• Start
  • Wiadomości
  • 12. Gdański Festiwal Tańca. Clémence Juglet wygrała konkurs Solo Dance Contest 2020

12. Gdański Festiwal Tańca. Clémence Juglet zwyciężyła w konkursie Solo Dance Contest 2020

Na najwyższym podium stanęła Clémence Juglet z Francji, drugie miejsce jury przyznało dwóm tancerkom: Andrei Ward z USA oraz z Mahali Horvath ze Szwajcarii. Trzecie miejsce przypadło Antesowi Collado z Hiszpanii. Jurorzy oceniali solowe występy uczestników konkursu na podstawie nagrań video. Dziś kolejne spektakle.
03.09.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Cemence Juglet wygrała w konkursie Solo Dance Contest. - Solo nie wymaga specjalnych efektów świetlnych, tancerka po prostu wykorzystuje domowy salon i muzykę, aby stworzyć dzieło o nadzwyczajnej dramaturgii i fizyczności - orzekli członkowie jury
Cemence Juglet wygrała w konkursie Solo Dance Contest. - Solo nie wymaga specjalnych efektów świetlnych, tancerka po prostu wykorzystuje domowy salon i muzykę, aby stworzyć dzieło o nadzwyczajnej dramaturgii i fizyczności - orzekli członkowie jury
mat. pras.

 

12.Gdański Festiwal Tańca. Pięć dni, pięć spektakli i konkurs Solo Dance Contest online

 

Obrady Jury Solo Dance Contest 2020 w składzie: Susanna Beltrami, Arno Boehler i James Wilton rozpoczęły się online już 7 sierpnia i trwały aż do 26 sierpnia 2020. Nowością w tym roku był sposób oceniania tancerzy - tancerze nie mogli przyjechać do Gdańska z powodu pandemii koronawirusa, więc ich solowe występy jurorzy oglądali tylko na nagraniach video. 

Ogłoszenie wyników odbyło się w środę, 2 września, o godz. 19 w Sali Suwnicowej Klubu Żak podczas wideokonferencji z przewodniczącą jury Susanną Beltrami oraz finalistami Solo Dance Contest.

Pierwsze miejsce przypadło Clémence Juglet z Francji za solo „I need to” (wysokość nagrody wynosi 2400,00 Euro). Artystka studiowała taniec w Paryżu I Nowym Jorku, brała udział w licznych konkursach tanecznych i choreograficznych. Można ją zobaczyć w scenach tańca w „Tancerce” („La danseuse”, 2016), filmie wyświetlanym podczas festiwalu w Cannes. Tańczyła też z zespołami Cie 131, Cie LA, Cie Sarah Adjou, Cie Anybody i The Collectif Ongaeshi.

W uzasadnieniu jury uznało, że „I need to” jest "ekscentrycznym i dynamicznym solo, pełnym inwencji, muzykalności i humoru.” Atutem okazała się również skromność przekazu.

- Solo nie wymaga specjalnych efektów świetlnych, tancerka po prostu wykorzystuje domowy salon i muzykę, aby stworzyć dzieło o nadzwyczajnej dramaturgii i fizyczności - orzekli członkowie jury. - Słownik ruchowy wykonawczyni jest bogaty, precyzyjny i oryginalny, a humor i subtelna krytyka świata tańca są naprawdę czytelne, sprawiając, że oglądanie tej choreografii jest przyjemnością.

Andrea Ward - II miejsce. Jury doceniło fakt, że choć krótkie, „Tension of Nature“ Andrei Ward jest pięknie wykonane, przestrzenne i dynamicznie zwięzłe
Andrea Ward - II miejsce. Jury doceniło „Tension of Nature“ Andrei Ward za piękno wykonania, przestrzenną i dynamiczną zwięzłość
mat. pras.

 

Na drugim miejscu znalazły się ex aequo Andrea Ward z Nowego Jorku za „Tension of nature” (nagroda w wysokości 1000 Euro) oraz Mahalia Horvath ze Szwajcarii za „Shoes to lose” (również 1000 Euro).

Jury doceniło fakt, że choć krótkie, „Tension of Nature“ Andrei Ward jest pięknie wykonane, przestrzenne i dynamicznie zwięzłe. Dostrzeżono czystość intencji wykonawczyni, klarowność ruchu, płynność i technikę. 

- To, co czyni ten spektakl tak wyjątkowym, to intensywność, której można doświadczyć w każdym pojedynczym geście - podkreślali jurorzy w uzasadnieniu. - Tancerce udaje się wypełnić otaczającą ją przestrzeń subtelną materią życia. Bez użycia dodatkowych środków jest w stanie stworzyć silny związek pomiędzy swoją wewnętrzną energią (użytą intencjonalnie) a jakością ruchu, wyzwalając w widzach pokłady wyobraźni.

Andrea Ward jest doświadczoną tancerką i nauczycielką tańca, zajmuje się też choreografią - brała udział w wielkim tanecznym wydarzeniu NYC Choreographer's Carnival, nagrywała filmy przedstawiające taniec pod wodą. Pracuje jako choreografka-rezydent w Center for World Arts na Florydzie.

Mahalia Horvath II miejsce
Mahalia Horvath II miejsce. Jej solowy taniec zachwycił jury pomysłowością i dowcipnym ujęciem tematu
mat. pras.

 

Taniec „Shoes to lose” Szwajcarki Mahalii Horvath chwalono z kolei za walory teatralne, ale równie mocno podkreślano fantazję i poczucie humoru tancerki. 

