• Start
  • Wiadomości
  • Zwycięzcy konkursu „Sieć Kultury”: inspirują, edukują, tworzą nowe ośrodki. Możesz być jednym z nich

Zwycięzcy konkursu „Sieć Kultury”: inspirują, edukują, tworzą nowe ośrodki. Możesz być jednym z nich

Wydarzenia kulturalne w miejscach pozbawionych dostępu do kultury, bezpłatne warsztaty artystyczne dla dzieci i młodzieży, ciekawe projekty aktywizujące małe społeczności i integracja grup wykluczonych - to wyzwania, jakich podjęli się zwycięzcy konkursu „Sieć Kultury” z całego Pomorza. O tym, co ich natchnęło i czy było warto, opowiedzieli w Gdańsku, w Tetrze Szekspirowskim, podczas III Pomorskiej Giełdy Inspiracji. Warto przeczytać - trwa nabór do kolejnej odsłony projektu.
17.02.2018
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Koordynatorzy 10. zwycięskich projektów, które wyłoniono w konkursie 'Sieć Kultury 2017' o swoich inspiracjach i efektach zrealizowanych inicjatyw opowiedzieli podczas spotkania w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim

Kulturowa praca u podstaw

„Sieć Kultury. Edukacja kulturowa w województwie pomorskim” - bo tak brzmi pełna nazwa - to program wspierający inicjatywy kulturalne w regionie, organizowane przez przedstawicieli sektora kultury: animatorów kultury, pracowników domów kultury, bibliotek, teatrów, muzeów, itp., przy współpracy nauczycieli i edukatorów, czyli przedstawicieli sektora edukacji. Jego celem jest integracja (czyli „sieciowanie” - stąd nazwa programu), dokształcanie i wspieranie kadr kultury z całego województwa pomorskiego.

Jakiego rodzaju inicjatywy są wspierane? Zarówno te mniejsze, jak i większe: warsztaty artystyczne dla dzieci i młodzieży, działania integrujące mieszkańców, w tym grupy wykluczone, projekty promujące czytelnictwo czy rozwijające zdolności twórcze, słowem służące szeroko pojętej edukacji kulturowej. Temat oraz forma projektów jest dowolna i zależy wyłącznie od pomysłodawcy.

- Program stwarza warunki do spotkania reprezentantów sfery kultury z przedstawicielami placówek oświatowo-edukacyjnych w różnych przestrzeniach i konfiguracjach, po to by lepiej się poznać i zrozumieć - mówi Agata Andrasiak z Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku, który odpowiada za program „Sieć Kultury” w województwie pomorskim. - Można stwierdzić, że to „tylko spotkanie”, ale dla mnie to „aż spotkanie” - połączone ze wzajemnym poznaniem się, bo województwo pomorskie nie jest jednym spójnym regionem, a raczej subregionami o skomplikowanej historii - podkreśla.

Czy warto się włączyć? Na początek niech przemówią twarde dane: do ubiegłorocznej edycji programu zgłosiło się prawie 1,5 tysiąca osób. Najciekawsze inicjatywy - 10 projektów - zdobyły dofinansowanie w ramach programu, wynoszące łącznie 100 tys. złotych. Program zrealizowano jeszcze w tym samym roku w 12. miejscowościach - miastach i wsiach - na Pomorzu: w Szopie (gmina Sierakowice), Czarnej Dąbrówce, Słupsku, Sikorzynie, Wejherowie, Luzinie, Ciekocinie (gmina Choczewo), Brodnicy Górnej i Dolnej, Chojnicach, Skórowie oraz Gdyni.

Agata Andrasiak - Instytut Kultury Miejskiej, koordynator programu 'Sieć Kultury'

Młodzież zaczęła czytać, społeczność się zintegrowała

Efekty są widoczne. W piątek, 16 lutego, 2018 r. w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim odbyło się podsumowanie działań „Sieci Kultury 2017” - III Pomorskiej Giełdy Inspiracji. Autorzy i koordynatorzy projektów, które zrealizowano dzięki dofinansowaniu, opowiedzieli o swoich inspiracjach, celach, osiągnięciach i refleksjach.

