Portal Miasta Gdańska
PL | EN | DE

13. Festiwal Goldbergowski. Gwiazdy muzyki dawnej znów w Gdańsku

Na Festiwalu Goldbergowskim, który odbędzie się od 29 sierpnia do 2 września 2018 r., usłyszymy nie tylko wybitnych artystów z Rosji, Francji, Japonii i Polski zajmujących się muzyką dawną, ale też kompozycje dawnych kompozytorów gdańskich oraz historyczne instrumenty pochodzące z Gdańska.

13. Festiwal Goldbergowski. Gwiazdy muzyki dawnej znów w Gdańsku
A
A
data publikacji: 28 sierpnia 2018 r.
Festiwal otworzy Pratum Integrum. Moskiewska formacja zagra po raz pierwszy w Polsce. Nzdj: Pavel Serbina i Sergei Filchenko
Festiwal otworzy Pratum Integrum. Moskiewska formacja zagra po raz pierwszy w Polsce. Nzdj: Pavel Serbina i Sergei Filchenko
Mat. Festiwal Goldbergowski

W Kościele św. Trójcy oraz Akademii Muzycznej w Gdańsku odbędzie się pięć koncertów, podczas których wybitni artyści i zespoły muzyczne interpretować będą muzykę dawną na historycznych instrumentach. Koncerty rozpoczynają się o godz. 19.30. Bilety (w cenie: 30 zł, ulg.: 20 zł) można nabyć na godzinę przed koncertem w kasie na dziedzińcu Kościoła pw. św. Trójcy (ul. Św. Trójcy 4), a przed koncertem w dniu 31 sierpnia także w Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki (żółty budynek). Płatność tylko gotówką.

Szczegóły na stronie festiwalututaj.

W czwartek, 30 sierpnia Wariacje Goldbergowskie zabrzmią w wykonaniu Jean’a Rondeau, zdolnego francuskiego klawesynisty młodego pokolenia
W czwartek, 30 sierpnia Wariacje Goldbergowskie zabrzmią w wykonaniu Jean’a Rondeau, zdolnego francuskiego klawesynisty młodego pokolenia
Mat. Festiwal Goldbergowski



Co nas czeka w tym tygodniu?
W środę, 29 sierpnia, Pratum Integrum z Rosji - orkiestra instrumentów historycznych, założona w 2003 roku przez Pavla Serbinę, w której repertuarze są najczęściej mało znane kompozycje barokowe i klasyczne, zaprezentuje rosyjską muzykę drugiej połowy XVIII w. Ukłonem w stronę miasta-gospodarza festiwalu jest pierwsza część koncertu, podczas której usłyszymy muzykę XVIII- wiecznego kapelmistrza Kościoła Mariackiego w Gdańsku - Georga Simona Löhleina.
Z kolei muzyka Johanna Gottlieba Goldberga - patrona festiwalu - i byłego gdańszczanina rozbrzmiewać będzie w czwartek, 30 sierpnia. Wykona ją wybitnie uzdolniony, młody, francuski klawesynista Jean Rondeau, który jako 21-latek został najmłodszym zdobywcą pierwszej nagrody na International Harpsichord Competition w Bruges (Mafestival 2012). W tym samym roku uznano go za najbardziej obiecującego młodego muzyka Unii Europejskiej. Rondeau koncertuje dziś w Europie i Stanach Zjednoczonych, często występując z barokowym kwartetem Nevermind. Założył też zespół Note Forget i prezentuje swoje własne kompozycje jazzowe utwory i improwizacje na fortepian.

