PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

13 GFT. Konkurs Solo Dance Contest 2021 wygrała polska tancerka Katarzyna Leszek

13 GFT. Konkurs Solo Dance Contest 2021 wygrała polska tancerka Katarzyna Leszek
Międzynarodowy konkurs Solo Dance Contest, który odbywał się ramach 13. Gdańskiego Festiwalu Tańca, zakończył się późno w nocy 27 sierpnia 2021 r. werdyktem Jury, które przyznało nagrody: Katarzynie Leszek, Marcinowi Motylowi i Mariy Salo. Sayaka Haruna-Kondracka otrzymała Nagrodę Publiczności, a Marcela Haładuda - niespodziankę - częściową opłatę stypendium w Akademii Tańca Susanny Beltrami w Mediolanie.
Katarzyna Leszek wygrała Solo Dance Contest 2021 tańcząc solo pt. Illusions of shameless abundance
Katarzyna Leszek wygrała Solo Dance Contest 2021 tańcząc solo pt. Illusions of shameless abundance
fot. Jan Rusek

 

 

W tym roku, pomimo sytuacji epidemicznej, do konkursu zgłosiło się aż 150 artystów z wielu krajów, m.in. z Japonii, Izraela, Szwecji, Włoch i Ukrainy. Selekcja, jak co roku, była bardzo wnikliwa i do prezentacji na gdańskiej scenie Klubu Żak zaproszono ostatecznie 27 osób.

Pokazy trwały trzy dni, w konkursie bardzo dobrze wypadli tancerze z Polski – aż czworo z nich dostało się do finałów, w tym tancerka Opery Bałtyckiej Sayaka Haruna-Kondracka.

Na zwycięzców czekały nagrody finansowe, w puli znajdowało się 6 tysięcy euro, które rozdzielali jurorzy. Po raz pierwszy również publiczność mogła przyznać nagrodę finansową, dysponując sumą 500 euro. Reszta pozostała w gestii Jury.

W tym roku tancerzy oceniali: Tero Saarinen, Lisbeth Gruwetz, Stefano Fardelli, Joanna Nadrowska i Aaron Lang. 

Do finałów wybrano siedmioro tancerzy. Byli wśród nich: Cluadio Scalia, Mariya Salo, Katarzyna Leszek, Iga Włodarczyk, Marcin Motyl, Sayaka Haruna-Kondracka i Davide Benigni.

Marcin Motyl to tancerz, choreograf i performer. Miał okazję współpracować z takimi twórcami, jak Ohad Naharin, Jo Strømgren czy Veronika Riz
Marcin Motyl (II miejsce w SDC) to tancerz, choreograf i performer. Miał okazję współpracować z takimi twórcami, jak Ohad Naharin, Jo Strømgren czy Veronika Riz
fot. Jan Rusek

 

Jury ogłosiło werdykt 27 sierpnia 2021 r. w godzinach wieczornych, właściwie późno nocnych, przyznając następujące nagrody:

  • pierwsze miejsce i nagrodę w wysokości 3000 Euro otrzymała Katarzyna Leszek za solo „Illusions of shameless abundance”. W uzasadnieniu werdyktu jurorzy stwierdzili: „Katarzyna pokazała spójny i wyrafinowany spektakl, który dostarczył przekaz osobisty i polityczny jednocześnie”,
  • drugie miejsce i nagrodę w wysokości 2000 Euro przyznano Marcinowi Motylowi za solo „Ten”; w którym według jurorów „pokazał oryginalność, pozostając spójnym w swojej artystycznej wizji”,
  • wyróżnienie i nagrodę w wysokości 500 Euro wręczono Mariya Salo za solo „Wondering”, która urzekła widzów talentem i młodością.
  • Nagroda Publiczności w wysokości 500 Euro trafiła do rąk Sayaki Haruny-Kondrackiej za solo „Behind the Screen” w choreografii Roberto Tallarigo.

Nie obyło się także bez niespodzianek – juror Stefano Fardelli zaprosił Marcelę Haładudę do Akademii Tańca Susanny Beltrami w Mediolanie, gdzie będzie mogła szlifować umiejętności i otrzymać dyplom uznawany na całym świecie. Marcela otrzyma stypendium w wysokości 25 proc. czesnego.

