• Start
  • Wiadomości
  • Ponad pół miliarda złotych na trasy tramwajowe w południowych dzielnicach i na Stogach

Ponad pół miliarda złotych na trasy tramwajowe w południowych dzielnicach i na Stogach

Budowa Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Warszawskiej, modernizacja linii tramwajowej na Stogach, do tego zakup 15 nowoczesnych tramwajów i nie tylko. Gdańsk otrzymał dofinansowanie unijne w wysokości 286 mln złotych na realizację Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap IV a. W środę, 13 grudnia, w samo południe, podpisano umowę w tej sprawie.
13.12.2017
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

 

Jeszcze w grudniu podpisana zostanie umowa na zakup 15 nowych tramwajów dla Gdańska. Będą podobne do tego na zdjęciu

 

- Nowa Bulońska Północna to bardzo oczekiwana przez Gdańszczan inwestycja łącząca południowe dzielnice Gdańska. Nasi mieszkańcy chcą po swoim mieście przemieszczać się sprawnie, szybko i komfortowo - mówi Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej.

W ramach podpisanej umowy zostanie wykonanych sześć zadań:

  1. Budowa linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą w ul. Nowej Bulońskiej Północnej,
  2. Zakup 15 nowych tramwajów do obsługi nowo wybudowanej linii tramwajowej w Gdańsku,
  3. Przebudowa infrastruktury tramwajowej w ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej,
  4. Budowa nowych linii tramwajowych w dzielnicy Gdańsk Południe – etap 1 – budowa ul. Nowej Warszawskiej w Gdańsku,
  5. Nowe wiaty przystankowe,
  6. Nowe tablice informacji pasażerskiej.

- Dzięki tej inwestycji odciążymy ruch transportu publicznego, który teraz przebiega do południowych dzielnic Gdańska przez Chełm. Warto też podkreślić, że do tej pory dzięki Gdańskiemu Projektowi Komunikacji Miejskiej zbudowaliśmy trzy nowe linie tramwajowe: wspomniany Chełm, Łostowice – Świętokrzyska i Piecki Migowo. Dodatkowo wyremontowaliśmy dużą część torowisk tramwajowych - dodaje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej.


ZOBACZ WIDEO Z PODPISANIA UMOWY

Szacowany koszt całej inwestycji to ponad 560 mln zł. Uzyskane dofinansowanie to ponad 286 mln zł. Realizacja umowy jest przewidziana do 2020 roku. Zarówno linie Nowa Bulońska Północna, jak i Nowa Warszawska są realizacją opracowanej przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014–2020.


Jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia - 20 grudnia - zakończy się przetarg na budowę ul. Nowej Bulońskiej Północnej wraz z linią tramwajową. Inwestycja powinna rozpocząć się na początku przyszłego roku. 11 stycznia 2018 roku będą znani wykonawcy zainteresowani modernizacją infrastruktury tramwajowej na Stogach.

Z kolei już kilka miesięcy temu miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje rozstrzygnęła przetarg na zakup 15 nowych tramwajów. By móc podpisać umowę na to zamówienie, potrzebne były środki z UE.

- To tramwaje około 32-metrowe, dwukierunkowe, bardzo podobne do tramwajów typu Jazz, które dzisiaj jeżdżą po Gdańsku. Będą kursować na wszystkich trasach, nie są dedykowane konkretnej linii - informuje Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Mamy plan zakupu kolejnych tramwajów i zabezpieczone na to środki z własnego budżetu – wystarczy ich na zakup nawet 18 tramwajów, ale chcielibyśmy, aby także one zostały sfinansowane przez Unię Europejską. Dzisiaj takich środków nie ma. Wychodząc w przyszłość, miasto zakupiło teren u zbiegu nowych, planowanych tras tramwajowych pod przyszłą zajezdnię tramwajową. Znajdzie się ona u zbiegu ulic Warszawskiej i Jabłoniowej.

Pierwsze pięć z 15 zamówionych pojazdów powinno pojawić się w Gdańsku w październiku 2018 r. Kolejne - stopniowo co miesiąc.

