• Start
  • Wiadomości
  • 10. Gdański Festiwal Tańca. W Klubie Żak spektakl inspirowany językiem pszczół i kwiatów

10. Gdański Festiwal Tańca. W Klubie Żak spektakl inspirowany językiem pszczół i kwiatów

W ramach programu rezydencja/premiera 2018 w niedzielę, 22 kwietnia o godz. 19, zobaczymy w Klubie Żak premierowy spektakl taneczny Flying Bodies Across The Fields, dla którego inspiracją są zmiany zachodzące w środowisku. Artystki z Francji, mające dla nas ekologiczne przesłanie, używają w spektaklu najnowszej techniki. Drony i pszczoły - co mają ze sobą wspólnego?  
20.04.2018
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

  

Veronika Akopova
Veronika Akopova
Renata Dąbrowska

 

Albert Albert Einstein twierdził, że jeśli wyginą pszczoły ludzkości pozostaną tylko cztery lata do przeżycia, a od 2006 roku obserwujemy na całym świecie masową zagładę tych owadów. Po wielu latach badań naukowcy są już pewni - odpowiedzialne za śmierć pszczół są substancje zawarte w środkach ochrony roślin. Natura i cywilizacja - czy da się je w ogóle pogodzić?

Jak się okazuje nie tylko naukowców niepokoi ten problem.

Trzy tancerki z Paryża - Veronika Akopova, Nora Le Guen, Nina Josse - choć nie wszystkie są Francuzkami, pod opieką walijskiego choreografa Gwyna Embertona, przygotowują w Żaku już drugi tydzień spektakl, u którego podstaw było myślenie o ekologii.

- Inspiracją do tego spektaklu są zmiany, jakie zachodzą w środowisku - mówi Maria Miotk, kuratorka Gdańskiego Festiwalu Tańca w Klubie Żak. - Zawsze do zapylania roślin, drzew niezbędne były pszczoły, a teraz powoli wkraczamy w świat, w którym ich rolę przejmują drony. Człowiek staje się w jakimś stopniu samowystarczalny. Spektakl mówi o tej przemianie.

Język pszczół pojawi się w warstwie choreograficznej spektaklu, ale w dość przewrotny sposób. W rolę owada wcieli się bowiem dron i to jego ruch imitować będzie pszczeli taniec, pozostawiając artystkom gesty naśladujące poruszanie się kwiatów - ich otwieranie się, zamykanie, wysuwanie płatków, przesuwanie główek...

Na scenie, nad falującymi jak kwiaty ciałami tancerek fruwać więc będzie prawdziwy bezzałogowy statek powietrzny.

Pilotem drona jest gdański performer Bartosz Winiecki - wyjaśnia Maria Miotk. - Dziewczyny poznały go dopiero w Gdańsku, ale są z tej współpracy tak zadowolone, że zastanawiają się nad zatrudnieniem go na stałe. Premiera powstaje na sali Żaka już drugi tydzień. Dron, który otrzymał czułą nazwę Bee, ćwiczy teraz ścieżki pszczoły.

Pszczele tropy odnajdziemy też w muzyce spektaklu. Odpowiedzialny za nią Andrei Karasyov wkomponował w ścieżkę dźwiękową odgłosy pochodzące z wnętrza ula.   

Flying Bodies Across The Fields to spektakl przygotowany podczas rezydencji w ramach 10. edycji Gdańskiego Festiwalu Tańca.

- Tancerki, które zobaczymy w Żaku obecnie mieszkają w Paryżu i już wcześniej realizowały razem projekty multimedialne, mają więc doświadczenie jako zespół - tłumaczy Miotk. - Znalazły się tutaj, ponieważ wielokrotnie w trakcie konkursu Solo Dance Contest tancerze z zagranicy pytali nas o możliwość rezydencji w klubie. Bardzo podobają się: im miejsce, atmosfera, nasza sala i chcą tu tworzyć. Postanowiliśmy więc w tym roku otworzyć na ich prośby i wysłaliśmy zaproszenia do znanych nam z Solo Dance artystów.

Kuratorki festiwalu dokonują wyboru tancerzy na pobyt rezydencki oceniając ich zgłoszenia pod kątem pomysłu na spektakl i doświadczenia. Artyści już w Gdańsku pracują potem pod okiem mentora. Tym razem jest nim Gwyn Emberton.  

- Gwyn Emberton pochodzi z Walii i jest tancerzem, który ma za zadanie pełnić rolę “trzeciego oka” - mówi Miotk. - Pomaga, przygląda się ich pracy z zewnątrz, codziennie prowadzi też zajęcia z technik tanecznych dla uczestników, ponieważ zadaniem rezydencji jest nie tylko stworzenie przedstawienia, ale też rozwój umiejętności tancerzy.

FLYING BODIES ACROSS THE FIELDS, 40 minut
choreografia i wykonanie: Veronika Akopova, Nora Le Guen, Nina Josse
współpraca artystyczna: Gwyn Emberto
muzyka: Andrei Karasyov
kostiumy: Jeanne Lébène
multimedia: Florian Goralsky
pilot drona: Bartosz Winiecki

Premiera 22 kwietnia 2018 r., godz. 19, Klub Żak, Gdańsk, al. Grunwaldzka 195/197. Bilety: 20 zł normalne, 10 zł ulgowe, 15 zł na Kartę Do Kultury.

VERONIKA AKOPOVA - tancerka i początkujący choreograf, wychowana w Moskwie, obecnie mieszka w Paryżu. Jest współzałożycielką „bok o bok company”, jej autorskie solo Entrelacs wystawiała w  Brazylii i Europie, między innymi na Solo Dance Contest 2015 w Gdańsku.
NORA LE GUEN - tancerka, pedagog i terapeuta tańcem pracujący z niepełnosprawnymi. Współpracowała z zespołami tańca gwoka (tradycyjny taniec mieszkańców Gwadelupy) oraz tańca współczesnego, studiowała między innymi taniec jazzowy i tango w Brazylii.
NINA JOSSE - aktorka, śpiewaczka i performerka francuskiej scenie awangardowej. Gra w Salt Theatre w Sèvre oraz w Vendôme Pavilion w Aix en Provence, jest członkiem Compagnie des Lueurs.

GWYN EMBERTON - wielokrotnie nagradzany walijski tancerz i choreograf, dyrektor artystyczny Gwyn Emberton Dance. Współpracuje ze znanymi artystami z całej Europy między innymi Akramem Khan i Matthew Bournem, tańczył w Scottish Dance Theatre, trzy lata spędził w Izraelu pracując z Inbal Pinto. Był kierownikiem prób Russella Maliphanta i Sadhana Dance Companies, uczy na uniwersytetach i festiwalach, między innymi w londyńskim The Place.

TV

Kaszubi – tożsamość obroniona. Rozmowa z prof. Cezarym Obrachtem-Prondzyńskim