Naruhiko Kawaguchi wykona w piątek, 31 sierpnia, na fortepianach historycznych m.in. utwory Chopina
Naruhiko Kawaguchi wykona w piątek, 31 sierpnia, na fortepianach historycznych m.in. utwory Chopina
Mat. Festiwal Goldbergowski


Jedynym dniem, w którym koncert odbędzie się w innej przestrzeni niż Kościół św. Trójcy będzie piątek, 31 sierpnia. Wtedy to japoński pianista Naruhiko Kawaguchi zagra w auli Akademii Muzycznej w Gdańsku na fortepianach historycznych. Jeden z nich - z przełomu lat 1842/1843 - pochodzi z warsztatu gdańskiego budowniczego Jacoba Wiszniewskiego, drugi zaś również XIX-wieczny - z warsztatu paryskiej firmy Pleyel.
Kawaguchi, absolwent tokijskiego University of the Arts oraz Muzyki Dawnej Konserwatorium Amsterdamskiego i laureat wielu konkursów fortepianowych na instrumentach historycznych, m.in.: Międzynarodowego Konkursu Muzyki Dawnej w Brugii, wybrał muzykę Fryderyka Chopina i Karola Kurpińskiego.

Flores Rosarum (płatki róż) to żeński zespół wokalny. Wykonają śpiewy z klasztoru Sióstr Klarysek z antyfonarza franciszkańskiego z XIII wieku
Flores Rosarum (płatki róż) to żeński zespół wokalny. Wykonają śpiewy z klasztoru Sióstr Klarysek z antyfonarza franciszkańskiego z XIII wieku
Mat. Festiwal Goldbergowski

W sobotę, 1 września przed słuchaczami Festiwalu wystąpią artystki z zespołu Flores Rosarum (płatki róż). Żeński zespół wokalny, który założyła siostra Susi Ferfoglia, interesuje się zachodnią monodią liturgiczną, ze szczególnym uwzględnieniem śpiewów należących do polskiej tradycji liturgicznej - prowadzi aktualnie badania nad muzyką zawartą w średniowiecznych rękopisach klasztorów żeńskich na terenie Małopolski. Zespół wystąpi w składzie: Susi Ferfoglia (kier. artystyczne), Adrianna Bujak, Maria Klich, Liliana Pociecha, Katarzyna Śmiałkowska, Katarzyna Wiwer, Maria Klich - lira korbowa.

Tegoroczny festiwal zakończy koncert niedzielny, 2 września - zespołu Goldberg Baroque Ensemble, założonego i prowadzonego od 2008 roku przez gdańszczanina Andrzeja Szadejko. Goldberg Baroque Ensemble, jak sama nazwa wskazuje, wykonuje muzykę barokową i klasyczną, na instrumentach z epoki i zgodnie z historyczną konwencją, szczególnie kładąc nacisk na twórczość kompozytorów działających na Pomorzu. W ich wykonaniu usłyszymy muzykę kapelmistrzów działających w Gdańsku w XVII i w XVIII wieku. Zapis nutowy pochodzi ze zbiorów PAN Biblioteki Gdańskiej.

Pierwsza edycja Festiwalu Goldbergowskiego odbyła się w 2006 r., w 250. rocznicę śmierci gdańskiego klawesynisty, ucznia J.S. Bacha – Johanna Gottlieba Goldberga (1727–1756). Dyrektorem artystycznym i naczelnym Festiwalu Goldbergowskiego jest dr hab. Alina Ratkowska (prof. UMFC w Warszawie).

Festiwal zakończy występ Goldberg Baroque Ensemble, pod dyrekcją Andrzeja Szadejko
Festiwal zakończy występ Goldberg Baroque Ensemble, pod dyrekcją Andrzeja Szadejko
Mat. Festiwal Goldbergowski


Program 13. Festiwalu Goldbergowskiego

ŚRODA, 29 sierpnia Pratum Integrum (Rosja)
Część I
Georg Simon Löhlein (1725-1781 Gdańsk)
Partita na orkiestrę D-dur
Allegro maestoso, Andante, Suabois, Minuetto /Trio, Alla polacca
Anton Ferdinand Tietz (1742-1810)
Kwintet d-moll na 2 skrzypiec, 2 altówki I wiolonczelę
Andante con sordini – Allegro
Cantabile con sordini – Allegro assai