Wśród najważniejszych spostrzeżeń: program pozwolił zdobyć nowe doświadczenia, zarówno uczestnikom, do których był skierowany, jak i organizatorom, wzbudził ogromny entuzjazm i niebywale pobudził kreatywność osób, które z niego skorzystały, a co więcej, pozytywnie wpłynął na życie drugiego człowieka - szczególnie w przypadku projektów skierowanych do grup wykluczonych i społeczności pozbawionych dostępu do działań kulturalnych na co dzień.

Zrealizowane projekty, dzięki programowi „Sieć Kultury 2017”:

  • „Dwie Brodnice - jedna historia” - projekt Fundacji „Nasze dzieci”.

To projekt społeczny, nastawiony na integrację mieszkańców. Organizatorzy pragnęli zachęcić lokalną społeczność do zaangażowania się do działań i do stworzenia dobrych relacji międzyludzkich.

- Brodnica była kiedyś jedną wioską, ale rodziny się rozrastały, z czasem nastąpił podział. W jednej, Górnej, znajduje się dwa tysiące mieszkańców, w Brodnicy Dolnej - 198. mieszkańców. Rządzą dwaj sołtysi. Nie było tam żadnego życia - zarówno Brodnica Dolna, jak i Górna nie posiadały żadnej instytucji ani stowarzyszenia. Dopiero w 2010 roku powstało Centrum Sportów Wodnych i Promocji Regionu - mówi Hanna Kajeta, koordynatorka projektu.

W ramach programu zaproponowano dwa przenikające się działania z udziałem różnych grup społecznych: organizowane w Centrum Sportów Wodnych i Promocji Regionu warsztaty artystyczne w zakresie pogłębienia teorii sztuki, malowania architektury obiektów oraz krajobrazu, na których wykonane zostały tablice z rysunkami utożsamiającymi kulturowość obu miejscowości (Brodnicy Dolnej i Górnej), a także stworzenie ścieżki kulturowej na obszarze dwóch Brodnic: Górnej i Dolnej.

- Społeczny charakter projektu wymagał specyficznego podejścia - zdobycia zaufania mieszkańców, podzielenia się z nimi swoimi doświadczeniami, podania przykładowych działań, które pobudziłyby kreatywność mieszkańców i zachęciły do działania lokalnych liderów - podsumowuje koordynator projektu Hanna Kajeta. - Postawiliśmy pierwszy krok w kierunku integracji społeczeństwa.

  • „My - otwarci na teatr” - projekt Wejherowskiego Centrum Kultury

Projekt zakładał poznanie teatru za kulisami oraz przygotowanie spektaklu lalkarskiego, pantomimicznego i żywego planu przez młodzież niesłyszącą i słabosłyszącą z Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 w Wejherowie.

- Projekt przyniósł młodym uczestnikom wiele dobrego. Pokazał, że można tworzyć dzieła artystyczne bez barier. Ekspertów nauczył cierpliwości i wskazał metody pracy z osobami niesłyszącymi - ocenia koordynator projektu Anna Pobłocka.

  • „Mam fazę na czytanie” - projekt Fundacji Solar Trip

Projekt polegał na realizacji nowatorskich działań edukacyjno-artystycznych, które miały zachęcić młodzież do czytania i pokazać im, że literaturę można łączyć z innymi rodzajami sztuki.

- Chcieliśmy wypracować nowe metody, żeby młodzież zaczęła czytać. Zachęcić młodych ludzi do czytania, pokazując im, jak książki pomagają rozwijać zainteresowania pozaliterackie - mówi koordynator projektu Ewa Konarzewska-Michalak. - Oddaliśmy inicjatywę młodzieży. Było to eksperymentalne przedsięwzięcie, w którym obserwowaliśmy, czy metoda łączenia sztuk sprawi, że młodzi, idąc za swoimi pasjami, zainteresują się czytaniem.

Czy to się udało? - Osoby, które nie czytały, zaczęły czytać - potwierdza Konarzewska-Michalak.

