Festiwal Szekspirowski w Gdańsku to jedno z najważniejszych wydarzeń teatralnych w kraju, znanych i cenionych także za granicą - w 2017 roku otrzymał prestiżową EFFE Award, najważniejszą europejską nagrodę dla festiwali, przyznawaną przez Stowarzyszenie Festiwali Europejskich (EFA - European Festivals Association), przy wsparciu Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego.
Renoma tego wydarzenia to nie jedyny powód, dla którego warto zarezerwować czas w dniach od 26 lipca do 4 sierpnia 2019 roku. Kolejnym jest program tegorocznego, 23. już Festiwalu Szekspirowskiego - będzie on niezwykle bogaty i pozwoli zapoznać się z twórczością najciekawszych teatrów z całej Europy. W samym tylko nurcie głównym zobaczymy spektakle z Węgier, Rumunii, Wielkiej Brytanii, Armenii, Chorwacji, Rosji, Niemiec, Włoch i Polski.
Festiwal zainauguruje w piątek, 26 lipca, właśnie krajowa produkcja - polska adaptacja komedii „Jak wam się podoba” autorstwa Williama Szekspira, w reżyserii Krystyny Jandy. Spektakl realizuje Teatr Wybrzeże w Gdańsku w koprodukcji z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim (jego premiera bedzie miała miejsce miesiąc przed festiwalem, 28 czerwca, w GTS).
- Uwielbiam tę historię, jej humor, różne sposoby mówienia o miłości, traktowania miłości i związku dwojga ludzi, przez postaci tej sztuki. Radość, kpina, wesołość, prostota, beztroska i młodzieńcze temperamenty, zapisane w tekście, zostawiały zawsze w mojej głowie uwodzące obrazy i wciąż chciałam je ucieleśnić - mówi Krystyna Janda. - Mam nadzieję, że będzie to spektakl, który przysporzy widzom radości i przyjemności. Do zobaczenia z Szekspirem, młodym i kipiącym energią - mam nadzieję.
Podczas tegorocznej odsłony Festiwalu Szekspirowskiego nie zabraknie nowości - po raz pierwszy twórcy wykroczą poza teksty Williama Szekspira. W programie pojawią się spektakle oparte o sztuki autorstwa dramaturgów współczesnych Szekspirowi - jak „Rycerz Ognistego Pieprzu” Francisa Beaumonta, oraz o współczesne teksty inspirowane sztukami Szekspira - jak „Rosenkrantz i Guildenstern nie żyją” Toma Stopparda.
- Epoka elżbietańska była czasem niezwykłego rozwoju teatru w różnych krajach - w Hiszpanii, we Francji, w Niemczech - nie tylko w Anglii. I choć Szekspir przyćmił wszystkich innych autorów, którzy tworzyli w tym samym czasie, co on, różne ciekawe rzeczy pisano zarówno w jego ojczyźnie, jak i poza jej granicami - tłumaczy Jerzy Limon, dyrektor artystyczny Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. - Nurt „Współcześni Szekspirowi” zrodził się z chęci pokazania również tych innych, historycznie ważnych zjawisk teatralnych, co pozwoli dokładniej nakreślić charakter epoki, pokazać szersze spektrum tych czasów.
- Jestem przekonany, że taka obudowa programu festiwalu wzbogaci jego ofertę i pokaże, że Szekspir nie był zjawiskiem jedynym - mimo, że poetycko niedoścignionym i niezaprzeczalnie wielkim. Chciałbym, aby ten cykl na dłużej zagościł w programie Festiwalu Szekspirowskiego, ponieważ jest to mało znany teatr, w Polsce prawie nie grany, a warto go promować. W teatrach na świecie powstaje wiele ciekawych przedstawień na podstawie tragedii zemsty elżbietańskiej z epoki króla Jakuba. Grywane są sztuki Johna Webstera czy Thomasa Middletona. Co roku złożą się one na ciekawy dodatek do głównego, Szekspirowskiego programu festiwalu - dodaje Jerzy Limon.
Festiwal Szekspirowski w Gdańsku tradycyjnie składa się z Nurtu głównego oraz nurtu SzekspirOFF. Prezentowane są również polskie adaptacje sztuk Szekspira w ramach finału Konkursu o Złotego Yoricka. Laureat nagrody jest wyłaniany w trakcie festiwalu. Finalistów Konkursu oceniać będzie trzyosobowe jury, w skład którego wejdą przedstawiciele mediów, teatru i krytyki teatralnej.
Festiwalowy nurt alternatywny, czyli SzekspirOFF, odbywa się w formule konkursowej. W tym roku nurt alternatywny festiwalu jest częścią projektu „Shaking the Walls” współfinansowanego w ramach programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa. Tematem przewodnim Konkursu SzekspirOFF 2019 jest więc artystyczna interpretacja podziałów, granic, murów - społecznych, ekonomicznych, wyznaniowych i innych – wyrastających między ludźmi na całym świecie. Kierownikiem artystycznym SzekspirOFFa jest Krzysztof Grabowski. W konkursie SzekspirOFF oceniać będzie 3-osobowe jury w składzie: Ewelina Marciniak, Paweł Łysak i Paweł Szkotak.
Integralną częścią festiwalu są działania Letniej Akademii Szekspirowskiej - warsztaty, spotkania z twórcami, próby otwarte i seminaria.
Program Nurtu Głównego 23. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku (daty i godziny zostaną podane wkrótce):
|