PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE
23. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku: teatry z Wielkiej Brytanii, Chorwacji, Armenii i innych krajów PROGRAM
23. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku: teatry z Wielkiej Brytanii, Chorwacji, Armenii i innych krajów PROGRAM
Spektakle z Węgier, Rumunii, Wielkiej Brytanii, Armenii, Chorwacji, Rosji, Niemiec, Włoch i Polski zobaczymy podczas nurtu głównego tegorocznego, 23. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Wielkie święto teatru potrwa od 26 lipca do 4 sierpnia.
„Rycerz Ognistego Pieprzu” („The Knight of the Burning Pestle”), Cheek by Jowl / The Moscow Pushkin Drama Theatre
„Rycerz Ognistego Pieprzu” („The Knight of the Burning Pestle”), Cheek by Jowl / The Moscow Pushkin Drama Theatre
Fot. Johan Persson

 

Festiwal Szekspirowski w Gdańsku to jedno z najważniejszych wydarzeń teatralnych w kraju, znanych i cenionych także za granicą - w 2017 roku otrzymał prestiżową EFFE Award, najważniejszą europejską nagrodę dla festiwali, przyznawaną przez Stowarzyszenie Festiwali Europejskich (EFA - European Festivals Association), przy wsparciu Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego.

Renoma tego wydarzenia to nie jedyny powód, dla którego warto zarezerwować czas w dniach od 26 lipca do 4 sierpnia 2019 roku. Kolejnym jest program tegorocznego, 23. już Festiwalu Szekspirowskiego - będzie on niezwykle bogaty i pozwoli zapoznać się z twórczością najciekawszych teatrów z całej Europy. W samym tylko nurcie głównym zobaczymy spektakle z Węgier, Rumunii, Wielkiej Brytanii, Armenii, Chorwacji, Rosji, Niemiec, Włoch i Polski.

Festiwal zainauguruje w piątek, 26 lipca, właśnie krajowa produkcja - polska adaptacja komedii „Jak wam się podoba” autorstwa Williama Szekspira, w reżyserii Krystyny Jandy. Spektakl realizuje Teatr Wybrzeże w Gdańsku w koprodukcji z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim (jego premiera bedzie miała miejsce miesiąc przed festiwalem, 28 czerwca, w GTS).

- Uwielbiam tę historię, jej humor, różne sposoby mówienia o miłości, traktowania miłości i związku dwojga ludzi, przez postaci tej sztuki. Radość, kpina, wesołość, prostota, beztroska i młodzieńcze temperamenty, zapisane w tekście, zostawiały zawsze w mojej głowie uwodzące obrazy i wciąż chciałam je ucieleśnić - mówi Krystyna Janda. - Mam nadzieję, że będzie to spektakl, który przysporzy widzom radości i przyjemności. Do zobaczenia z Szekspirem, młodym i kipiącym energią - mam nadzieję.

 

Spektakl „Rom” („Rzym”), Deutsches Theater, Berlin
Spektakl „Rom” („Rzym”), Deutsches Theater, Berlin
Fot. Arno Declair

 

Podczas tegorocznej odsłony Festiwalu Szekspirowskiego nie zabraknie nowości - po raz pierwszy twórcy wykroczą poza teksty Williama Szekspira. W programie pojawią się spektakle oparte o sztuki autorstwa dramaturgów współczesnych Szekspirowi - jak „Rycerz Ognistego Pieprzu” Francisa Beaumonta, oraz o współczesne teksty inspirowane sztukami Szekspira - jak „Rosenkrantz i Guildenstern nie żyją” Toma Stopparda.

- Epoka elżbietańska była czasem niezwykłego rozwoju teatru w różnych krajach - w Hiszpanii, we Francji, w Niemczech - nie tylko w Anglii. I choć Szekspir przyćmił wszystkich innych autorów, którzy tworzyli w tym samym czasie, co on, różne ciekawe rzeczy pisano zarówno w jego ojczyźnie, jak i poza jej granicami - tłumaczy Jerzy Limon, dyrektor artystyczny Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. - Nurt „Współcześni Szekspirowi” zrodził się z chęci pokazania również tych innych, historycznie ważnych zjawisk teatralnych, co pozwoli dokładniej nakreślić charakter epoki, pokazać szersze spektrum tych czasów.