W „Wondering” Maria Salo proponowała widzom podróż do niewidzialnego świata, który współistnieje w naszym wnętrzu
W „Wondering” Mariya Salo proponowała widzom podróż do "niewidzialnego świata, który współistnieje w naszym wnętrzu"
fot. Jan Rusek

 

- Konkurs odbywał się w atmosferze artystycznego fermentu, wymiany doświadczeń i dyskusji. Na widowni i w kuluarach dało się odczuć energię i empatię trójmiejskiej widowni – podkreśla Maria Miotk, kuratorka Gdańskiego Festiwalu Tańca, a dyrektor Klubu Żak Magdalena Renk przyznaje na FB: - Robimy ten festiwal bodajże od 2002 lub 2003 rok (pod różnymi nazwami, a od 13 lat jako Gdański Festiwal Tańca, część konkursowa pojawiła się 10 lat temu. Ale jest to pierwsza edycja (zgodna opinia ekipy) robiona bez stresu, bez nerwów, bez napięć, bez kłótni (no sorry, Żak to nie jest kółko różańcowe), bez nieżyczliwych komentarzy i kwaśnych spojrzeń. Klasę pokazali tancerze, choreografowie, jury. Publiczność? Wymarzona.


Kuratorka festiwalu Maria Miotk i laureaci Solo Dance Contest 2021: Sayaka Haruna-Kondracka, Mariya Salo, Katarzyna Leszek, Marcin Motyl
Kuratorka festiwalu Maria Miotk i laureaci Solo Dance Contest 2021: Sayaka Haruna-Kondracka, Mariya Salo, Katarzyna Leszek, Marcin Motyl
fot. Maciej Moskwa



Organizatorki zgodnie zauważają, że to była pierwsza edycja Solo Dance Contest, w której polscy tancerze wypadli tak dobrze. Ich doskonale przygotowane, dopracowane występy zostały zauważone i nagrodzone. Ale
artyści uczestniczący w Solo Dance Contest 2021 nie tylko rywalizowali ze sobą. Był czas na integrację, naukę, odpoczynek, poznawanie miasta i siebie nawzajem - m.in. odwiedzili Stocznię Gdańską z lokalnymi przewodnikami, a po występach w Klubie Żak mogli porozmawiać o swoich solówkach z jurorami. To jest właśnie siła tego festiwalu - jego intymność i wzajemna bliskość. A może oddalenie i samotność, których doświadczyliśmy z powodu pandemii, sprawiły że bardziej doceniamy wspólnie spędzany czas?

Laureaci i jurorzy SDC 2021
Laureaci i jurorzy SDC 2021
brak autora

 

Przed nami jeszcze dwa festiwalowe wieczory, podczas których zobaczymy dwa polskie spektakle: “Gloria” oraz “Kraksa”. Biletów już nie ma. Ale można już planować spotkanie za rok.


Występ Sayaki Haruny-Kornackiej z Opery Bałtyckiej podobał się publiczności zebranej w Klubie Żak najbardziej
“Behind the screen” Sayaki Haruny-Kondrackiej z Opery Bałtyckiej najbardziej podobał się publiczności zebranej w Klubie Żak  
fot. Jan Rusek

 

Kim są nagrodzeni tancerze?

Katarzyna Leszek to studentka choreografii na Akademii Muzycznej w Łodzi. Wzięła udział w Międzynarodowym Programie Tanecznym Vertigo Dance Company w Jerozolimie w Izraelu oraz ukończyła Międzynarodowy Program Tańca Współczesnego w szkole Nuova Officina Della Danza w Turynie we Włoszech.

Solo “Illusions of shameless abundance” /muz. John Lennon - Imagine, Against All Logic, Nicolas Jaar - Illusions of Shameless Abundance. Katarzyna Leszek opisuje swoje solo następująco: „Świat jest pełen bezwstydnej obfitości. Upadając nie zapomnij udawać, że nadal stoisz na ziemi, na którą nie zasługujesz. Złap się, trzymaj się, nie rozpieszczaj swojego psa, oglądanie porno jest zabronione, pamiętaj, aby stać się kimś - kimś, kto jest kimś, czy tylko kimś? I nie zapomnij zdjąć butów, draniu."