- Solo pozostawia widzom pole do interpretacji, a kiedy wydaje się, że koncepcja jest w pełni odkryta, tancerka i choreograf ponownie znajdują sposób na zmylenie widza - stwierdzili jurorzy. - „Shoes to lose” wykorzystuje elementy tradycji tanecznych, teatralnych i performatywnych w tak zabawny i przemyślany sposób, że samo oglądanie tej choreografii staje się jednocześnie rozrywką i krytycznym kwestionowaniem tego, co się widzi.

Horvath studiowała teatr fizyczny na uniwersytecie Folkwang w Essen. W latach 2017 i 2018 wygrała nagrodę „Migros Art and Culture" w dziedzinie teatru fizycznego.

Antes Collado III miejsce.JPG
Antes Collado - III miejsce zdobył tańcem "Nereo drowning". - To, co czyni ten spektakl wyjątkowym, to nieskończona eksploracja ludzkich możliwości
mat. pras.

 

Trzecie miejsce i 600 Euro zdobył Hiszpan Antes Collado za „Nereo ahogándose (Nereo drowning)”. Jego niewątpliwym atutem jest wyjątkowo sprawne ciało. 

- „Nereo ahogándose (Nereo Drowing)” ukazuje tancerza, który doskonale opanował możliwości mowy ciała, którego ruch zdaje się pytać: „Czy wiesz, co jeszcze potrafi ciało?” - tłumaczyli jurorzy. - To, co czyni ten spektakl wyjątkowym, to nieskończona eksploracja ludzkich możliwości. Ciało, pragnące wyrazić siebie, poszukujące sposobów ekspresji, przekraczające własne granice.

Antes Collado prezentował już swoje prace podczas Dance Venice Biennal w Wenecji, festiwalu Metropolitan Dance w Barcelonie, American Dance Festival w the USA, Cádiz en danza w Jerozolimie, a także festiwalu w Pekinie. Za solo, które pokazał w Gdańsku otrzymał też pierwszą nagrodę w konkursach MasDanza oraz Distrito de Tetuán w Madrycie.

Magdalena Negowska - nagroda publiczności
Magdalena Negowska - zdobyła Nagrodę Publiczności
mat. pras.

 

Publiczność oglądająca na Sali Suwnicowej filmowe popisy artystów również tradycyjnie przyznała swoją nagrodę. Otrzymała ją (oraz 1000 Euro) Magdalena Negowska, absolwentka Gdańskiej Szkoły Baletowej, która poszkole przez przez dwa lata tańczyła w Operze Bałtyckiej. W latach 2019-2020 brała udział w programie dla młodych tancerzy w teatrze tańca - Budapest Dance Theatre oraz Gangaray Dance Theatre (GAP).

Dziś, 3 września od godz. 18 obejrzymy w Klubie Żak trzy przedstawienia: STICKY FINGERS CLUB, IF I WEAR i OVER GROUND, które będą powtórzone też jutro, 4 września.


Program GFT 2020

  • czwartek - piątek: 3 - 4 września 2020

godz. 18.00 / STICKY FINGERS CLUB / wyk. Daniela Komędera-Miśkiewicz, Dominika Wiak, Dominik Więcek, Monika Witkowska / muzyka: Przemysław Degórski / reżyseria świateł: Krystian Koźbiał / opieka dramaturgiczna: Konrad Kurowski/ zrealizowano w ramach projektu rezydencja/premiera w ramach 12. Gdańskiego Festiwalu Tańca / współprodukcja: Lubelski Teatr Tańca / 60 min. / premiera

godz. 19.45 IF I WEAR / wyk. Marta Kosieradzka, Agnieszka Sterczyńska / współprodukcja Choreography Center Bat Yam / 50 min. / premiera

godz. 21.30 OVER GROUND / Olsztyński Teatr Tańca / wyk. Marta Jakimicha, Monika Parafiniuk, Katarzyna Rutkowska, Anna Janczarek, Paulina Spiel, Łukasz Szleszyński / koncept: Katarzyna Grabińska / video: VJ Tonda Kinoko / muzyka: Maciej Olewniczak „Żuławy”, Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. Tadeusza Segietyńskiego / produkcja: Fundacja Tańca i Sztuki ARToffNIA / 40 min / premiera: 10.11.2018 Tenuta Dello Scompiglio, Włochy

 

  • sobota i niedziela: 5-6 września 2020

godz. 18.00 UNBODY / Hertz Haus / wyk. Magdalena Kowala, Natalia Murawska, Joanna Woźna, Anna Zglenicka / współpraca artystyczna: Artur Bieńkowski / zrealizowano w ramach projektu rezydencja/premiera w ramach 12. Gdańskiego Festiwalu Tańca / 60 min.

godz. 20.00 / b l a s k / REZYDENCJA/PREMIERA 45+ / wyk. Marta Bury, Sylwia Hefczyńska-Lewandowska, Eliza Hołubowska, Iwona Olszowska / chor. Jakub Lewandowski / reżyseria świateł: Paweł Murlik / muzyka: Michał Lis / projekt kostiumów, scenografia: Adrianna Gołębiewska / wykonanie kostiumów: Patryk Wojciechowski / zrealizowano w ramach projektu rezydencja/premiera 45+ w ramach 12. Gdańskiego Festiwalu Tańca / 45 min. / premiera.

Bilety: 20 zł, 15 zł - Karta Do Kultury; 10 zł – ulgowe; 8 zł – Karta Tancerza. Bilety bez zniżek można nabywać w naszym sklepie internetowym: tickets.klubzak.com.pl.

TV

MEVO rozkręca wiosnę. Wsiadaj i jedź: do pracy, na uczelnię, na plażę