• Start
  • Wiadomości
  • Program 500 plus. Co z rodzicami, którzy nie złożą wniosku do końca września 2017 roku?

Program 500 plus. Co z rodzicami, którzy nie złożą wniosku do końca września 2017 roku?

Rodzice, którzy nie chcą opóźnień w wypłacie świadczeń 500 plus, mają jeszcze trzy dni na złożenie wniosku. Ci, którzy zrobią to do końca sierpnia 2017 roku, pieniądze otrzymają bez miesięcznej przerwy. Rodzice, którzy nie zdążą i złożą wniosek we wrześniu czy w październiku, dostaną pieniądze później, ale z wyrównaniem od października.
29.08.2017
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Do Gdańskiego Centrum Świadczeń wpłynęło już 17, 5 tysiąca wniosków o świadczenie 500 plus.

- Na 26,5 tysiąca przewidywanych wniosków na świadczenia 500 plus, gdańszczanie złożyli 17,5 tysiąca wniosków - mówi Edyta Zaleszczak-Dyks, zastępca dyrektora Gdańskiego Centrum Świadczeń. - To dużo, widać że rodzice są zainteresowani zachowaniem płynności finansowej w otrzymywaniu świadczenia 500 plus. Większość stara się złożyć wnioski do końca sierpnia 2017 roku, bo tylko wtedy nie będzie przerwy w wypłacie świadczenia, a wiadomo że najbliższe miesiące to wydatki związane ze szkołą i pieniądze są potrzebne.  

Wnioski 500 plus. Terminy i zasady

Wielu gdańskich rodziców wciąż uważa, że wystarczy raz złożony wniosek, aby otrzymywać świadczenie 500 plus już do pełnoletności dziecka. Tak nie jest. Wnioski 500 plus składamy każdego roku od nowa! W 2017 roku nowy okres wypłacania świadczeń rozpoczyna się 1 października. Rodzice na składanie wniosku mają trzy miesiące - od 1 sierpnia do końca października 2017 roku.

I tak, ci którzy zrobią to w sierpniu, wypłaty otrzymają bez miesięcznych przerw, ci którzy wnioski złożą we wrześniu lub październku, mogą otrzymać świadczenie w listopadzie lub w grudnia, ale z wyrównaniem od października. I ważna informacja - rodzice, którzy nie złożą wniosku w ciągu trzech miesięcy przewidzianych przez ustawodawcę, zrobią to np. w listopadzie lub lutym, świadczenie też otrzymają, ale od momentu złożenia wniosku bez wyrównania od 1 października.

Zasady programu 500 plus w 2017 roku pozostają bez zmian, jest to nieopodatkowane świadczenie w wysokości 500 zł wypłacane do pełnoletności dziecka na drugie i kolejne dziecko. Prawo do świadczenia mają tylko rodziny mieszkające w Polsce. Takie samo wsparcie przysługuje także na pierwsze lub jedyne dziecko, wychowujące się w rodzinie o niskich dochodach.

Wniosek o 500 plus można złożyć w gminie, w której mieszkamy, listownie i przez internet. E-wniosek o świadczenie 500 plus można złożyć za pomocą portalu empatia, Profilu Zaufanego, PUE ZUS oraz bankowości elektronicznej. W Gdańsku najwięcej wniosków (ponad 11 tysięcy) wpłynęło za pośrednictwem bankowości elektronicznej. 

Nowi pracownicy, tymczasowe punkty obsługi

Pracownicy Gdańskiego Centrum Świadczeń oszacowali, że od 1 sierpnia 2017 roku wpłynie do nich aż 39 tysięcy wniosków: 500 plus, świadczenia rodzinne i dotyczące funduszu alimentacyjnego. Aby poradzić sobie z taką liczbą wniosków i sprawnie je rozpatrywać, w różnych dzielnicach Gdańska działa 11 punktów obsługi, 10 tymczasowych i jeden stały przy ulicy 3 Maja 9 w Gdańsku.

Tak duża liczba wniosków to wynik zmian w ustawie z 7 lipca 2017, która między innymi umożliwia składanie wniosków o świadczenia rodzinne nie od 1 września, jak było do tej pory, a od 1 sierpnia. Intencją ustawodawcy było umożliwienie składania dwóch czy trzech rodzajów wniosków za jednym razem, co jest korzystne i dla osób uprawnionych do świadczeń i samorządów, które mogą sprawniej je rozpatrywać.

- Aby przyjmować i rozpatrywać wnioski centrum musiało zatrudnić dodatkowych 39 pracowników - mówi Arkadiusz Kulewicz z Gdańskiego Centrum Świadczeń. - Wszyscy przeszli szkolenia z przepisów dotyczących zasad przyznawania poszczególnych świadczeń, obsługi systemów informatycznych i umiejętności niezbędnych do pracy z klientem. Trzeba było też otworzyć tymczasowe punkty obsługi w różnych dzielnicach Gdańska.  Wymagało to od nas wielomiesięcznych przygotowań.

Oblegany punkt przy ulicy 3 Maja 

Głównym punktem przyjmowania wniosków w Gdańsku jest punkt przy ul. 3 Maja 9.  Na osoby, które tu przyjdą złożyć wniosek, czeka wiele stanowisk, automatyczny system kolejkowania, poczekalnia i pokój zabaw dla dzieci. Budynek jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością, mieści się tu też Punkt Informacyjny, w którym dyżurują pracownicy GCŚ. Kolejne punkty działają w różnych gdańskich dzielnicach np na Chełmie, Osowej, Zaspie, Kokoszkach.  

