• Start
  • Wiadomości
  • 10. edycja festiwalu Dni Muzyki Nowej - sześć dni koncertów. PROGRAM

10. edycja festiwalu Dni Muzyki Nowej - sześć dni koncertów. PROGRAM

Pierwsza odsłona Dni Muzyki Nowej odbyła się w Klubie Żak w listopadzie 2002 roku z udziałem zespołów Kwartludium i Wim Mertens Ensemble. W tegorocznej edycji festiwalu ci muzycy powrócą. Kogo jeszcze usłyszymy w ciągu tych sześciu dni? PROGRAM
02.01.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Wim Mertens
Wim Mertens
fot. mat. Klub Żak

 

Dziesięć lat festiwalu to dobry czas na podsumowania, ale też na wspomnienia. O tym, jak Dni Muzyki Nowej rozwijały się z edycji na edycję i jakich muzyków gościliśmy w Gdańsku wspominają kuratorzy festiwalu - Magdalena Renk-Grabowska i Jarosław Kowal.   

 

Magdalena Renk-Grabowska i Jarosław Kowal: - Wychowani na kinie lat 80. i 90. marzyliśmy o zaproszeniu do Żaka Michaela Nymana, Philipa Glassa czy Wima Mertensa. Żakowski koncert Mertensa został wydany na płycie Years Without History - Volume 4 Not Yet, No Longer, Gdansk 9.11.2002, ale minimalizm i awangarda nie podbiły wówczas serc gdańskiej publiczności. 

W kolejnych latach wracaliśmy do tematu (Art rhythmic depot w 2005 roku i Avant Festival w 2006 roku) konstruując program w imię zasady, że każdy gatunek muzyczny może wychodzić poza utarte szlaki, inspirować i zaskakiwać, a kluczem pozostaje eksperyment i ryzyko, to „coś”, co przesądza o tym, że twórca uważany jest za nowatorskiego, niepowtarzalnego. 

Jesienią 2009 roku Katarzyna Chmura w Gazecie Wyborczej Trójmiasto napisała tekst, który bardzo nas poruszył i zwrócił uwagę na dość istotny problem: “Bękarty nowej muzyki. Ich muzykę można porównać do prozy Masłowskiej, spektakli Klaty czy prac Twożywa. (…) Mieszkańcy Trójmiasta nie mają na co dzień okazji (…) obcowania na żywo z muzyką poważną, która powstaje obecnie. Współczesną muzykę tworzą pasjonaci, z tego fachu nie sposób się bowiem utrzymać. Krajowe filharmonie i opery konsekwentnie ignorują kompozycje, które powstały po latach 90., zaś ambitny obieg klubowy z pewną dozą nieśmiałości wchłania dokonania "akademików".”  

Na szczęście, dzisiaj, w 2020 roku trójmiejska mapa miejsc prezentujących szeroko pojętą muzykę nową jest wypełniona licznymi adresami.

W 2010 roku w naszej ekipie pojawiła się Karolina Rec (Resina), która zadała pytanie: Jak połączyć elektronikę z inspiracjami wielokulturową tradycją, muzykę współczesną i jej barwne instrumentarium z ognistą awangardą i minimalizmem? I tak narodziła się koncepcji Dni Muzyki Nowej w nowej odsłonie, a Karolina był ich pierwszą kuratorką. I do tej pierwotnej wizji Festiwalu wracamy w 2020 roku.

Naturalnym ruchem było zaproszenie na 10. DMN artystów z tych pamiętnych dwóch dni z 2002 roku czyli Kwartludium i Wima Mertensa. 

 

Innercity Ensemble
Innercity Ensemble
fot. Sebastian Rogowski



10. edycja festiwalu. Jakich muzyków posłuchamy w tym roku?

