• Start
  • Wiadomości
  • Trwa 13. Gdański Festiwal Tańca w Klubie Żak. Konkurs Solo Dance Contest od poniedziałku

13. Gdański Festiwal Tańca w Klubie Żak, czyli 10 dni cielesnych zachwytów i olśnień

Na 13. Gdański Festiwal Tańca, który potrwa od piątku, 20 sierpnia 2021, do niedzieli, 29 sierpnia 2021., składają się trzy premiery i trzy spektakle starsze, jeden z nich francuski oraz trzy dni solowych popisów w ramach konkursu Solo Dance Contest. O tym, jak organizuje się festiwal w pandemii i kim są tegoroczni jurorzy opowiada Maria Miotk, wieloletnia kuratorka GFT z Klubu Żak.
18.08.2021
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
„Sieben”, który zobaczymy w sobotni wieczór (21 sierpnia), jest według krytyków szczytowym osiągnięciem błyskotliwej kariery młodej choreografki Jill Crovisier, która posługuje się prostymi środkami, główny nacisk kładąc na jakość ruchu i energię sceniczną
„Sieben”, który zobaczymy w sobotni wieczór (21 sierpnia), jest według krytyków szczytowym osiągnięciem błyskotliwej kariery młodej choreografki Jill Crovisier, która posługuje się prostymi środkami, główny nacisk kładąc na jakość ruchu i energię sceniczną
fot. Varvara Kandaurova

 

PREMIERY I POWROTY

13 edycja festiwalu rozpocznie się akcentem lokalnym - w piątek dwa premierowe spektakle przedstawią trójmiejscy tancerze. Oba wydarzenia powstały w efekcie pracy rezydencyjnej w Klubie Żak. Artystów przygotowywali mentorzy: Ulriqi Fernqvist i Petera Svenzona, byli dyrektorzy artystyczni szwedzkiego Art Of Spectra. 

- Zobaczymy Magdę Kowali i Annę Zglenicką, duet z Hertz Haus, w spektaklu MIRRORING oraz DE LIGHT w wykonaniu h.art company prowadzonego przez Artura Grabarczyka. Zespół obiecuje super niespodzianki: eksperymenty ze światłem i oczywiście ciekawą choreografię. 

O tym, że podczas wciąż trwającej pandemii, przygotować duże wydarzenie kulturalne, na które zaprasza się gości zza granicy, jest bardzo trudno, nie trzeba nikogo przekonywać. Układając program organizatorzy muszą brać pod uwagę nie tylko plany artystów, ale i zmienne decyzje poszczególnych rządów, które zaostrzają bądź poluzowują swoją politykę migracyjną zdeterminowaną sytuacją epidemiologiczną.

- Wciąż czujemy niepokój, ale też gotowość do podjęcia wszelkich wysiłków, żeby pokazywać widowni spektakle na żywo - przyznaje Maria Miotk, kuratorka Gdańskiego Festiwalu Tańca. - Takie nastawienie mamy od ubiegłego roku. W tym roku też się nie poddajemy, a nawet specjalizujemy się już w ekspresowej organizacji! Zmiana spektaklu izraelskiego na polski nastąpiła w ciągu jednej doby.

Chodzi o spektakl „Fakarouni”, przygotowany przez charyzmatyczną Orly Portal, która miała też w Gdańsku poprowadzić warsztaty. Doświadczeni tancerze z Batsheva i Kibbutz Contemporary Dance Company (pierwszą założył słynny Ohad Naharin, a drugą nie mniej utalentowana Yehudit Arnon) nie przyjadą jednak w ustalonym terminie z powodu niedyspozycji jednego z nich. Ponieważ informację tę organizatorzy otrzymali na krótko przed rozpoczęciem festiwalu, zmiana musiała być przeprowadzona błyskawicznie. Udało się i w najbliższy niedzielny wieczór zamiast izraelskich artystów zobaczymy utalentowanych polskich twórców z Teatru Tańca Zawirowania, którzy zaprezentują TAŃCZĄC BOSKĄ KOMEDIĘ. Choreografka Elwira Piorun podjęła się tu niełatwego zadania - zinterpretowania poematu włoskiego poety Dantego Alighieri. Efekt zaskoczył i zachwycił krytyków podczas premiery, a my przekonamy się o tym czy słusznie, już 22 sierpnia, o godz. 19.

Jedyny spektakl z zagranicy, który pozostał w programie to SIEBEN JC Movement Company, do którego choreografię przygotowała Jill Crovisier. Publiczność gdańska poznała już tę artystkę kilka lat temu podczas Solo Dance Contest.

- Wystąpiła w pięknym solo “Zement”, ubrana w charakterystyczny niebieski płaszcz - wspomina Maria Miotk. - Mam zwyczaj obserwować późniejsze działania artystów, którzy pojawiają się na naszym festiwalu i mogę zapewnić, że Jill robi ogromne postępy choreograficzne. Jest chwalona na świecie. Jeden z recenzentów porównał ją nawet, mimo jej młodego wieku, do Piny Bausch. Warto więc śledzić ją w sieci. Jill zrobiła już kolejny po “Sieben” spektakl i może uda się go pokazać w przyszłym roku.

