• Start
  • Wiadomości
  • 9. Dni Muzyki Nowej w Klubie Żak. Międzygatunkowo, awangardowo, eksperymentalnie

9. Dni Muzyki Nowej w Klubie Żak. Międzygatunkowo, awangardowo, eksperymentalnie

9. edycja festiwalu Dni Muzyki Nowej to okazja, aby posłuchać współczesnej muzyki nieszablonowej i eksperymentalnej. Dziesięć koncertów muzyki tworzonej pomiędzy gatunkami odbędzie się od 16 do 20 stycznia 2019 roku w Klubie Żak
13.01.2019
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Narzędziem twórczym Hatis Noit jest głos, który przetwarza za pomocą elektroniki
Narzędziem twórczym Hatis Noit jest głos, który przetwarza za pomocą elektroniki
Özge Cöne


- Muzykę nową definiuję jako taką, która szuka nowych rozwiązań na polu formalnym i treściowym przez specyfikę kompozycji, wykorzystanych instrumentów, ale też pomysłów jak łączyć ze sobą różne, często nieprzystające do siebie stylistyki - mówi Magdalena Renk, kurator festiwalu i dyrektor Klubu Żak.

W dniach 16-20 stycznia 2019 roku w Klubie Żak pojawią się wykonawcy tworzący pomiędzy i ponad granicami gatunków, takich jak muzyka współczesna, kameralna, elektronika, ambient, jazz i inne. W jednym miejscu zabrzmi muzyka, której naturalnym środowiskiem prezentacji są zarówno sale koncertowe i filharmonie, jak i offowe kluby czy alternatywne festiwale.

- Program 9. Dni Muzyki Nowej to nasz subiektywny wybór najciekawszych zjawisk wpisujących się w te kryteria - dodaje Magdalena Renk.

Kto więc przyjedzie do Gdańska?

Hubbub
Hubbub jest jedną z niewielu europejskich grup eksperymentalnych, które mogą poszczycić się 20-letnim stażem
Jean-Michel Monin


Tradycja

Choć Dni Muzyki Nowej są festiwalem skupionym na innowacjach, do Gdańska przyjadą  artyści, którzy nowe zjawiska na sceny muzyczne wprowadzali już kilka dekad temu. Taki jest improwizujący kwintet HUBBUB. Utalentowani instrumentaliści rezydujący na przecięciu różnych muzycznych światów (minimal, improwizowany ambient, noise, pseudo-industrial) tworzą tu elektroakustyczną przestrzeń wypełnioną nawarstwieniami, napięciami, powiązaniami, pulsacjami, kropkami i kreskami.

18 stycznia wystąpi producent Wolfgang Voigt, który w drugiej połowie lat 80. współtworzył niemieckie minimal techno, a dziś pod pseudonimem GAS tworzy muzykę ambientową, aby „wprowadzić las na dyskoteki albo vice versa”.


GAS to producent Wolfgang Voigt, który w drugiej połowie lat 80. współtworzył niemieckie minimal techno
GAS to producent Wolfgang Voigt, który w drugiej połowie lat 80. współtworzył niemieckie minimal techno
Mat. pras.


Muzyka współczesna

Wrocławianie z ENSEMBLE KOMPOPOLEX to przedstawiciele nowego pokolenia polskich twórców contemporary classical, urodzonych już w „erze cyfrowej”. Na czele zespołu stoi Jacek Sotomski, kompozytor (nominowany do Nagrody Środowiska Muzycznego „Koryfeusze Muzyki Polskiej 2018”), który w swojej twórczości wykorzystuje zarówno live electronics, jak i tape music czy improwizację na instrumentach niekonwencjonalnych, np. magnetofonach kasetowych.

Po raz kolejny na Dniach Muzyki Nowej pojawi się duet PĘKALA KORDYLASIŃSKA PĘKALA. Jeden z najlepszych i najbardziej utytułowanych polskich zespołów zajmujących się muzyką współczesną niejednokrotnie dowiódł swojej uniwersalności, a różnorodność podejmowanych inicjatyw sprawia, że ich twórczość, choć bez wątpienia z gruntu zalicza się do contemporary classical, wykracza poza sztywne ramy gatunku. W 2018 roku duet wydał album „Modular”, o którym Bartek Chaciński na polifonia.blog.polityka.pl pisze: „Mamy więc tu różne odmiany sztuki perkusyjnej dokładnie zamarynowanej w zalewie ambientu, co wcale nie ułatwia dokładnego umiejscowienia całości na mapie gatunków poza rzucaniem ogólnikowych etykiet.

Pogranicze muzyki współczesnej, jazzu i muzyki kameralnej o nacechowanej „skandynawską” nastrojowością pojawi się za sprawą występu pianisty Sebastiana Zawadzkiego z towarzyszeniem gdańskiej grupy NEOQUARTET. Muzycy zaprezentują materiał z albumu „Songs about Time” zawierającego utrzymane w minimalistycznej, tonalnej konwencji kompozycje na kwartet smyczkowy, fortepian, pianino i elektronikę. Wedle słów Sebastiana Zawadzkiego w utworach dominuje „spokój, przestrzeń, medytacja.”

