• Start
  • Wiadomości
  • 23. Festiwal Szekspirowski. Werdykt Konkursu o Złotego Yoricka

23. Festiwal Szekspirowski. Werdykt Konkursu o Złotego Yoricka

„Kupiec Wenecki” w reżyserii Szymona Kaczmarka zdaniem większości jury zasłużył na nagrodę Złotego Yoricka w tegorocznym konkursie, organizowanym w ramach 23. Festiwalu Szekspirowskiego. I nagrodę SzekspirOFF przyznano spektaklowi „Hamlet. Sen”
05.08.2019
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
 Kupiec wenecki
„Kupiec Wenecki”, reż. Szymon Kaczmarek, Nowy Teatr w Słupsku
Fot. Dawid Linkowski / GTS

 

Jury 26. Konkursu na Najlepszą Polską Inscenizację Dzieł Dramatycznych Williama Szekspira oraz Utworów Inspirowanych Dziełami Williama Szekspira w sezonie 2018/2019, zwanym w skrócie Konkursem o Złotego Yoricka, w składzie: Dorota Buchwald (przewodnicząca jury), Jacek Kopciński i Roman Pawłowski, po obejrzeniu trzech spektakli finałowych, prezentowanych w ramach 23. Festiwalu Szekspirowskiego:

  • „Hamleta” w reżyserii Mai Kleczewskiej z Teatru Polskiego w Poznaniu
  • „Kupca Weneckiego” w reżyserii Szymona Kaczmarka z Teatru Nowego im. Witkacego w Słupsku
  • „Wieczoru Trzech Króli” w reżyserii Łukasza Kosa z Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie

postanowiło większością głosów Nagrodę Złotego Yoricka 2019 przyznać Nowemu Teatrowi im. Witkacego w Słupsku za spektakl „Kupiec Wenecki” w reżyserii Szymona Kaczmarka. Jury „doceniło spójną interpretację dramatu, która potwierdza, że Szekspir jest ciągle o tym, >>co jest w Polsce do myślenia<<”.

 

Jury konkursu SzekspirOFF w składzie: Ewelina Marciniak, Paweł Szkotak, Paweł Łysak postanowiło przyznać następujące nagrody:

nagrodę I, w wysokości 4 000 PLN - dla spektaklu

  • „Hamlet. Sen”, przygotowanego przez Sławka Krawczyńskiego, Annę Godowską, Borysa Jaźnickiego, Petera Łyczkowskiego - za oryginalne współistnienie muzyki i aktora w świecie przedstawionym,

oraz dwie nagrody II, w wysokości 3 000 PLN każda spektaklom:

  • „Hamletelia” Caroline Pagani - za feministyczną perspektywę świata szekspirowskiego pełną miłości do teatru,
  • „Mała premiera - Hamlet”, dla twórców z Teatru Polskiego oraz Szkoły Podstawowej nr 83 „Łejery”- Wiktoria Berbeć, Sonia Borkowicz, Piotr Dąbrowski, Grażyna Daniel, Iwo Domagalski, Maria Dymek, Maria Horowska, Maria Jarosz, Mirek Kaczmarek, Franciszek Matuszak, Marcelina Obarska, Monika Roszko, Maja Rybarczyk, Małgorzata Sosnowska, Marcin Starosta, Bazyli Szydzisz, Zuzanna Szymańska, Krystian Szymczak, Emil Tybura, Malwina Waloszczyk, Bruno Widerak, Stefan Witkowski, Julia Zabel - za podróż w świat Szekspira oczami dzieci,

 

Ponadto jury konkursu SzekspirOFF przyznało nagrodę „Shaking the Walls”, w wysokości 3 000 PLN - spektaklowi „Sen Kalibana” Piotr Mateusz Wach, Jacek Niepsujewicz - za „wykorzystanie myśli Szekspira do pokazania jednostki uwikłanej w problemy współczesnego świata”.

 

Nagroda redakcji Shakespeare Daily

Redakcja gazety Shakespeare Daily większością głosów postanowiła przyznać jedną, główną nagrodę, w wysokości 1000 zł, za podmiotowy stosunek do mniej doświadczonych aktorów i aktorek, danie przykładu partnerstwa, które powinno być podstawą współpracy w każdej instytucji kulturalnej. Zaowocowało to znalezieniem w Szekspirowskim dramacie tematów ważnych, a rzadko w teatrze poruszanych oraz stworzeniem przestrzeni dla wypowiedzi osobom, których głosów rzadko się słucha. W tym spektaklu mali nie byli mniejsi, a duzi nie byli więksi. Nagrodzony spektakl to „Mała premiera - Hamlet” w reżyserii Marcina Starosty, przygotowany przez Teatr Polski w Poznaniu, Szkoła Podstawowa nr 83 „Łejery” w Poznaniu.

 

Nagrodę publiczności w wysokości 1000 PLN otrzymała Caroline Pagani za spektakl „Hamletelia”. W uzasadnieniu czytamy: za spektakularną i zróżnicowaną grę konwencjami teatralnymi, za pasjonującą i głęboką dekonstrukcję mitu bohaterki w słodko-gorzkiej opowieści o życiu, miłości, śmierci i sztuce.

 

TV

W zoo zamieszkały dwa lemury