 

SOLO DANCE CONTEST, czyli solowe zmagania konkursowe

Od poniedziałku do czwartku, 23-26 sierpnia, wystąpi 25 artystów, a w piątek 27 sierpnia odbędą się finały - zobaczymy tego dnia powtórkę sześciu najlepszych solówek, usłyszymy też werdykt Jury.

- Na SDC pojawią się artyści z różnych krajów: z Polski, Hiszpanii, Ukrainy, co ciekawe najwięcej, bo aż czworo, wystąpi Włochów mieszkających w Grecji :) Pierwszego dnia pojawią się też lokalne tancerki: Asia Woźna z Hertz Haus i Sayaka Haruna z Opery Bałtyckiej - tłumaczy Maria Miotk i zapewnia, że poziom konkursu zapowiada się wysoki.


Festiwal zakończy, 28 sierpnia 2021 r., „Kraksa” w choreografii Marty Bury – zabawny i wzruszający spektakl z udziałem m. in. Piotra Stanka i Natalii Dinges
Festiwal zakończy, 29 sierpnia 2021 r., „Kraksa” w choreografii Marty Bury – zabawny i wzruszający spektakl z udziałem m. in. Piotra Stanka i Natalii Dinges
fot. Maciej Rałowski



JURY i NAGRODY

Na zwycięzców w puli nagród czeka 6 tysięcy euro. Po raz pierwszy publiczność przyznawać będzie nie tylko laur i nagrodę rzeczową, ale - finansową w wysokości 500 euro. 

Maria Miotk: - Reszta pozostanie w gestii Jury, to oni będą rozdzielać i decydować o wysokości i liczbie nagród, bo czasem przyznają wyróżnienia ex aequo. W Jury zasiada pięcioosobowe gremium, dbamy o to by byli to praktycy i teoretycy, co roku inne osoby. 

Oceniać tancerzy będą w tym roku: Tero Saarinen, Lisbeth Gruwetz, Stefano Fardelli, Joanna Nadrowska i Aaron Lang, który w ostatniej chwili zastąpił Konrada Kurowskiego.

Maria Miotk: - Zdecydowanie do grupy praktyków należy Tero Saarinen z Finlandii, gdzie prowadzi grupę pod swoim imieniem Tero Saarinen Company. Należą do niej topowi tancerze i choreografowie fińscy. Po tej samej stronie jest Joanna Nadrowska. Decyzja, aby zaprosić ją do Jury była momentem wywrotowym w historii Solo Dance Contest, ponieważ zazwyczaj zapraszaliśmy do Jury bardzo doświadczonych tancerzy i choreografów. Stwierdziliśmy tym razem, że spróbujemy wprowadzić do Jury powiew świeżości - osobę dość młodą, która jednocześnie działa w środowisku tanecznym, jeździ na festiwale, obserwuje artystów. Wybraliśmy tancerkę Sopockiego Teatru Tańca Asię Nadrowską, działającą również jako pedagog, zasiadającą w jury konkursów młodzieżowych i pracującą w różnych szkołach tańca. Myślę że będzie to ciekawy głos ze strony nieco młodszego pokolenia. Stronę praktyczną naszego jury stanowią zazwyczaj kuratorzy albo teoretycy tańca. W tym roku będą to: legenda tańca w Belgii - Lisbeth Gruwetz oraz Stefano Fardelli, który pojawił się w Gdańsku już dwa razy. Najpierw wziął udział w 2015 roku w SDC, gdzie zajął drugie miejsce i okazał się bardzo ciepłą i dojrzałą osobą. Potem poprowadził połączone warsztaty: z seniorkami, ale z udziałem uczennic szkoły baletowej i wykazał się wyjątkową pomysłowością i cierpliwością. Fardelli jest też pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym niezwykłego projektu EurAzja Dance Projekt, który pomaga obiecującym tancerzom z Azji, na chwilę obecną również z Afryki i Ameryki Płd., doświadczających bardzo trudnych warunków społecznych i kulturowych. Sprowadza ich do Europy, umieszcza w szkołach tańca, gdzie otrzymują stypendium, uczą się i zostają profesjonalnymi tancerzami. Dwa lata temu mieliśmy nawet przyjemność gościć jednego z jego studentów, który nie zajął wprawdzie żadnego miejsca w konkursie, ale spontanicznie poprowadził u nas warsztaty z tańca hinduskiego. Stefano to niezwykła postać, człowiek, który wiele robi dla tańca i dla ludzi. Aaron Lang to z kolei berliński tancerz, choreograf i... doskonały kucharz. Ukończył berlińską TU na wydziale architektury oraz dwuletni kurs Performact w portugalskim Torres Vedras, gdzie pracował z Mate Meszarosem, Inaki Azpillaga, Robem Haydenem i innymi. Obecnie oprócz działalności jako artysta freelancer studiuje w multidyscyplinarnym projekcie MA „Design and Computation”. W swoich poszukiwaniach skupia się na polirytmii ruchu i łączeniu dyscyplin.

