• Start
  • Wiadomości
  • Moda na barok z odrobiną renesansu. Festiwal muzyki dawnej Actus Humanus Nativitas

Moda na barok z odrobiną renesansu. Festiwal muzyki dawnej Actus Humanus Nativitas

Średniowieczne i renesansowe opracowania tekstów bożonarodzeniowych, „Mesjasz” Handla, madrygały Gesualda, motety Charpentiera i arie pisane dla legendarnego kastrata Farinellego, w wykonaniu światowych gwiazd - tak w dużym skrócie prezentuje się program festiwalu Actus Humanus Nativitas. Muzyczne święto muzyki dawnej rozpoczyna się w środę, 13 grudnia, i potrwa do niedzieli, 17 grudnia 2017 r. Koncerty będą odbywały się w różnych lokalizacjach Gdańska. Bilety jeszcze są.
12.12.2017
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Recital skrzypaczki Martyny Pastuszki zainauguruje tegorocznbny gdański festiwal Actus Humanus Nativitas

Actus Humanus Nativitas to pięć dni i dziesięć koncertów z muzyką na Boże Narodzenie w wykonaniu najlepszych polskich instrumentalistów specjalizujących się w muzyce dawnej oraz zagranicznych gwiazd i zespołów światowego formatu, takich jak: Orlando Consort, Europa Galante, La Compagnia del Madrigale, Ensemble Correspondances czy Les Talens Lyriques.

Pierwszy koncert w ramach festiwalu odbędzie się w środę, 13 grudnia, o godz. 17.30, w Ratuszu Staromiejskim (Gdańsk, ul. Korzenna 33/35). Martyna Pastuszka (skrzypce) oraz Marcin Świątkiewicz (klawesyn) wykonają Sonaten für Violine und Cembalo BWV 1014–1016 Jana Sebastiana Bacha - pierwsze trzy sonaty na klawesyn i skrzypce lipskiego kantora.

Tego samego dnia, o godz. 20, w Centrum św. Jana (Gdańsk, ul. Świętojańska 50) zaśpiewa słynny męski kwartet wokalny Orlando Consort z Wielkiej Brytanii, który przedstawi program Alleluia Nativitas, na który złożą się średniowieczne i renesansowe kompozycje. W repertuarze znajdą się utwory bożonarodzeniowe Josquina des Prés, Clemensa non Papa, Guillaume’a Dufaya, Loyseta Coompère’a, Perotina oraz anonimowe z różnych źródeł od XI do XV w.

Europa Galante. Za stworzeniem zespołu stoi Fabio Biondi, który w 1990 roku pragnął stworzyć włoską orkiestrę instrumentów z epoki. Jak dziś widać (i słychać) to mu się udało

Dzień później, w czwartek, 14 grudnia, o godz. 17, w Ratuszu Głównego Miasta (Gdańsk, ul. Długa 46) odbędzie się recital klawikordowy Marii Erdman z utworami Jana Pieterszoona Sweelincka. Jedna z najbardziej utytułowanych wirtuozek instrumentów klawiszowych, na klawikordzie będącym kopią instrumentu Praetoriusa, wykona dzieła największego mistrza instrumentalnych opracowań melodii religijnych i świeckich, pierwszego kompozytora z „wielkiej czwórki S” wczesnego baroku (Sweelinck, Schütz, Schein i Scheidt).

Natomiast o godz. 20, w Centrum św. Jana wystąpi włoski skrzypek i dyrygent Fabio Biondi, który poprowadzi wykonanie dublińskiej wersji oratorium „Mesjasz” George’a Friderica Handla. Warto posłuchać, choćby dlatego, że to najbardziej znane oratorium tego kompozytora, ale również z tego powodu, że do udziału w koncercie Biondi zaprosił międzynarodową plejadę solistów, wśród których znaleźli się: Delphine Galou, Francesca Lombardi Mazzulli, Anizio Zorzi Giustiniani i Roberto Lorenzi, oraz Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis i własną orkiestrę - Europa Galante.