 

Zastępca prezydenta Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, wspólnie z Przemysławem Gorgolem z Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisali umowę na dofinansowanie Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej

 

W przypadku Nowej Warszawskiej dobiega końca jej projektowanie.

- W przypadku Nowej Warszawskiej, przypomnę, mówimy jedynie o budowie linii tramwajowej, w odróżnieniu od Nowej Bulońskiej nie będziemy budować jezdni, ponieważ jedna jezdnia tam jest, tzw. stara Warszawska. Mierząc siły na zamiary, patrząc na środki, zdecydowaliśmy, że do GPKM IVa wejdzie sama linia tramwajowa. W przyszłym roku powinniśmy już ogłszać przetarg na jej budowę - zapowiada Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w gdańskim magistracie.


Nowa Bulońska

Ulica - nazwana roboczo Nową Bulońską - będzie liczyć 2,8 km długości. Połączy istniejącą ul. Bulońską z ul. Jabłoniową. W ramach inwestycji powstanie dwutorowa linia tramwajowa, która swój początek będzie miała przy istniejącej linii tramwajowej na skrzyżowaniu ul. Bulońskiej i Myśliwskiej. Na trasie przetnie m.in. ulice Stolema i Kartuską, a kończyć się będzie na wysokości skrzyżowania ul. Warszawskiej i Jabłoniowej. Wzdłuż niej zaplanowano pięć przystanków komunikacji miejskiej. Ich wstępne nazwy to: Ujeścisko, Zabornia, Stolema, Łabędzia oraz Nowa Politechniczna.

Wzdłuż nowej ulicy wybudowana zostanie także dwukierunkowa ścieżka rowerowa wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Tak przebiegać będzie Nowa Bulońska Północna
Tak przebiegać będzie Nowa Bulońska Północna
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

Nowa Bulońska będzie jedną jezdnią dwupasową (ale zachowana zostanie rezerwa terenu pod budowę drugiej jezdni), dwukierunkową o szerokości siedmiu metrów, z jednostronnym chodnikiem. Skrzyżowanie ulicy Nowej Bulońskiej z Nową Politechniczną i Nową Wołkowyską oraz skrzyżowanie z Jabłoniową i Warszawską zaprojektowano w formie wysp centralnych, a pozostałe skrzyżowania jako skanalizowane.

W ramach inwestycji powstanie też węzeł integracyjny tramwajowo-autobusowy tzw. węzeł Ujeścisko wraz z parkingiem dla samochodów osobowych i rowerów oraz węzeł przesiadkowy tramwajowo-autobusowy tzw. węzeł Zabornia. Zaplanowano również budowę lub przebudowę odcinków ulic m.in.: Myśliwską, Nową Wołkowyską, Myśliwską Południową, Stolema, Kartuską, Limbową, łącznice węzła z ul. Armii Krajowej, Nową Warszawską i Nowa Jabłoniową. Na przystankach tramwajowych oraz na węźle integracyjnym "Ujeścisko" zbudowane zostaną zadaszone parkingi rowerowe, a nad potokiem Siedleckim powstaną mosty (drogowy, tramwajowy) o długościach w osiach podpór około 220 metrów.


WIZUALIZACJA WIDEO NOWEJ BULOŃSKIEJ


Modernizacja infrastruktury na Stogach

W tej dzielnicy wymienione zostanie wysłużone już torowisko, przebudowana zostanie sieć trakcyjna i pojawią się nowe przystanki tramwajowe. Zmieniony zostanie też układ drogowy wraz ze skrzyżowaniami, zjazdami oraz chodnikami, ścieżkami rowerowymi i ciągami pieszo – rowerowymi. W ramach inwestycji montowana bądź modernizowana będzie sygnalizacja świetlna na przebudowywanych skrzyżowaniach. Przewidziano również budowę dwóch budynków socjalnych i ogólnodostępnych toalet na pętli "Pasanil" i pętli "Stogi". Pojawi się też monitoring wizyjny sieci Tristar i System Informacji Pasażerskiej. Projekt "Przebudowa infrastruktury tramwajowej w ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej w Gdańsku w ramach GPKM - Etap IV a" podzielony został na trzy odcinki:

Remont na Stogach podzielony będzie na trzy etapy
Remont na Stogach podzielony będzie na trzy etapy
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska
  1. Ul. Budzysza, od skrzyżowania z ul. Sucharskiego do skrzyżowania z ul. Skiby (włącznie)
  2. Ul. Stryjewskiego, od skrzyżowania z ul. Skiby ( bez skrzyżowania) do skrzyżowania ul. Nowotnej z ul. Kruczą (włącznie) oraz pętla "Pasanil"
  3. Od skrzyżowania ul. Nowotnej z ul. Kruczą do końca linii tramwajowej, łącznie z pętlą "Stogi Plaża"

W ciągu odcinków nr 1 i 2 zaplanowano przebudowę układu torowego i drogowego, natomiast na odcinku nr 3 - przebudowę układu torowego.


CZYTAJ: Stogi. Szykuje się modernizacja trasy torowiska. Którędy będą jeździły tramwaje?

 

Nowa Warszawska

W przypadku tego projektu zdecydowano, że w najbliższych latach zbudowana zostanie jedynie nowa linia tramwajowa. Ulica powstanie w dalszej przyszłości.

Zgodnie z planami, trasa tramwajowa zbudowana zostanie na odcinku od skrzyżowania ulic Jabłoniowa i Warszawska do al. Vaclava Havla, równolegle do ul. Warszawskiej. W związku z tym konieczna będzie także przebudowa istniejącego torowiska na włączeniu w Al. Havla. Przystanki zbudowane zostaną w ciągu ul. Havla - na wysokości ul. Łódzkiej, w ciągu ul. Nowej Warszawskiej - na wysokości ul. Piotrkowskiej i ul. Unruga oraz w ciągu Nowej Bulońskiej - pomiędzy już powstającymi szkołą i przedszkolem. Planowana jest również budowa węzła tramwajowo-autobusowego przy skrzyżowaniu ulic Nowa Bulońska i Nowa Warszawska, z parkingiem dla samochodów osobowych i rowerów. Łączna długość budowanego torowiska wyniesie około 3,2 km (linia dwutorowa) oraz około 700 m (linia jednotorowa), a przebudowywanego - około 550 m (linia dwutorowa).

Położenie planowanej inwestycji na tle mapy Gdańska (schemat). Kolor fioletowy - projektowany układ drogowo-torowy, kolor zielony - projektowana kanalizacja deszczowa
Położenie planowanej inwestycji na tle mapy Gdańska (schemat). Kolor fioletowy - projektowany układ drogowo-torowy, kolor zielony - projektowana kanalizacja deszczowa
Źródło: http://www.openstreetmap.org / opracowanie BPBK S.A. w Gdańsku

Wspomniany tunel pieszo-rowerowy powstanie w ciągu szlaku pieszo-rowerowego, prowadzącego do budowanego obecnie przedszkola, pod projektowaną ul. Nową Bulońską.

W ramach inwestycji zbudowany zostanie też m.in. budynek socjalny z ogólnodostępnymi toaletami - w sąsiedztwie projektowanego węzła tramwajowo-autobusowego z parkingami . Będzie to obiekt parterowy, niepodpiwniczony.

Projekt przewiduje również postawienie wiat przystankowych, barierek, barierek antyrozbryzgowych, siedzisk, ławek, stojaków rowerowych i koszy na śmieci.

Etap „docelowy”, który będzie realizowany w dalszej przyszłości, przewiduje m.in. budowę ul. Nowej Warszawskiej w modelu: torowisko tramwajowe plus dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz budowę pełnych skrzyżowań ul. Kołodzieja, Piotrkowskiej i Białostockiej z ul. Nową Warszawską.

Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej
Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej
Biuro Rozwoju Gdańska

TV

Czwarty mikrolas już rośnie - zobacz, jak powstawał na Oruni Górnej