Na otwarcie DMN 4 i 5 stycznia zapraszamy na przygotowany specjalnie dla festiwalu performens multimedialny „Oko i Ucho. Narcyz i Echo” w wykonaniu pianistki Małgorzaty Walentynowicz i artystki wizualnej, pracującej w obszarze fotografii, nowych mediów, instalacji i performansu, Doroty Walentynowicz. Wydarzenie to z wykorzystaniem fortepianu, instrumentów klawiszowych i wielokanałowej instalacji video będzie niepowtarzalne w sensie dosłownym. 

- Współczesne kompozycje autorstwa Annesley Black, Pawła Hendricha, Ann Cleare, Matthew Shlomowitza i Julii Wolfe ułożone zostały według scenariusza, który pozwala na rozbudowanie interakcji pomiędzy muzyką, elektroniką, projekcjami video i publicznością. Tytuł zapożyczony został z pism niemieckiego filozofa mediów Friedricha Kittlera - mówią artystki. 

9 stycznia wystąpi trójmiejski skład LowBow, który tworzą kontrabasista Maciej Sadowski i wiolonczelistka Małgorzata Znarowska. O ich albumie „murmurs” Robert Ratajczak pisał: - To muzyka pełna barw i rozmaitych odcieni, silnie zakorzeniona w tradycyjnej formule muzyki klasycznej, a jednocześnie innowacyjna i odkrywcza. Pełne ekspresjonistycznego ducha i ujmującej melodyki utwory, mienią się ogromem ilustracyjnej i prowokującej wyobraźnię melodyki, stylistycznie nawiązując też do folkloru Litwy, Białorusi czy Ukrainy.

Kevin Richard Martin
Kevin Richard Martin
fot. Morisa Martin

 

Drugim wykonawcą 9 stycznie będzie artysta lepiej znany jako The Bug, ale występujący także pod szyldami King Midas Sound, Techno Animal czy Zonal, Kevin Richard Martin. Jego zainteresowania muzyczne rozciągają się od dubu i dancehallu przez hip-hop aż po jazzcore. Dopiero w 2019 roku Martin zdecydował się wydać album pod własnym nazwiskiem, a wyróżnia go nie tylko ponure, ambientowe brzmienie, lecz również osobista historia związana z narodzinami syna i walką o jego życie.

- Mrok tego albumu współgra z jego delikatnością - można przeczytać w recenzji opublikowanej na łamach Resident Advisor, a w opinii przedstawionej w serwisie The Quietus znajduje się rozwinięcie tej myśli: - Ten materiał zasługuje na wasz czas i wysiłek, niełatwo się go słucha i nie powinien być łatwy. To gęste i ciężkie dzieło sztuki, które bada obszary pomiędzy życiem a śmiercią. 

Dychotomiczną naturę Lamberta kolejnego artysty tego festiwalu, publiczność Dni Muzyki Nowej mogła poznać już w 2015 roku, kiedy wystąpił w ramach zwieńczenia sezonu koncertowego w klubie Żak. Od sześciu lat Lambert rok w rok publikuje nowe albumy, za każdym razem wyznaczając centralną rolę dla fortepianu lub pianina, ale zarazem wciąż poszerzając swoje estetyczne zainteresowania. 10 marca gdańska publiczność usłyszy materiał z albumu „True” (2019). Jak sam mówi kieruje nim przede wszystkim nostalgia i chociaż bez skrępowania przyznaje, że wychował się na Take That czy Davidzie Hasselhoffie, w przełożeniu na kompozycje przypomina to czasy, gdy pop (rozumiany jako muzyka popularna) grało się wyłącznie na fortepianie, bez głosu wokalistki czy wokalisty, bez dodatkowych instrumentów, a jednak chwytliwy i zapadający w pamięć. To archaiczne podejście Lambert próbuje uwspółcześnić i także na koncertach udowodnić, że "muzyka poważna" wcale nie musi być aż tak bardzo poważna. "Można tu usłyszeć zarówno Pieśń bez słów Felixa Mendelssohna, jak i Nokturny Chopina – apokaliptyczne sny w środku nocy" - pisała Hartmuta Fladt, niemiecka kompozytorka i muzykolożka.

