Czwarty sezon Kreatywnej Pedagogiki dobiega końca. Nauczyciele dostali certyfikaty

Już 12 proc. gdańskich nauczycieli (a pracuje ich w naszym mieście około 5,6 tys.) uczestniczy w zajęciach w ramach Kreatywnej Pedagogiki. Nauczyciele spotykają się też w ramach "Latającej Kreatywnej Pedagogiki", a więc goszczą w szkołach i przedszkolach, gdzie prowadzą warsztaty dla nauczycieli w danej placówce. W poniedziałek, 12 czerwca, uroczyście podsumowano dobiegającą końca czwartą edycję KP.

Czwarty sezon Kreatywnej Pedagogiki dobiega końca. Nauczyciele dostali certyfikaty
A
A
data publikacji: 11 czerwca 2018 r.
Kreatywnych gdańskich nauczycieli inspirował w poniedziałek aktor i komik Wojciech Tremiszewski
Kreatywnych gdańskich nauczycieli inspirował w poniedziałek aktor i komik Wojciech Tremiszewski
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

- Dla nas ważna jest zmiana jakościowa. Na Forum Rodziców usłyszałam, że nauczyciel KP wyróżnia się. Dowiedziałam się, że to taki nauczyciel, który "z niczego" potrafi zrobić jakąś pomoc naukową dla dzieci, że bardzo dobrze buduje relacje i "inaczej rozmawia", zarówno z dziećmi jak i rodzicami. Należy też do środowiska twórczych ludzi, którzy żyją swoją pasją - przyznaje dr Agnieszka Tomasik, dyrektor ZSO nr 8 w Gdańsku, koordynatorka projektu Kreatywna Pedagogika.

W poniedziałkowe popołudnie, w gmachu Teatru Wybrzeże w Gdańsku, odbyło się uroczyste podsumowanie kolejnego roku funkcjonowania KP. Były pochwały, gratulacje, wręczenie certyfikatów, a na deser - występ aktora Wojciecha Tremiszewskiego (znanego m.in. z występów w nieistniejącym już Kabarecie Limo), w który angażował obecnych na sali nauczycieli.

W wydarzeniu wziął udział także zastępca prezydenta Gdańska ds.polityki społecznej Piotr Kowalczuk.

- W życiu jest tak, że wielu ma pomysły, wielu chce coś zrobić, ale zawsze potrzeba kogoś, kto poprowadzi konkretną grupę, zdobędzie się na to, aby organizować jej spotkania. Dlatego dziękuję zwłaszcza wszystkim liderom i liderkom KP. Wiem, że to kosztuje dużo pracy, aby motywować innych do tego, aby chcieli coś zmieniać – zaznaczał wiceprezydent Kowalczuk. - Ważne jest też to, w jaki sposób to robimy. To nie może być narzucony "z góry" program, który wszyscy kupią, zatwierdzą, i będzie cudownie. To nie tak. To wszystko jest możliwe tylko dlatego, że robicie to Państwo oddolnie – tylko wtedy może nastąpić realna zmiana w edukacji.

W tym roku realizacja Kreatywnej Pedagogiki podzielona była na dwa projekty: pierwszy to "tradycyjna" KP realizowana już od czterech lat, natomiast drugi finansowany był ze środków unijnych – ten jeszcze się nie zakończył.

- Po raz pierwszy zdobyliśmy fundusze UE. Dzięki temu mogliśmy zainteresowanych nauczycieli skierować także do naszych grup właśnie w ramach projektu ich wspomagania. Mogliśmy też spotykać się z nimi w tradycyjnych grupach, które powstawały wcześniej, w poprzednich edycjach – zaznacza dyrektor Tomasik.

Przypomina ona także, że projekt KP jest skierowany przede wszystkim do nauczycieli. To oni mają być tymi najważniejszymi osobami w szkole, które "decydują o tym, co można w szkole zmienić".

- Chcemy to wspomagać, tę oddolną zmianę. Uczeń jest beneficjentem tych zmian. On jest najważniejszy z perspektywy edukacyjnej, ale jeżeli nie wykształcimy nauczycieli, nie będziemy ich wspomagać i inspirować, jeśli nie będą mieli forum, na którym będą mogli wzajemnie się od siebie uczyć, to też tych korzyści dla ucznia nie będzie – uważa Agnieszka Tomasik.

Tradycją zakończenia kolejnej edycji Kreatywnej Pedagogiki jest wspólne zdjęcie nauczycieli
Tradycją zakończenia kolejnej edycji Kreatywnej Pedagogiki jest wspólne zdjęcie nauczycieli
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

W poniedziałek rozdano około 500 certyfikatów dla członków stałych grup, a także ponad 200 certyfikatów "warsztatowych". W mijającym roku prowadzono 23 takie grupy.

Tomasik przypomina również, że Kreatywna Pedagogika nie oznacza dodatkowych zajęć dla wybranych, zainteresowanych uczniów.

- Wręcz przeciwnie. W ramach podstawy programowej przechodzimy od kultury uczenia innych, czyli form podawczych, do kultury uczenia się, czyli do aktywizowania uczniów na lekcji. To jest bardzo ważne, bo wówczas wzrasta efektywność nauczania. Uczniowie są bardziej otwarci, mają też lepsze wyniki w nauce i nabywają umiejętności społecznych, co jest niezwykle ważne: bo można mieć wiedzę, ale niekoniecznie potrafimy ją wykorzystać podkreśla.

Główne zadania KP to organizacja i prowadzenie grup samodoskonalenia zawodowego dla nauczycieli: spotykają się co miesiąc w kameralnej grupie kilkunastoosobowej i uczą się, jak lepiej uczyći jak reagować na zachowania dzieci. Ćwiczą umiejętności przydatne w pracy wychowawczej,a także opracowują ciekawe lekcje, cykle lekcji lub projekty, które następnie wdrażają. Do gdańskich szkół wprowadzili takie narzędzia pracy jak qr-cody, klocki lego, teatrzyk kamishibai, lapbooki, dramę czy komiksy rysowane na historii lub języku polskim.

W poniedziałek nauczycielom wręczono certyfikaty potwierdzające ich udział w zajęciach z Kreatywnej Pedagogiki
W poniedziałek nauczycielom wręczono certyfikaty potwierdzające ich udział w zajęciach z Kreatywnej Pedagogiki
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora