o przygotowanie krótkiego materiału wideo przy użyciu komunikatorów internetowych przed warsztatami, istnieje również możliwość stworzenia improwizowanego wideo podczas warsztatów. Wideo powinno być odpowiedzią na tematykę warsztatów i może przyjąć dowolną formę, np. performansu wideo, tekstu czytanego przez uczestnika, pokazu slajdów itp. Wideo powinno mieć maksymalny czas trwania 3 minut i zostać przesłane na adres artandscience@laznia.pl. Link do spotkania na Zoomie zostanie przesłany dwie godziny przed warsztatami

Zapisy TUTAJ.

Koszt: 9 € bilet ważny na wszystkie wydarzenia online Festiwalu lub bezpłatny tylko na warsztat, rejestracja przed warsztatami pod adresem artandscience@laznia.pl

9 września, o godz. 17, odbędzie się dyskusja poświęcona dekadzie programu art and science w CSW ŁAŹNIA. Uczestniczyć w niej będą: Ryszard W. Kluszczyński, Christa Sommerer, Chris Salter, Nina Czegledy, Jadwiga Charzyńska. Moderatorka: Aleksandra Hirszfeld.

Pełny program ARS ELECTRONICA GARDEN GDANSK 2021 znajduje się tutaj.

 

TV

Światowa stolica bursztynu