Corina Marti to szwajcarska flecistka i klawesynistka, która nagrywa i występuje nie tylko na europejskich festiwalach muzyki dawnej, ale także w USA czy na Bliskim Wschodzie

W piątek, 15 grudnia, na początek - o godz. 17 klawesynistka Corina Marti i lutnista Michał Gondko - wychowankowie legendarnej Schola Cantorum Basiliensis i członkowie cenionego zespołu La Morra, wyrysują mapę muzyczną XVI-wiecznej Polski. Do Gdańska przywiozą program zatytułowany „Fantasiae, cantiones et choreae”, na który złożą się zabytki muzyczne z „Tabulatury Jana z Lublina”, kompozycje Wacława z Szamotuł, Mikołaja Gomółki, a także polonica z tabulatur Christopha Löffelholza, Emanuela Wurstisena, Matthaeusa Waissela i inne.

Także w piątek, o godz. 20, w Centrum św. Jana zabrzmią. „Madrygały” Carla Gesualda w porywających interpretacjach La Compagnia del Madrigale, artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych dziś odtwórców włoskiej polifonii renesansowej. Grupa powstała w 2008 roku, a dziś występuje na najważniejszych festiwalach, m.in. Unione Musicale w Turynie, Schwetzinger SWR Festspiele, RheinVokal, a także w prestiżowych salach koncertowych, jak Filharmonia Kolońska, Victoria Hall w Genewie, Musée d’Orsay w Paryżu, Sala Accademica del Pontificio Istituto di Musica Sacra w Rzymie czy Wigmore Hall w Londynie.

Niewątpliwą gwiazdą Actus Humanus Nativitas będzie Ensemble Correspondances. Zespół po raz pierwszy w Gdańsku - i zarazem po raz pierwszy w Polsce - wystąpi w sobotę, 16 grudnia 2017 r.

Wczesny wieczór przedostatniego dnia festiwalu, czyli soboty, 16 grudnia, należeć będzie do carillonu - o godz. 17.30 Monika Kaźmierczak w Kościele św. Katarzyny (Gdańsk, ul. Profesorska 3) wykona program Dietrich Buxtehude: Klavierwerken. W repertuarze znajdą się dzieła mistrza z Lubeki, do którego w 1705 roku udał się… sam Jan Sebastian Bach, aby posłuchać jego kunsztu wykonawczego,

O godz. 20 natomiast, po raz pierwszy w Polsce, w Centrum św. Jana, wystąpi Ensemble Correspondances, pod dyrekcją Sébastiena Daucé’a prezentując w mistrzowskim wykonaniu bożonarodzeniowe pastorale Charpentiera.

Ostatniego dnia festiwalu Actus Humanus Nativitas, w niedzielę, 17 grudnia, o godz. 17.30 odbędzie się ostatni recital w Ratuszu Staromiejskim. Tym razem na scenie zaprezentują się artyści związani z Warszawską Operą Kameralną: Grzegorz Lalek i Lilianna Stawarz. Arcangelo Corelli: Sonate A Violino E Violone O Cimbalo Op. 5 No. 7-12.

Na finał - 17 grudnia o godz. 20, w Centrum św. Jana - zabrzmią prawdziwe fajerwerki - wirtuozowskie arie operowe napisane dla samego Farinellego. Wykonają je artyści, którzy wystąpili na słynnej ścieżce dźwiękowej do filmu „Farinelli: ostatni kastrat“ w reżyserii Gérarda Corbiau - szwedzka śpiewaczka Ann Hallenberg i francuska orkiestra Les Talens Lyriques prowadzona przez Christophe’a Rousseta.

Bilety (ostatnie) na pojedyncze koncerty: 20-70 zł.

Więcej informacji, szczegółowy program i biogramy artystów tutaj

Festiwal jest wspierany przez Miasto Gdańsk.

TV

Gdański zegar spełnia życzenia?