  • „Odczarujmy Szekspira” - projekt Gimnazjum nr 11 im. Polskich Noblistów w Gdyni

Kolejny projekt czytelniczy. Tym razem organizatorzy postanowili zaangażować uczniów pierwszej klasy gimnazjum w przygotowanie (promocję, oprawę muzyczną i plastyczną przedstawienia) oraz prezentację spektaklu na podstawie sztuki Szekspira, w różnych miejscach: w szkole, Świetlicy Socjoterapeutycznej „Vitava” i Klubie Seniora.

- W trakcie przygotowań do przedstawienia wielu uczniów przełamało barierę lęku i wstydu, wyzbyło się kompleksów, pokonało nieśmiałość. Uczestnictwo w projekcie w zasadniczy sposób zintegrowało moich wychowanków, uwrażliwiając ich i otwierając na rówieśników z tego samego zespołu klasowego - ocenia koordynator projektu Oliwia Dajnowiec - nauczyciel języka angielskiego w Gimnazjum nr 11 im. Polskich Noblistów w Gdyni.

  • „Kulturalny kurs ku kompetencjom kluczowym” - projekt Fundacji „Aby chciało się chcieć”

Nazwa zagadkowa, ale w rzeczywistości chodziło o zorganizowanie szeroko pojętych warsztatów artystycznych, pod wspólnym hasłem „Moje korzenie”. Zajęcia obejmowały fotografię, muzykę, malarstwo oraz teatr. Cykl zakończył się występem teatralnym przygotowanym przez uczestników.

- Projekt powstał z przekonania, że program kulturalny dla dzieciaków w szkołach jest ubogi, brakuje ciekawych aktywności - tłumaczy koordynator Piotr Zatoń. - Ponieważ w naszej Fundacji staramy się działać interdyscyplinarnie, dlatego postąpiliśmy tak i tym razem: mieliśmy fotografię, dźwięk, malarstwo i teatr. Zorganizowaliśmy cykl prowadzonych regularnie warsztatów, staraliśmy się, żeby te zajęcia odbiegały od typowych zajęć szkolnych, i były jak najbardziej twórcze dla uczestników. Całość zakończyła się obozem artystycznym w Czarnej Dąbrówce, finałem był spektakl inspirowany obrzędami kaszubskimi.

Zatoń widzi też inne korzyści wynikające z udziału w programie. - Trudne przy realizacji zadania było wypracowanie wspólnej, spójnej wizji działań instruktorów - silnych indywidualistów. Pomimo lekkich tarć stworzyliśmy zgrany zespół do kolejnych twórczo-wychowawczo-edukacyjnych zadań.

  • „Komiks pod chmurką… czyli o tym, jak się rozchmurzyć i znaleźć w sobie Superbohatera” - projekt Gminnej Biblioteki Publicznej im. Leona Roppla w Luzinie

Efektem projektu były wielkoformatowe (1250*2500 mm) paski komiksowe, wykonane przez mieszkańców Luzina i okolic. Tematem przewodnim pasków były „Luzińscy Superbohaterowie”.

- Podczas finału - dwudniowej akcji malowania, faktycznie czuliśmy się, jak superbohaterowie. Atmosfera była niesamowita: panowała współpraca, radość tworzenia, rozmowa, wzajemna pomoc, poznawanie innych i siebie, swoich nieodkrytych dotąd zdolności, walka z czasem, bólem pleców i rąk… Spytacie, czy się opłacało? Oczywiście! Rezultaty przeszły nasze oczekiwania – mówi koordynator projektu Maja Krośnicka.

  • „O czym szumią lipy - tworzymy mural” - projekt Pracowni Tereferia Ceramiki i Malarstwa

Projekt opierał się przede wszystkim na zajęciach i warsztatach z ceramiki. Efektem finalnym projektu był mural ceramiczny opowiadający legendę i historię Skórowa.

- Zaskakujące było dla mnie ogromne zaangażowanie partnerki projektu Izabeli Zielińskiej, która nie tylko wspierała realizację działań projektowych, ale poświęcała swój prywatny czas, by projekt mógł przebiegać zgodnie z zamierzeniami. To był strzał w dziesiątkę, zaowocował pięknym muralem oraz przyjaźnią - zdradza koordynator projektu Anna Terefenko.