LowBow tworzą kontrabasista Maciej Sadowski i wiolonczelistka Małgorzata Znarowska
LowBow tworzą kontrabasista Maciej Sadowski i wiolonczelistka Małgorzata Znarowska
fot. Marika Morawiec



10 stycznia Innercity Ensemble zaprezentuje gdańskiej publiczności muzykę z jednej z najciekawszych płyt 2019 roku, „IV”. Jarek Szczęsny z portalu Nowa muzyka pisze, że na „czwórce” zespół brzmi jakby odkrył luz: Nie to, żeby poprzednio byli nadmiernie spięci, ale najnowsze kompozycje nasycone są promiennością. (…) Prostota w zakresie syntezatora, perkusji, dzwonków oraz trąbki jest wykorzystana, aby stworzyć zwiewną melodię. Także radosną. (…) Bogactwo jest drugą, istotną rzeczą dla tej płyty. Nie chodzi jedynie o zasobność w barwy, ale przede wszystkim o brzmienie i produkcję. Ziołek wspominał, że ten element, a konkretnie postprodukcja płyty, był dla zespołu najważniejszy. Słychać to w euforycznym „Massif in the Sand”. Zapętlona gitara, samotna trąbka Jachny, posmak post-rocka zmieszanego z psychodelią oraz elektroniczne tekstury dają znakomite efekty. Elektroniki jest zresztą całkiem sporo. (…) Miło mi zakomunikować, że zespół ciągle pozostał odważny, pomysłowy, a ich apetyt, na to co nowe i zaskakujące, nie maleje.

Daniel Blumberg i Seymour Wright stworzyli GUO z myślą o eksplorowaniu różnych dziedzin sztuki przy użyciu gitary elektrycznej oraz saksofonu, sięgając przede wszystkim po improwizacje i hałaśliwe, ekstremalnie głośne brzmienie. Obydwaj od lat działają solowo na londyńskiej scenie artystycznej, tworząc muzykę do wystaw oraz niezależnych filmów. Ich koncert odbędzie się 11 stycznia.

12 stycznia posłuchamy muzyki z „Sutarti”, nowego albumu Joshuy Sabina, powstałego pod wpływem muzyki folkowej, ale nie zaczerpniętej z własnej kultury, a z tradycyjnej muzyki Litwy, w której pochodzący z Edynburga producent i kompozytor odnalazł dogłębnie poruszające emocje, a następnie poczuł potrzebę nawiązania dialogu ukazującego te dawne brzmienia w nowym świetle. 

- Drugi album Joshuy Sabina kontynuuje niektóre wątki z jego debiutu: nie brak tutaj rozjarzonego ambientu, który płynie równie powoli, co dostojnie i transowo. »Sutarti« wnosi jednak nowe elementy do dźwiękowej palety angielskiego producenta. Preparowanie ludowych pieśni pozwoliło mu bowiem sięgnąć również po bardziej mroczne i plemienne brzmienia, lokujące się w formule drone music i kosmische musik. Wszystko to razem tworzy przekonującą i sugestywną całość - można przeczytać o „Sutarti” na łamach serwisu Nowa Muzyka.



Powroty po latach, wspomnienie z pierwszej edycji festiwalu 

Ci muzycy - Wim Mertens i zespół Kwartludium rozpoczęli dziesięć lat temu ideę koncertów Dni Muzyki Nowej w Gdańsku. Ich występy również zakończą tegoroczną edycję.  

Słynny kompozytor, aranżer i wykonawca Wim Mertens, z okazji jubileuszu 40-lecia kariery muzycznej, w czasie której rozwinął swój język muzyczny komponując na różnorodne składy instrumentalne, pisząc utwory wokalne oraz kompozycje przeznaczone dla orkiestr symfonicznych, wyruszył w trasę. Jednym z miejsc, które odwiedzi ze swoją muzyką będzie Klub Żak. 