Martin Kohlstedt
Niemiecki kompozytor i pianista Martin Kohlstetdt. Prasa nazywa go czasem 'drugim Nilsem Frahmem'
Tess Janssen


Po raz pierwszy w Polsce

Po raz pierwszy do Żaka, ale również do Polski, przyjedzie tajemniczy LUTON - to powstały zaledwie rok temu projekt Roberto P. Siguery (fortepian, elektronika) i Attilio Novellino (elektronika). Artyści doświadczenie kompozytorskie zdobywali przede wszystkim tworząc muzykę do teatru i tańca, a materiał na „Black Box Animals” powstawał między innymi w Sztokholmie, Manchesterze i Monachium.

HATIS NOIT to zjawiskowa, pochodząca z Japonii artystka, której narzędziem twórczym jest głos przetwarzany za pomocą elektroniki. Tyleż szeroki co oryginalny wachlarz muzycznych inspiracji artystki sięga od gagaku (japońska muzyka klasyczna) przez operę, bułgarskie i gregoriańskie śpiewy aż po muzykę pop.

Z kolei MARTIN KOHLSTEDT, którego koncert zamknie festiwal, to niemiecki kompozytor i pianista. Muzyk uprawia współczesną kameralistykę w duchu Hauschki, Petera Brodericka czy Jamesa Heathera. Korzysta także z instrumentów elektronicznych. W autorskich utworach Kohlstedt w mistrzowski sposób zachowuje balans między quasi-ciszą a wirtuozerską zwinnością gry na fortepianie, jednocześnie zaś nie stroniąc od wyrażania swą muzyką cech takich, jak ludzka niedoskonałość i nieprzewidywalność.

Resina, czyli wiolonczelistka Karolina Rec
Resina, czyli wiolonczelistka Karolina Rec
Kamila Chomicz


To na koniec, a na początek?

Festiwal rozpocznie się klimatem współczesnej muzyki improwizowanej w wykonaniu duetu Jorgos Skolias & Piotr Rachoń. Eksperymentujący pianista wraz z zasłużonym „wokalistą poszukującym” w 2018 wydali album „Free”, o którym Robert Ratajczak na longplayrecenzje.blox.pl napisał: „Ogrom emocji zawartych w śpiewie Jorgosa Skoliasa poraża ładunkiem autentycznych uczuć i ekscytacją.

Warto też zwrócić uwagę na artystkę o pseudonimie RESINA (19 stycznia), która w ostatnim czasie wydała znakomity album w renomowanej wytwórni (130701). To pseudonim artystyczny Karoliny Rec, wiolonczelistki, która w latach 2011 – 2012 była pierwszą kuratorką Dni Muzyki Nowej. Na albumie „Traces” Karolinę Rec eksplorującą pole brzmieniowe i możliwości wiolonczeli, elektroniki i głosu wspomógł grą perkusista Mateusz Rychlicki. Album zbiera znakomite recenzje branżowych mediów z całego świata, a wybrane utwory RESINY wykorzystał w pokazie swojej kolekcji, jeden z największych domów modowych – Gucci.


9. Dni Muzyki Nowej / Klub Żak / program

16.01.2019 / G.19.00

JORGOS SKOLIAS, PIOTR RACHOŃ / Free

Jorgos Skolias – voice / Piotr Rachoń - piano

PĘKALA KORDYLASIŃSKA PĘKALA / Modular

Miłosz Pękala - vibraphone, percussion, synthesizers, electroacoustics / Magdalena Kordylasińska-Pękala - marimba, percussion


17.01.2019 / G.19.00

SEBASTIAN ZAWADZKI & NEOQUARTET  / Songs about Time / premiera

Sebastian Zawadzki – piano / Karolina Piątkowska–Nowicka - I violin / Paweł Kapica - II violin / Michał Markiewicz – viola / Krzysztof Pawłowski - cello

LUTON / Black Box Animals / pierwszy raz w Polsce
Roberto P. Siguera – piano, electronics / Attilio Novellino - electronics


18.01.2019 / G.20.00

ENSEMBLE KOMPOPOLEX

Aleksandra Gołaj – percussion / Rafał Łuc – accordion / Jacek Sotomski – electronics / Monika Winczewska – flute

GAS / Rausch
Wolfgang Voigt - electronics


19.01.2019 / G.20.00

HATIS NOIT / Illogical Dance / pierwszy raz w Polsce
Hatis Noit – vocal, electronics

RESINA / Traces

Karolina Rec – cello, electronics / Mateusz Rychlicki - drums


20.01.2019 / G.19.00

HUBBUB

Frédéric Blondy – piano / Bertrand Denzler - tenor saxophone / Jean-Luc Guionnet - alto saxophone / Jean-Sébastien Mariage - electric guitar / Edward Perraud – percussion

MARTIN KOHLSTEDT / Strom / pierwszy raz w Polsce
Martin Kohlstedt – piano, electronics


Karnety Festiwalowe: 120 zł, bilety - 55 zł. Zniżki: 30 zł – zniżka na Kartę Dużej Rodziny; 35 zł – ulgowe dla studentów, uczniów, seniorów; 45 zł – super zniżka na Kartę do Kultury. Sprzedaż biletów bez zniżek: http://tickets.klubzak.com.pl/ oraz w kasie klubu: kontakt: kasa@klubzak.com.pl; Tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 – w.117.

TV

Obrona Westerplatte – pierwsze starcie II wojny. Rozmowa z dr. Janem Szkudlińskim