- To najbardziej oblegany punkt - przyznaje Edyta Zaleszczak-Dyks. - To jedyne miejsce z naszych wszystkich punktów, w którym może zdarzyć się kolejka. Dlatego każdego dnia na bieżąco monitorujemy sytuację i tak przekierowujemy naszych pracowników, żeby klienci jak najkrócej czekali na złożenie wniosku. Każdego dnia w punkcie przy 3 Maja mamy około pięciuset nowych wniosków. Łącznie we wszystkich punktach w Gdańsku codziennie dostajemy od ośmiuset do tysiąca wniosków.

W budynku przy 3 Maja 9 w wypełnianiu wniosków pomagają stażyści, co znacznie przyspiesza potem składanie wniosków. GCŚ uruchomiło też przyjmowanie wniosków w niektóre soboty miesiąca, gdzie od godz. 8 do 14 wnioski mogą złożyć osoby, które nie mają na to czasu w tygodniu.

- Działanie tymczasowych punktów obsługi jest zaplanowane na dwa miesiące, sierpień i wrzesień - dodaje Kulewicz. - To czas kiedy tych wniosków będzie najwięcej. Po upływie dwóch miesięcy będziemy je zamykać.

Gdzie składamy wnioski?


Gdańszczanie, którzy zdecydują się złożyć wniosek przy ul. 3 Maja 9, mogą wcześniej umówić się na wizytę dzwoniąc pod numer telefonu 513 902 853. Po dokonaniu rejestracji osoba umawiająca się otrzyma maila z potwierdzeniem terminu i godziny wizyty oraz krótką instrukcję postępowania po przyjściu do punktu obsługi.

Wnioski o świadczenia będzie można składać:

Osobiście w głównym punkcie przyjmowania wniosków: Gdańskie Centrum Świadczeń, ul. 3 Maja 9

Godziny otwarcia:

sierpień-wrzesień

  • poniedziałek - piątek w godz. od 8 do 17

  • w wybrane soboty (26.08.2017 r., 23.09.2017 r., 30.09.2017 r.) w godz. 8 - 14

październik - listopad

  • poniedziałek w godz. od 8 do 15

  • wtorek w godz. od 8 do 15

  • środa w godz. od 8 do 17

  • czwartek w godz. od 8 do 15

  • piątek w godz. od 8 do 15

Osobiście w jednym z 10 tymczasowych punktów obsługi, funkcjonujących w okresie od 1 sierpnia do 30 września 2017 r.:


Klub Osiedlowy „Piastuś” (Przymorze Wielkie), ul. Piastowska 98Aponiedziałek i czwartek w godz. od 11 do 18

  • wtorek, środa i piątek w godz. od 9 do 16

Szkoła Podstawowa Nr 8 (Chełm), Filia ul. Dragana 22

  • sierpień - poniedziałek - piątek w godz. od 10 do 17

  • wrzesień - poniedziałek - piątek w godz. od 14 do 18

Pozytywna Szkoła Podstawowa (Kokoszki), ul. Azaliowa 18

  • poniedziałek i wtorek w godz. od 10 do 17

Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 2 (Osowa), ul. Wodnika 57

  • czwartek i piątek w godz. od 10 do 17

Zespół Kształcenia Podstawowego i Gimnazjalnego Nr 21 (Piecki-Migowo),ul. Marusarzówny 10

  • poniedziałek i wtorek w godz. od 10 do 17

Szkoła Podstawowa Nr 39 (Wrzeszcz Górny), ul. Obywatelska 1

  • środa i czwartek w godz. od 10 do 17

Szkoła Podstawowa Nr 12 (Ujeścisko-Łostowice), ul. Człuchowska 6

  • poniedziałek i wtorek w godz. od 10 do 17

Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 10 (Brzeźno), ul. Krasickiego 10

  • sierpień - czwartek i piątek w godz. od 10 do 17

  • wrzesień - czwartek i piątek w godz. od 14 do 17

Szkoła Podstawowa Nr 16 (Orunia Dolna), ul. Ubocze 3

  • poniedziałek i wtorek w godz. od 10 do 17

Szkoła Podstawowa Nr 61 (Przeróbka), ul. Sienna 26

  • sierpień - środa i czwartek w godz. od 10 do 17

  • wrzesień - środa i czwartek w godz. od 14 do 18

Przez internet i korespondencyjnie:

Pracownicy GCŚ zachęcają do składania wniosków przez internet. Ta forma jest optymalna dla wnioskodawców, ponieważ pozwala im złożyć wniosek w dogodnym momencie, bez konieczności przyjazdu do punktu obsługi i dla instytucji rozpatrujących wnioski, ponieważ czas, który pracownicy musieliby przeznaczyć na przyjmowanie wniosków, mogą poświęcić na ich rozpatrywanie. Oprócz tego wnioski składane elektronicznie są automatycznie wczytywane do systemów informatycznych i nie trzeba ich ręcznie wpisywać.

Osoby, które chcą wniosek złożyć korespondencyjnie, powinny to zrobić na adres: 

Gdańskie Centrum Świadczeń

ul. Powstańców Warszawskich 25

80-152 Gdańsk


Szczegółowe informacje dot. poszczególnych świadczeń oraz wykaz punktów przyjmowania wniosków dostępne są na stronie internetowej Gdańskiego Centrum Świadczeń. Pytania można kierować do pracowników Punktu Informacyjnego, mieszczącego się przy ul. 3 Maja 9. Z pracownikami punktu można skontaktować się również dzwoniąc pod numer telefonu 58 326 79 89, lub pisząc na adres info@gcs.gda.pl.


TV

Kaszubi – tożsamość obroniona. Rozmowa z prof. Cezarym Obrachtem-Prondzyńskim