W Gdańsku 11 stycznia Mertens wystąpi solo i zagra specjalny, przekrojowy program prezentujący jego twórczość z lat 1980 - 2020. Fani Mertensa będą mogli usłyszeć dobrze znane kompozycje oraz materiał z powstającej płyty The Gaze of the West (2020).

- To publiczność ostatecznie determinuje amplitudę mającego nastąpić wydarzenia - twierdzi kompozytor. - Relacja między kompozytorem a jego publicznością oparta jest na zaufaniu lub podejściu ‘Zagram to, co się przydarzy’, jednak tak naprawdę wykonawca wie, co jest jego obowiązkiem – więc kiedy wybrzmi ton, akt ów zawsze staje się ‘wykonaniem obowiązku’.

10. Dni Muzyki Nowej - 12 stycznia 2020 - zamknie koncert zespołu Kwartludium.

- Potrafią się poruszać na linii od subtelnej sonorystyki, zadziwiających brzmień flażoletów, po dzikie rejony współczesnej muzyki improwizowanej” - tak pisał o muzykach Kwartludium Bartek Chaciński. Podczas koncertu wykonają kompozycje Piotra Peszata, Ivo Nilssona, Krzysztofa Wołka, Wojciecha Blażejczyka i litewskiego kompozytora Giedrė Pauliukevičiūtė.

Organizatorem festiwalu Dni Muzyki Nowej jest Klub Żak (aleja Grunwaldzka 195/197) a festiwal jest realizowany z dotacji Miasta Gdańska.

 

PROGRAM 10. Dni Muzyki Nowej

4 – 5.01.2020 / G.19.00

Dorota Walentynowicz, Małgorzata Walentynowicz / Oko i Ucho. Narcyz i Echo / premiera

Dorota Walentynowicz – video / Małgorzata Walentynowicz - piano, sampler, toy piano 

 

9.01.2020 / G.19.00

LowBow Feat. Antoni Wojnar / murmurs / premiera

Maciej Sadowski – double bass, electronics / Małgorzata Znarowska – cello, electronics / Antoni Wojnar - piano

Kevin Richard Martin / Sirens
Kevin Richard Martin - electronics

10.01.2020 / G.20.00

Lambert / True
Lambert - piano
Innercity Ensemble / IV

Radek Dziubek – electronics, percussion / Rafał Iwański – granite blocks, darabukka, gongs, percussion / Wojciech Jachna – trumpet, cornet, effects / Rafał Kołacki – congas, gongs, percussion, pipes / Artur Maćkowiak – electric guitar, synthesizer, effects / Tomek Popowski – drums, percussion / Jakub Ziołek – electric guitar, bass, electronics, voice, effects 


11.01.2020 / G.20.00

Wim Mertens / Inescapable / 40Th Anniversary Tour

Wim Mertens - piano

GUO / Gyuto
Seymour Wright – saxophone / Daniel Blumberg - guitar

12.01.2020 / G.19.00

Joshua Sabin / Sutarti
Joshua Sabin - electronics
Kwartludium / Amplified, What is there? / premiera

Dagna Sadkowska – violin / Michał Górczyński – clarinet / Paweł Nowicki – percussion / Piotr Nowicki - piano

 

BILETY 

 

Bilety na wydarzenie 4.01.2020
od 20 do 50 zł

Bilety na koncerty: 9.01, 10.01, 12.01.2020

od 20 do 60 zł

 

Bilety na koncerty: 11.01.2020
40 zł do 100 zł

Bilety obejmują wszystkie koncerty danego dnia.

 

Sprzedaż biletów bez zniżek: http://tickets.klubzak.com.pl/

Sprzedaż KARNETÓW wyłącznie w kasie Klubu Żak.


TV

MEVO rozkręca wiosnę. Wsiadaj i jedź: do pracy, na uczelnię, na plażę