 

“Gdański Festiwal Tańca zakończy się “Kraksą””  

To oczywiście kuratoryjny żart, chociaż w ostatni, w niedzielny finałowy wieczór 29 sierpnia, zobaczymy faktycznie spektakl pt. „Kraksa” w choreografii Marty Bury. Dwa lata temu Bury pojawiła się na rezydencji dla dojrzałych artystów w Klubie Żak. 

Maria Miotk: - Tak się poznałyśmy. “Kraksa” to bardzo piękny, intymny spektakl, z dużą, piękną choreografią, z ciekawą scenografią i udziałem między innymi Piotra Stanka i Natalii Dinges. Propozycja dla widzów na każdym poziomie. Zachwycą się nim ci bardziej zaawansowani miłośnicy tańca, ale też tacy, którzy przyjdą pierwszy raz. 

„Scena pełna emocji przypomina gejzer grożący wybuchem” - napisał po premierze "Kraksy" Andrzej Piątek w Dzienniku Teatralnym.

Tego dnia, nieco wcześniej będzie można zobaczyć również spektakl „Gloria” - efekt pracy studentów IV roku Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, najlepszej polskiej uczelni szkolącej aktorów teatrów tańca.

Szczegóły na FB Gdanskiego Festiwalu Tańca.

 

PGOGRAM 13. GDAŃSKIEGO FESTIWALU TAŃCA 

20.08.2021 / Dzień Premier

G.19.00 / DE LIGHT / h.art company / wyk.: Róża Kołoda, Katarzyna Ustowska, Artur Grabarczyk, Kamil Wawrzuta / współpraca artystyczna Ulriqa Fernqvist i Peter Svenzon / premiera

G.20.30 / MIRRORING / Hertz Haus / wyk.: Magdalena Kowala, Anna Zglenicka / współpraca artystyczna Ulriqa Fernqvist i Peter Svenzon / premiera

 

21.08.2021, sobota

G.19.00 / SIEBEN / JC Movement Company / chor.: Jill Crovisier / wyk.: Coline Hemery, Océane Lhomme, Inès Costa, Lucie Bellenger, Aster Henderieckx, Antoine Vander Linden, Markéta Jedličková / Luksemburg / 60 min. 

 

22.08.2021, niedziela

G.19.00 / TAŃCZĄC BOSKĄ KOMEDIĘ / Teatr Tańca Zawirowania chor. Elwira Piorun / wyk.: Liwia Bargiel, Michał Góral, Aleksandra Krajewska, Michał Przybyła / dramaturgia: Aleksandra Kostrzewa / Współpraca: Gieorgij Puchalski / Polska / 60 min. 

 

23 – 26.08.2021 / Międzynarodowy Konkurs SOLO DANCE CONTEST

G.18.00 / pokazy konkursowe

 

27.08.2021 / Międzynarodowy Konkurs SOLO DANCE CONTEST, piątek

G.18.00 / pokazy finalistów

G.21.30 / ogłoszenie werdyktu

 

28.08.2021

G.19.00 / GLORIA / wyk. Olga Bury, Zuzanna Predygier, Jan Sarata, Marek Szajnar, Mateusz Wierzbicki / współpraca artystyczna Matteo Bittante / premiera

 

29.08.2021

G.19.00 / KRAKSA / Teatr O.de.la / chor. Marta Bury / wyk.: Natalia Dinges, Joanna Jaworska – Maciaszek, Krystian Łysoń, Piotr Stanek / muzyka: Maciej Maciaszek / 60 min. 



BILETY 

Pokazy konkursowe Solo Dance Contest

  • 10 zł ulgowe, zniżka* na KARTĘ TANCERZA i na KARTĘ DO KULTURY
  • 15 zł - normalne

Spektakle w dniach 14 – 15.06.2018 (G.20.30)

  • 10 zł zniżka* na KARTĘ TANCERZA
  • 15 zł ulgowe* dla uczniów, studentów oraz seniorów
  • 25 zł zniżka* na KARTĘ DO KULTURY
  • 35 zł - normalne.

WARSZTATY
Miejsce: Kolektyw Ruchu, Gdańsk, ul. Grunwaldzka 487 c

23 i 24.08.2021 / G.10.00 - 13.00, JILL CROVISIER / taniec współczesny i choreografia spektaklu SIEBEN
25 i 26.08. 2021 / G.10.00 - 13.00,DANIELA KOMĘDERA / praca na jakościach ruchowych tańca współczesnego

Bilety:
300 zł / 250 zł* - warsztat z Jill Crovisier / 6h
300 zł / 250 zł* - warsztat z Danielą Komęderą / 6h
*zniżka na Kartę Tancerza.

Sprzedaż biletów i karnetów oraz rezerwacje prowadzi wyłącznie kasa Klubu Żak codziennie w godzinach od 15.00 do 21.00 (w sb i nd od g.16.00) lub 30 minut przed pierwszym seansem.

Kontakt: kasa@klubzak.com.pl; Tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 – w.117 / Płatność gotówką lub kartą.

O TYM WIĘCEJ:

TV

Po Wielkanocy zacznie jeździć autobus na wodór