- Projekt „O czym szumią lipy” otworzył piękną ścieżkę współpracy pomiędzy mną, społecznością lokalną i instytucjami kultury z województwa - dodaje.

  • „kTO w trawie piszczy…?”

Projekt zakładał wakacyjne twórcze warsztaty dla dzieci i młodzieży z miejscowości Sikorzyno. Organizatorzy chcieli pokazać próbki artystycznych zabaw, w których posługując się farbą, kadrem, papierem, dźwiękiem czy patykiem uczestnicy zyskują inne spojrzenie na codzienność ich miejscowości i odnajdują „ducha okolicy”.

- Radość tworzenia, która w okresie wakacyjnym zawitała do Sikorzyna za sprawą „kTO w trawie piszczy?”, przerosła założenia stawiane na etapie projektowania wniosku i zmotywowała - cieszy się koordynator Beata Czerniewicz. - Zaangażowanie wszystkich stron: uczestników, partnerów, realizatorów i przyjaciół projektu było ponadprzeciętne. Dzięki temu uwolniona została bardzo duża dawka pozytywnej energii, która pozostawiła wiele dobrych wrażeń i praktyk, i zaowocowała dalszą chęcią współpracy.

  • „Adopcja z Kulturą”

W ramach projektu zorganizowano cykl bezpłatnych warsztatów z fotografii, w czasie których młodzież miała okazję zobaczyć pracę doświadczonych i utalentowanych fotografów. Uczestnicy nie tylko mieli możliwość nauczyć się od prowadzących technicznego wykorzystania sprzętu, ale również aktywności twórczej, czyli przekształcania fotografii w celowe, zaangażowane społecznie działanie.

- Naszym założeniem było nowatorstwo działania przez wkomponowanie elementów sztuki w zdjęcia. Zachęciliśmy młodzież do stylizowania fotografii w nawiązaniu do wątków z interesujących ich dziedzin sztuki, zostawiając przy tym wolną rękę w doborze tematu - tłumaczy koordynator projektu Ewa Kerplik. - Uczniowie świetnie uchwycili ideę projektu i dopasowali tematykę tak, że zwierzę i model stanowiły kompozycyjną całość zdjęcia.

  • „Kreatywna 13-tka”

Warsztaty: garncarskie, rękodzielnictwa, fotograficzne oraz warsztaty teatralne. Podsumowaniem była wystawa prac rękodzielniczych i fotograficzna oraz wspólny występ.

- Wspólne warsztaty przywróciły osobom niepełnosprawnym poczucie własnej wartości, a często kształciły umiejętność radzenia sobie z emocjami. Szkoła nawiązała stałą współpracę z fundacją, a ja poznałam wspaniałych ludzi, którzy inspirują mnie swoimi pomysłami i otwartością – mówi koordynator projektu Agnieszka Książek.


Koordynatorzy projektów podkreślali pozytywne aspekty udziału w programie: zdobycie nowych doświadczeń i pozytywny wpływ na życie drugiego człowieka

Podobają ci się zwycięskie projekty? Twój może być następny!

Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku, koordynator programu na Pomorzu, ogłasza kolejny konkurs wspierający inicjatywy edukacji kulturowej w regionie.

Wydarzenie skierowane jest do osób, które zajmują się edukacją kulturową indywidualnie, w grupach nieformalnych, w instytucjach lub organizacjach pozarządowych - w szczególności do nauczycieli, pracowników domów kultury, bibliotek, teatrów czy muzeów, edukatorów i animatorów kultury, a także innych osób, które pragną przystąpić do konkursu „Sieć Kultury 2018”.

W konkursie można uzyskać dofinansowanie w kwocie do 12 tys. zł brutto (w kategorii projekty „duże”) i 4 tys. zł brutto (projekty „małe”). Regulamin i szczegółowe informacje na temat programu dostępne są na stronie: www.sieckultury.pl.

TV

W maju kwalifikacje do Mistrzostw Świata w Ergo Arenie!