- Jestem przekonany, że taka obudowa programu festiwalu wzbogaci jego ofertę i pokaże, że Szekspir nie był zjawiskiem jedynym - mimo, że poetycko niedoścignionym i niezaprzeczalnie wielkim. Chciałbym, aby ten cykl na dłużej zagościł w programie Festiwalu Szekspirowskiego, ponieważ jest to mało znany teatr, w Polsce prawie nie grany, a warto go promować. W teatrach na świecie powstaje wiele ciekawych przedstawień na podstawie tragedii zemsty elżbietańskiej z epoki króla Jakuba. Grywane są sztuki Johna Webstera czy Thomasa Middletona. Co roku złożą się one na ciekawy dodatek do głównego, Szekspirowskiego programu festiwalu - dodaje Jerzy Limon.

 

Zdjęcie pochodzi ze spektaklu „Hamlet” Teatru Polskiego w Poznaniu
Zdjęcie pochodzi ze spektaklu „Hamlet” Teatru Polskiego w Poznaniu
mat. prasowe

 

Festiwal Szekspirowski w Gdańsku tradycyjnie składa się z Nurtu głównego oraz nurtu SzekspirOFF. Prezentowane są również polskie adaptacje sztuk Szekspira w ramach finału Konkursu o Złotego Yoricka. Laureat nagrody jest wyłaniany w trakcie festiwalu. Finalistów Konkursu oceniać będzie trzyosobowe jury, w skład którego wejdą przedstawiciele mediów, teatru i krytyki teatralnej.

Festiwalowy nurt alternatywny, czyli SzekspirOFF, odbywa się w formule konkursowej. W tym roku nurt alternatywny festiwalu jest częścią projektu „Shaking the Walls” współfinansowanego w ramach programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa. Tematem przewodnim Konkursu SzekspirOFF 2019 jest więc artystyczna interpretacja podziałów, granic, murów - społecznych, ekonomicznych, wyznaniowych i innych – wyrastających między ludźmi na całym świecie. Kierownikiem artystycznym SzekspirOFFa jest Krzysztof Grabowski. W konkursie SzekspirOFF oceniać będzie 3-osobowe jury w składzie: Ewelina Marciniak, Paweł Łysak i Paweł Szkotak.

Integralną częścią festiwalu są działania Letniej Akademii Szekspirowskiej - warsztaty, spotkania z twórcami, próby otwarte i seminaria.

 

 

Program Nurtu Głównego 23. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku (daty i godziny zostaną podane wkrótce):

  • „Jak wam się podoba”, William Szekspir, reż. Krystyna Janda, Teatr Wybrzeże / Polska
  • „Lady Makbet”, na podstawie „Makbeta” Williama Szekspira, choreografia: Walter Matteini & Ina Broeckx, imPerfect Dancers / Włochy
  • „Rosenkrantz i Guildenstern nie żyją” z udziałem The Tiger Lillies, Tom Stoppard, reż. Tapasztó Ernő, Aradi Kamaraszínház (Arad Chamber Theatre) / Węgry / Rumunia / Wielka Brytania
  • „Romeo i Julia”, na podstawie sztuki Williama Szekspira, reż. Lusine Yernjakyan, Yerevan State Chamber Theatre / Armenia
  • „Tytus Andronikus”, William Szekspir, reż. Igor Vuk Torbica, Zagrebačko kazalište mladih (Teatr Młodych w Zagrzebiu) / Chorwacja
  • „Rycerz Ognistego Pieprzu” (The Knight of the Burning Pestle), Francis Beaumont, reż. Declan Donnellan, Cheek by Jowl/ the Moscow Pushkin Drama Theatre / Rosja
  • „Rzym”, na podstawie “Koriolana”, Juliusza Cezara” oraz “Antoniusza i Kleopatry” Szekspira, reż. Karin Henkel, Deutsches Theater, Berlin / Niemcy
  • „Uncle Maroye Re-Examined”, Marin Držić, reż. Paolo Tišljarić, koprodukcja House of Marin Držić, Marin Držić Theatre i Midsummer Scene / Chorwacja / Wielka Brytania
  • Koncert zespołu The Tiger Lillies.

 

 

 

Agata Olszewskawww.gdansk.plagata.olszewska@gdansk.pl
Agata Olszewska - najnowsze
Agata Olszewskawww.gdansk.plagata.olszewska@gdansk.pl
Agata Olszewska - najnowsze