Część II
Maxim Berezovsky (1744-1777)
Sinfonia C-dur (ca. 1772)
Allegro Molto – Andante – Presto
Franz Kerzelli (ca.1740-after 1795)
Symfonia B-dur
Grave – Allegro
Minuetto/Trio
Allegro
Dmitry Bortnyansky (1751-1825)
Muzyka z opery Le Fête du seigneur (1786)
Sinfonia : Allegro spirituoso – Andantino – Presto
[Baletto]: Moderato-Allegretto
Vaudeville


CZWARTEK, 30 sierpnia - Jean Rondeau - klawesyn (Francja)
Johann Sebastian Bach
Aria mit 30 Veränderungen BWV 988 „Wariacje Goldbergowskie”


PIĄTEK, 31 sierpnia - Naruhiko Kawaguchi - fortepiany historyczne (Japonia)
Instrumenty: Pleyel - Paryż 1842, Wiszniewski - Gdańsk 1842/43
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Polonez B-dur op. 71 nr 2
4 Mazurki op. 24
nr 1 g-moll, nr 2 C-dur, nr 3 As-dur, nr 4 b-moll
Etiudy op. 25
nr 1 As-dur, nr 5 e-moll, nr 10 h-moll
Ballada F-dur, op. 38 nr 2
przerwa
Karol Kurpiński (1785-1857)
Polonez d-moll
Fryderyk Chopin
2 Polonezy op 26
nr 1 cis-moll, nr 2 es-moll
Sonata b-moll op. 35 nr 2
I Grave - Doppio movimento, II Scherzo, III Marche funèbre (Lento), IV Finale (Presto)


SOBOTA, 1 września - Flores Rosarum (Polska)
Program zawiera XIV-wieczne śpiewy sióstr Klarysek
Dominica Palmarum
Hosanna, Filio David – antyfona na Niedzielę Palmową z Graduału ms. 205 z Archiwum ss. Klarysek w Krakowie (ok. 1260)
In Coena Domini
Nos autem gloriari – introit na Wielki Czwartek z Graduału ms. 2a z Archiwum ss. Klarysek w Starym Sączu
Christus factus est – graduał na Wielki Czwartek z Graduału ms. 2a z Archiwum ss. Klarysek w Starym Sączu
Ad lotionem pedum z Graduału ms 205 z Archiwum ss. Klarysek w Krakowie
Mandatum novum
Postquam surrexit Dominus
In diebus illis
Vos vocatis me magister
Diligamus nos invicem
Ubi est caritas et dilectio
Congregavit nos Christus
Domine tu michi
Si ego Dominus et magister
In hoc cognoscent
Maneant in vobis
Benedicta sit Sancta Trinitas
Hymn: Ubi Caritas
Wielki Piątek – in Passione Domini
Stabat Mater – z rękopisu franciszkańskiego CH-SG 546-91 z Graz
Wielka Sobota
Surrexit Christus hodie z Graduału ms 205 ss. Klarysek w Krakowie – dwu i trzy-głosowe


NIEDZIELA, 2 września - Goldberg Baroque Ensemble (Polska)
Goldberg Baroque Ensemble w składzie:
Ingrida Gapova - sopran
Justyna Ołów - alt
Wojciech Parchem - tenor
Marek Rzepka - bas
Andrzej Szadejko - dyrygent

Johann Valentin Meder (1649-1719)
Unser keiner lebt sich selber
Johann Balthasar Christian Freislich (1687-1764)
Magnificat
Johann Valentin Meder
Sufficit nunc Domine
Ach Herr, mich armen Sünder
Friedrich Christian Samuel Mohrheim (1718-1780)
Communio
Johann Valentin Meder
Vox mitte clamorem
Gott du bist derselbe.



-
Anna Umięcka (0)
www.gdansk.pl
anna.umiecka@gdansk.pl
więcej tekstów autora
-
Anna Umięcka (0)
www.gdansk.pl
anna.umiecka@gdansk.pl
więcej tekstów autora