Marcin Motyl jest tancerzem, choreografem i performerem. Pracował w Polskim Teatrze Tańca, miał okazję współpracować z takimi twórcami jak: Ohad Naharin, Jo Strømgren, Veronika Riz. Jest autorem choreografii, które były prezentowane w Japonii, Chinach, Niemczech i Polsce, zdobywając takie nagrody jak: Personal Prize 24th International Solo- Dance- Theatre Festival Stuttgart 2020, I miejsce w konkursie choreograficznym SoloDuo International Dance Festival 2021. 

„TEN” w języku polskim to zaimek wskazujący, rodzaj męski stosowany w liczbie pojedynczej do wskazania kogoś lub czegoś. ‚TEN' w języku angielskim to liczba naturalna określająca konkretną ilość. Solo „TEN”/ muz. Paul Tinsley to ukazanie pierwszych prób ingerencji inżynierii genetycznej w ciało człowieka. Nowa wersja wykorzystuje możliwości ruchowe i potencjał swojej wyobraźni do ukazania nas samych w niedalekiej przyszłości.

Mariya Salo uczestniczyła w programie edukacyjnym dla choreografów „Creative Pro” pod kuratelą Kristiny Shyshkarovej. Tańczyła w utworach choreografów ukraińskich (A. Ovchinikov, L. Mova. I). Maria wzięła udział w Artil-Gogolfest - Tygodniu Kultury Ukraińskiej w Polsce oraz w rezydencjach artystycznych - "Co robić w deszczowy dzień" (Ukraina) - "Solipsis" (Rumunia) - "Skin" (Zelyonka fest). Jej własne choreografie to «Bridge», (Zelyonka Space Up), «Błąd 404», (Artil), „Mozart 2.0”. Jej solo „Wondering” / muz. Bach- Chakona from Partita №2 in d-minor proponuje podróż do niewidzialnego świata, który współistnieje w naszym wnętrzu

Sayaka Haruna-Kondracka od 2012 roku pracuje jako solistka baletu w Operze Bałtyckiej w Gdańsku, gdzie tańczy w repertuarze klasycznym i współczesnym. Studiowała na University of the Arts w Codarts. Podczas programu „Dance& Age”, w którym wzięła udział, miała okazję pracować z Jiřím Kyliánem, Michaelem Schumacherem i Sabine Kupferberg.

Jej solo “Behind the screen” / chor. Roberto Tallarigo /muz. Arrangement O'superman Laurie Anderson / Beniamin Baczewski to próba refleksji nad obecnymi czasami, kiedy nieustannie poszukujemy akceptacji społeczeństwa, czekając na „lajki” od innych. Wielu ludzi pragnie żyć z poczuciem własnej wyjątkowości, jednak w rzeczywistości brakuje im pewności siebie, są przytłoczeni lękiem i wszędzie widzą osądzające oczy innych, hamując ich samowyrażanie się.

Marcela Haładuda. Brała udział w prestiżowych konkursach solowych: Międzynarodowe Konfrontacje Baletowe (I miejsce), Międzynarodowy Konkurs Sztuki Baletowej (III miejsce). Jest finalistką Wrocławskich Kompozycji Tanecznych oraz Korea International Contemporary Dance Competition.

Solo "Pamięć drzewa"/ muz. Bonum "Lor" rozważa drzewo jako metaforyczny zapis procesu życia, trwanie pamięci wypełnionej cyklami życia i śmierci. Motyw drzewa jest dla tancerki zobrazowaniem nieustającego, wewnętrznego ruchu. Powtarzalność emocji, wrażeń i odczuwania rysuje ślady zdarzeń w tkance drzewa, w jego strukturze. Człowiek, chociaż obserwuje drzewo, to w perspektywie czasu to jednak drzewo jest świadkiem kruchości mijającego życia.

 

PROGRAM:
28.08.2021

G.19.00 / GLORIA / wyk. Olga Bury, Zuzanna Predygier, Jan Sarata, Marek Szajnar, Mateusz Wierzbicki / współpraca artystyczna Matteo Bittante / premiera

29.08.2021
G.19.00 / KRAKSA / Teatr O.de.la / chor. Marta Bury / wyk.: Natalia Dinges, Joanna Jaworska – Maciaszek, Krystian Łysoń, Piotr Stanek / muzyka: Maciej Maciaszek / 60 min. 

Anna Umięckawww.gdansk.planna.umiecka@gdansk.pl
Anna Umięcka - najnowsze
Anna Umięckawww.gdansk.planna.umiecka@gdansk.pl
Anna Umięcka - najnowsze